Søg på lokalafdelingens hjemmeside
Logo

02. til 04. september 2019: Vandreferie på Kongeåstien og ved Jels Søerne.

Indkvartering på Hotel Skibelund Krat, og lad det være sagt med det samme, vi havde et fantastisk ophold på hotellet med venlighed, god betjening og dejlig mad og drikke.
Vi havde booket hele hotellet, 18 dobbeltværelser, så det var ret simpelt at finde ud af, hvem de skulle forkæle.
Vi nød vores velfortjente craft beer og for enkeltes vedkommende kaffe på terrassen med en pragtfuld udsigt over Kongådalen.
Skibelund Krat er et historisk sted, som blev anlagt tæt ved grænsen som national møde- og festplads efter tabet af Sønderjylland i 1864.
I dag erindrer stedet om den årelange indsats for at få Sønderjylland tilbage til det danske rige.

Kongeåen er ret kort, ca 60 km. Udspringer omkring Vejen og løber mod vest til Vadehavet. Kongeåen er helt ureguleret, og vandet har fået lov til at arbejde uhindret. Derfor er åen en unik mulighed for at se et naturligt åløb med karakteristiske, smukke snoninger.
I denne pragtfulde natur og langs åen har man anlagt Kongeåstien, indviet i 2015.
Ud over naturen kommer man uhørt tæt på en dramatisk del af Danmarks historie. Kongeåen var senest grænseegn i perioden 1864 til 1920, hvor den skilte Kongeriget Danmark fra Kejserriget Preussen.
Vejret – ja – noget skiftende. Pragtfuldt solskin, byger, drivende skyer og af og på med regntøjet; men intet kunne overskygge det gode humør og de lange perioder mellem bygerne.

Dag 1. Tur til Knag Mølle og retur.
Vi gik fra Skibelund Krat til Frihedsbroen og videre til møllen. Passerede på den ”danske” side af åen Frihedshuset med sin helt egen historie.
Ved Frihedsbroen findes shelter m.m. Vi søgte ly for en kraftig byge med hagl – i strålende solskin kunne vi fortsætte mod Knag Mølle.
Møllen er et kulturhistorisk minde og bygningsfredet. Et smukt sted med Knagmølle broens karakteristiske røde rækværk. Det må undre at møllehjul m.m. er i så stærk forfald. Møllen blev bygget 1780. Som alle andre møller har den haft skiftende funktion gennem tiderne; korn- benmels- stampemølle.
Efter middagen lysbilleder fra tur på Caminoen, hygge og diverse spil. Det kneb med at finde dynerne efter en dejlig aktiv dag og skønt samvær.
Turens længde ca. 15 km. Godt gået.

Dag 2. Fra Foldingbro til Frihedsbroen. (Skibelund Krat).
I biler kørte vi til Foldingbro. Parkerede ved Grænsekroen og begav os ud på Kongeåstien. Først langs åen, lidt senere på et kedeligt stykke asfalt for igen ved Det Junkerske Stemmeværk at gense Kongeåen. Her spiste vi vores smurte madder, nød kaffen, kransekagen og bjesken.
Stemmeværket stammer fra 1600-tallet og leverede først vand til en ålegård og senere til vanding af landbrugsarealer. Fra stemmeværket og frem til Frihedsbroen gik stien igen langs åen og i en natur, som ikke findes mange steder i Danmark. Der var på udsatte steder ret fugtigt omkring fødderne. Vel hjemme og efter at have hentet bilerne nød vi bl. a. ”udsigten” fra terrassen.
Efter middagen og hen på aftenen blev sangbogen fundet frem, og der kom efterfølgende gang i forskellige former for spil.
Endnu en dejlig dag med højt humør i pragtfulde omgivelser. Turens længde i et lidt vanskeligere terræn ca. 15 km.
Endnu engang godt gået.

Dag 3. Vandrig ved Jels Søerne.
God tid til morgenmad og pakning af kufferter. Modsat vejrudsigten var vejret godt fra morgenstunden. Vi forlod hotellet kl. 10 og kørte til Voldstedet ved Jels Midtsø.
På gode vandrestier gik vi langs bredden af Midtsø. Fortsatte langs Nedersø frem til Friluftsscenen, hvor Jels vikingespillene finder sted. Et interessant sted.
Tilbage og over Heksebroen, gennem skoven til Voldstedet, hvor vi fred og ro spiste frokost med en herlig udsigt over søen. Nød hinandens selskab med de traditionelle ”indslag”, tog afsked og satte kursen mod Hørning efter et par dejlige vandredage. Turens længde ca. 9 km.

Tak til bagekoner, Caminoveteran, humleomdeler, drueudskænkere, bjeskmager, æbleleverandører, spillefugle og alle I andre, som deler ud af jeres gode humør.

(Det er måske lidt overdrevet med flere roser). -------- Men alligevel - godt gået.

Tekst og billeder: Aksel Bang

Sidst opdateret 01.12.2020