Søg på lokalafdelingens hjemmeside
Logo

21. august 2019: Bustur til Sylt og Rømø

En dags tur til Sylt og Rømø med Sørens Rejser.

Allerede klokken 07.30 mødte 54 forventningsfulde mennesker op ved Sognegården, for at lade en bus fra Sørens Rejser føre sig frem mod næsten ukendte egne af Nordtyskland. Det viste sig nemlig, at kun få havde besøgt Sylt, bort fra en smuttur med færgen fra Rømø til Sylt, måske primært for  at købe toldfri varer.

Nu var det så den fulde pakke med buskaffe nær Kolding. Indkøbsstop ved Fleggaard i Süderlügum og en glimrende frokostbuffet i en hyggelig kro sammesteds. Herefter gik det videre mod biltoget, der skulle føre os over Hindenburgdæmningen til Sylt. Det lykkedes med forsigtighed at føre den store bus op på en blokvogn, hvorefter det gik kvikt mod Sylt, hvor vi mødte vores guide på øen, Karin Horup. Rigtig godt med en lokalkendt, dansktalende person, der er født og opvokset på Sylt som en del af det danske mindretal i Nordtyskland, men derefter valgte uddannelse og arbejde nord for den dansk/tyske grænse.

Turen mod øens sydlige spids kunne kun gennemføres halvt, da vejen var spærret p.g.a. en større ulykke, hvorfor vi vendte tilbage til hovedbyen, Westerland, hvor der blev lidt mere tid til at kigge sig omkring i den indre by, og eventuelt nyde et glas koldt fadøl i solen ved en af de mange fortovscafeer i byen.

Videre gik det mod færgelejet i List. Undervejs dertil passerede vi hyggelige byer med huse i typisk Frisisk byggestil med mørkerøde sten og stråtag. Og vi så mægtige områder med blomstrende lyng, der tog sig flot ud i solskinnet. På færgen fik vi et hurtigt måltid mad bestående af skinkesnitsel med brasekartofler. Og så var vi i land på Rømø, hvorefter det gik mod Hørning, med et kort stop undervejs, hvorunder der blev serveret kaffe og kage i bussen.

Ankomst i Hørning klokken 20.50 efter en god tur i flot sensommervejr.