Søg på lokalafdelingens hjemmeside
Logo

Årsmøde 2024

(omhandler 2023)

 

 

ÅRSMØDE 2024                                                                       Fredericia den 10. marts 2024

Årsberetning 2023 dagsorden.

Indledning.

Social- humanitære aktiviteter.

  • Tryghedsopkald.
  • Besøgsvenner.
  • Bisiddere.
  • Indkøbsordning.

It-aktiviteter.

  • Kurser.
  • Data Cafe´.
  • Slægtsforskning.

Aktiviteter.

  • Søndagscafe.
  • Postgården.
  • Syng sammen.
  • Litteratur klub.
  • Filmklub.
  • Madklub for mænd.
  • Senior mænd 60+.
  • ”Dagligstuen” for kvinder.

National ensomhedsstrategi og handleplan 2040

Sportsaktiviteter.

  • Petanque/ Krolf/ Naturgolf/ Golf.
  • Stolemotion.
  • Seniordans.
  • Billard.

Arrangementer og ture.

  • Danmark spiser sammen. Enlige kvinder 65+.
  • Gram Slot.

Frivilligt arbejde.

  • Tak til de frivillige.

    Annoncering.

  • Søgning efter frivillige bag på ” Det Sker”. I uge 40 og til bestyrelsen.

Samarbejdspartnere.

  • Partnerskab aftale med Fredericia kommune.
  • Andre samarbejdspartnere.

Spørgsmål fra salen.

Lokalafdelingens tanker om fremtidige virke.

Hovedforeningen.

Indledning.

Den tyske fysiker Albert Einstein, der levede 1879 til 1955, blev en gang spurgt om, hvad han tænkte om fremtiden. Han svarede:

 

” Jeg tænker aldrig på fremtiden. Den kommer tids nok”.

Albert levede i en tid, hvor det sikkert var lidt mere overskueligt, hvad fremtiden måtte byde på.

På Alberts tid gik informationsstrømmen ikke så hurtigt, og måske var vi globalt set ikke så afhængige af hinanden. På den tid passede det kinesiske ordsprog:

”Hvis du tænker for længe på det næste skridt, kommer du til at tilbringe livet på et ben”

Hvorfor nu denne lille filosofering over Albert og kineserne, har det noget at gøre med lokalafdelingen og vores medlemmer? Ja det har det, fordi den globale verden vi har oplevet i 2023, måske ikke just har været præget af, at der blev tænkt for længe over næste skridt, og der måske ofte blev tænkt mere på nutiden end på fremtiden, og det er den virkelighed lokalafdelingen og vores medlemmerne har skullet være sammen i og handle ud fra.

Det blev året, hvor vi stor set hver morgen slog øjnene op til en ny naturkatastrofe, krige, hungersnød eller forværringen af eksisterende ulykker og problemer.

Det, der gjorde året forskellige fra de foregående, var at nogle af ” katastroferne” var lige uden for vores egen dør. Vi oplevede en ekstrem varm sommer, som skabte nogen bekymring for, hvor klimaet var på vej hen, senere så mange deres hjem og andre værdier forsvinde i vandmasserne, og endnu flere oplevede, at alting blev dyrere og økonomien derfor hang dårligere sammen, alt sammen på grund af klimaforandringer, krige, katastrofer og konflikter, som vi kun har lidt indflydelse på, men mærker konsekvenserne af i vores dagligdag.

Når man oplever, at man ikke kan gøre ret meget ved de store problemer omkring en, bliver det pludselig meget, meget vigtig hvad dagligdagen skal indeholde.

Så er det fornuftigt at stille sig selv spørgsmålet. ”Foretager jeg mig nu også alle de ting i dagligdagen, der skaber indhold og gør mig glad”?

Igen et kinesisk ordsprog:

” Hvis vi ikke ændrer retning, ender vi der, hvor vi er på vej hen”.

En påmindelse om, at hvis vi ikke vælger anderledes, hvis vi ikke tænker i andre baner, så forbliver tilstandene som de er, og vi ” Ender der hvor vi er på vej hen”.

I 2023 tror jeg, at mange af vores medlemmer har gjort det modsatte af Albert, de har tænkt på fremtiden og fulgt det kinesiske råd nemlig tænkt på, hvad det næste skridt skulle være, så de ikke endte på et ben og tænkte over, hvor de var på vej hen, kort sagt, hvad deres livet skal indeholde.

Den rigtigt fine tilslutning til lokalafdelingens aktiviteter tyder på, at rigtigt mange, fornuftigt nok, har valgt at livets indhold skal være glæde, samvær, gode aktiviteter og fællesskaber.

At være sammen med andre, enten som deltager eller som frivillig og i mødet med andre, at give og modtage noget fra fællesskabet til glæde for andre og en selv. Præcis det lokalafdelingen kan tilbyde.

Den gode tilslutning har betydet, at lokalafdelingen i 2023 har kunnet fastholde og nogle gange udvide igangværende aktiviteter og endda starte en ny aktivitet, som vi har gået og ” fiflet” med i garagen.

Lokalafdelingen Fredericias virke.

Social- humanitære aktiviteter.

Tryghedsopkald.

2023 blev endnu et år, hvor 64 trofaste ringere har sikret tryghed for ca. 70 ældre medborgere ved den daglige kontakt på telefonen.

Helt naturligt sker der en løbende udskiftning af brugerne. Nogen kommer på plejehjem, andre er her ikke mere. Der er selvfølgelig også udskiftning blandt ringerne.

Ringegrupperne havde et hedt forår, hvor der manglede 8 ringere fordelt på 3 ringegrupper.  Heldigvis meldte der sig nye frivillige til opgaverne, så grupperne blev hurtigt fuldtallige igen.

Lokalafdelingen har et godt samarbejde med Hjemmeplejen, der rykker ud, hvis det ikke lykkedes at få kontakt med en borger efter flere opringninger. Denne fine ordning sikrer, at en ældre borger ikke kommer til at mangle hjælp længere end højest nødvendigt.

Det kunne jo være man var bleven dårlig i løbet af natten, eller at man var faldet i hjemmet. Så er det trygt og godt at vide, at man bliver ringet op om morgenen.

Når man ringer sammen, kender man hinandens stemmer, men det er rigtigt hyggeligt at få sat et ansigt på stemmen. Derfor er de årlige sammenkomster, i de enkelte ringegrupper, hvor ringere og brugere mødes til hyggelige sammen været rigtigt sjove og givende.

Besøgsvenner.

Besøgsvenne-ordningen er også en af lokalafdelingens store social- humanitære områder.

I årets løb var der i gennemsnit 30 fungerende besøgsvenner og værter, der en gang om ugen, hver 14. dag elle hvornår de nu blev enige om det, hyggede sig med hinanden.

Det var ikke de samme 30 ordninger hele året, for der er både udskiftning i besøgsvenne- gruppen, hvor nogen enten ønsker at stoppe helt eller bare have en lille pause, og blandt besøgs værterne hvor nogen falder bort eller kommer på plejehjem.

Når vi har søgt efter frivillige, har vi ofte nævnt besøgsvenner som en gruppe, vi har brug for, fordi vi ud over de 30 aktive, har brug for flere besøgsvenner der står i en venteposition, som vi kan trække på, når besøgsordningen får en forespørgsel, enten fra en borger, et familiemedlem eller en af kommunens afdelinger.

Da ikke alle besøgsvenner og besøgsværter passer sammen, er det godt at have nogen at vælge imellem.

Vi fortsætter med at søge efter besøgsvenner fordi ensomheden blandt de ældre, der har vanskeligt ved at forlade eget hjem, ikke er blevet mindre i det år der er gået.

Bisiddere.

Der har i løbet af året været 20-25 bisidderopgaver fordelt på 11 bisiddere. Antallet af opgaver har været stigende i forhold til Corona årene, og det er ganske positivt.

En af grunden til stigningen er, at der har været flere ønsker om hjælp til fremtidsfuldmagter, hvor der i løbet af året har været ca. 10-12 opgaver.

Af øvrige opgaver har der været ønsker om hjælp til udfyldelse af offentlige papirer samt følgeskab til læge og sygehus.

Da bisidder gruppen besår af 11 meget kompetente medlemmer, der kan løse mange flere opgaver end tilfældet har været både i 2022 – 23, vælger lokalafdelingen at gøre bisidderordningen til et fokusområde i 2024. Det kommer det lidt mere om under lokalafdelings virke i 2024.

Indkøbsordning.

Indkøbsordningen fungerer stadig med to private biler, der kører 2-3 borgere ud og handler en gang om ugen, måneden eller hver 14 dag alt efter, hvad man bliver enige om. Der køres til Netto i Taulov og Løvbjerg i Erritsø.

Det er en rigtig god ordning som vi gerne vil udvide lidt. Har du, eller en du kender, lyst til at tilbyde at tage en anden med, når I f.eks. selv handler, høre vi gerne fra jer. Der udbetales kørepenge.

It-aktiviteter.

Kurser.

Den digitale verden er stadig en stor udfordring for mange af vores medlemmer og nemmere blev det da ikke, da der kom en opdatering af MitID. Vi kom igennem det men må nok se i øjnene, at det er en evig tilbagevendende situation at datasystemerne opdateres eller lægges om af hensyn til sikkerheden.

It-kursus virksomheden havde en nogenlunde tilslutning i første halvdel af året, medens der i andet halvdel var mange kurser, der blev aflyst pga. manglende tilslutning. Hvis det er et udtryk for, at vores medlemmer er bleven mere hjemmevante i den digitale verden, så er det en rigtig dejlig udvikling.

Datacafe.

Data cafeen kører derimod fint hver onsdag formiddag mellem 10-12 på Seniorhuset. Det er dejligt lige at kunne komme indenfor og få hurtig hjælp til, hvilken ”knap” det er der skal trykkes på, eller blive klogere på hvilken handling, det er tabletten beder om.

Slægtsforskning.

Slægtsforskning er også en af de aktiviteter, der er fin søgning til, der kan være 8 på holdet, og det er der så rigeligt. Måske er interessen for lige dette emne valgt gennem de mange fantastiske udsendelser på TV, hvor man går på opdagelse i folks stamtræ.

Aktiviteter.

Søndags Cafe´.

Søndags Cafe´ Plan for underholdning i 2023.

8. januar Spil Opperne Karsten og Finn.

Juni, juli, august Ingen Cafe.

5. februar Lillebæltskvartetten

3. september Spilopperne Karsten og Finn

5. marts Spil Opperne

1. oktober Spil Opperne

2. April Palmesøndag. Ingen Cafe.

5. november Erling, Steen og Asger.

7. Maj Erling, Steen og Asger.

3. december Lillebæltskvartetten.

 

Postgården.                                                  

 Postgården og Per Sørensens menuplan for 2023.

15. januar Oksekødssuppe efterfulgt af oksekød i peberrodssovs.

20. august Skrubbefilet med kartofler og persillesovs.

19. februar Indbagt laks med spinat og kartofler.

17. september Mørbradgryde med ris.

19. marts Koteletter i fad med kartofler

15. oktober Sprængt oksebryst med peberrodssovs.

16. april Påskefrokost: Buffet

19. november Skipperlabskovs.

21. maj Hamburgerryg med grøntsager og asparges sovs.

17. december Julefrokost: Buffet

18.juni Stegt kylling med mormor salat og agurkesalat (6. juli menu).

(Der serveres kaffe/the småkager hver gang)

Søndags Cafe´ og Postgårds middage er aktiviteter medlemmer og ikke medlemmer er glade for at deltage i, fordi der er hygge, snak og samvær med de andre deltagere og selvfølgelig god mad, underholdning, sang, kaffe og lagkage, alt i alt en god måde at tilbringe en måske ellers lang søndag eftermiddag.

Sidste år nævnte jeg, at både Søndags Cafe´ og Middage på Postgården er aktiviteter deltagerne skal betale for at deltage i. På grund af den stigende inflation forventede vi derfor ikke, at deltager antallet ville stige og krydsede fingre for, at det ikke ville falde i løbet af året, så aktiviteterne var i fare for at blive aflyst eller i værste fald helt ophørte.

Deltager antallet har holdt, der har igennem året været mellem 15-25 deltager på Postgården og ca. 33-50 deltagere til Søndags Cafe´, så aktiviteterne har kunnet gennemføres.

Fordi bestyrelsen godt ved, at økonomi kan være en hindring for at deltage, havde vi i 2023 ikke hævet prisen for Søndags Cafe´, den var stadig 50,- kr. Det har dog betydet, at lokalafdelingens kasse har måtte underskudsdække de søndage, hvor et lille deltagerantal ikke har kunnet dække udgifterne.

Postgården har venligt nok kunnet holde prisen på 200,- kr. for menu og kaffe/ småkager og 220,- kr. for menu, kaffe/småkager og en genstand. 1000 tak til Postgården for det.

Syng sammen.

Der har været syng sammen hver anden tirsdag i lige uger på Seniorhuset og hver anden tirsdag i ulige uger i beboerhuset i Korskærparken.  I Korskærparken arrangeres Syng sammen af beboerforeningen.

 Det er nogle rigtige hyggelige timer, hvor Asger, Erling og Steen spiller til fællessang begge steder. Når vi har sunget halvdelen af tiden, får vi kaffe og ostemad og en hyggesnak med de andre ved bordet. I Korskærparken drikkes kaffe i cafeen.

På Seniorhuset er der mellem 15- 25 deltagere hver gang. Det er rigtigt dejligt at opleve, at der i Seniorhuset deltager en ”lille” mandegruppe, der hygger sig sammen, de fleste af dem kender hinanden fra tidligere, hvor de sang sammen i forskellige kor.

Litteratur klub.

Da jeg skrev til Hanne Kjærulf for at få lidt fakta om Litteratur klubben, fandt hun anledning til at gå lidt på opdagelse i gemmerne. Hanne har haft Litteratur klubben siden 2006, hele 17 år, det er da noget af en præstation. En stor tak til Hanne.

Litteraturklubben havde i 2023 12 deltagere, på et tidspunkt 11 damer og 1 herre, nu er de igen 12 damer alle i pensionsalderen. Hanne fortæller, at det er et ganske dejligt hold, hvor alle hjælper hinanden, også hvis der skulle opstå lidt svære situation i livet.

Gruppen mødes flittigt den 1. fredag i hver måned på Seniorhuset. Der læses ca. 8 bøger i løbet af vinteren. Diskussionerne går livligt, godt hjulpet på vej af hygge og kaffe.

Litteraturklubben har læst følgende bøger i 2023.

Forår.

Efterår.

Frank vender hjem af Kristian Bang Foss.

Overleverne af Alex Schulman.

Den sidste boghandel i London

af Madeline Martin.

11 procent af Maren Uthaug.

Annas sang af Benjamin Koppel.

Kvinden der samlede verden

af Eva Tind.

Årene af Annie Ermaux.

Ulvespring af Kerstin Ekman.

Skulle der være flere af vores medlemmer, der har lyst til at deltage i en Litteraturklub, vil vi oprette en venteliste, og så sætte en gruppe i gang, når der er 5-6 nye deltagere, og en der vil stå for gruppen.

Filmklub.

I filmklubben vises der ca. 10 film om året i Panorama. Der er mellem 20 -70 deltagere hver gang. Mest populære er de dansk film. Alle filmene vises om eftermiddagen, og der er undertekster.

At filmene vises om eftermiddagen er rigtigt godt, fordi mange ikke har lyst til at bevæge sig ud om aftenen, især ikke i vinterhalvåret. Med hensyn til tekstningen, også af de danske film, plejer min veninde Anne at sige:

” Hvor er det dejligt, for jeg tror, at de danske skuespillere er medlemmer af en mumle-klub”.

Ud over at se nogle dejlige film man kan diskutere efterfølgende, er der mulighed for at hygge sig med kaffe og kage, der er med i billetprisen.

Filmklubben havde i 2023 følgende film på programmet.

12. januar Elsker dig for tiden.

14. september Når befrielsen kommer.

9. februar Babylon.

12. oktober Madeleines Paris.

9. marts Kysset.

9. november Hygge.

13. april The Fabelmans.

14. december Synkefri

11. maj Close.

 

Madklub for mænd.

Madklub for mænd fungerer stadig rigtigt fint. Mændene mødes hver anden torsdag, hvor de hygger sig med snak og madlavning. De er i skolekøkkenet på Egumvejen skole, ja jeg ved godt skolen hedder noget andet i dag, men hvis jeg bruger det navn, er der rigtigt mange, der ikke aner hvad jeg taler om.

Der er 15 mænd tilmeldt holdet, men at der hver gang er der nogen, der melder fra, betyder det, at der er et fremmøde på 11-12 deltager. I 2022 var der 2 på venteliste i 2023 var der en. Deltagerne er mellem 66 og 86 år.

Holdet bliver delt i to grupper, der laver den samme menu. Det skaber en sjov og givende konkurrence mellem holdene om, hvem der laver den ” bedste”mad. Der er altid to retter, forret og hovedret eller dessert og hovedret. Retterne aftales fra gang til gang.

Som man kan se på madplanen, er de herres mad ønsker langt ude over frikadeller med brun sovs og kartofler.

Madklub for mænd lavet følgende retter i 2023.

Gulerodssuppe og Brunkål med pølser m.m.

Blinis med stenbiderrogn og Stegt rødspætte med persillesovs.

Kyllingefilet på porre /baconbund og indbagt is med marengs.

Karbonader med ærter og gulerødder og Gammeldags æblekage

Græsk Musaka og Lagkage

Rejecocktail og Indbagt mørbrad.

Tarteletter og Stegt flæsk med persillesovs.

Grydestegt fasan og Æbletærte. (Tak til jægerne på holdt).

Gule ærter med medister og Æbletærte.

Stegt Kulmule og pandekager med is.

Hakkebøf og Rabarbertrifli.

Juleafslutning. 3-4 forskellige retter bl.a. Ris a la mande.

Skulle der være nogen af vores mandlige medlemmer, der har lyst til at starte en madklub mere, hører vi gerne om det, da der helt sikkert er deltagere til aktiviteten.

Senior mænd 60+.

Senior mænd 60+ havde I 2022 17 deltagere, i 2023 var de 21. På møderne, der foregår den 1. torsdag i måneden fra kl. 10-12, på Brewpub i Gothersgade, er der ca. 17 deltagere hver gang, de hygger sig med kaffe og rigtigt megen snak. Derudover snakker gruppen om den / de ture, de skal på den sidste torsdag i måneden.

På udflugterne er der gennemsnitligt 10 – 14 deltagere med. Turene foregår i den bus Fredericia Kommune stiller til rådighed og i private biler, hvis de er flere, end der kan være i bussen.

Grunden til at alle ikke er med på turene er, at flere af deltagerne har fysiske udfordringer, der gør at de ikke kan magte længere ture og at komme sent hjem.  De ture, som gruppen syntes har været særligt gode, er dem hvor man har haft en lokal guide til at fortælle om det, man så.

Senior mænd 60+ er stadig et tiltag, der rammer ind i det landsdækkende ensomhedsprojekt, hvor rigtigt mange aktørerne arbejder sammen om at skabe fællesskaber, der kan nedbryde ”Ensomhedens mur”.

Senior mænd 60+ har været på følgende udflugter i 2023.

26. Januar Udflugt til Tingbæk Kalkminer i Rebildcentret.

27. juli Havnen i Fredericia.

23. februar Fattiggården i Svendborg.

31. august Skamlingsbanken og Åtte Bjerge.

30. marts H. C. Andersen museet.

28. september Søby Brunkulslejer og Brande

27. april Museet Sønderskov SØ for Brørup.

19. oktober Strib Automobil museum.

25. maj Aarø.

1. November Fredericia bymuseum.

25. juni Tvillingegården, Båring Vig.

14. december Julefrokost på Brewpub.

 

”Dagligstuen” mødested for kvinder.

Der har flere gange været ytret ønske om, at vi arrangerede en samtale gruppe for kvinder.

En gruppe, hvor kvinder kunne snakke med andre kvinder, og foretage sig noget hyggeligt sammen.

Bestyrelsen havde talt om det flere gang og forsøgt at annoncere efter en, der ville være tovholder og kontaktperson på projektet, men uden held. Så kunne det jo ikke blive til noget, eller kunne det?

Bestyrelsen blev til sidst enige om, at vi kunne jo prøve at starte det og se, om der overhoved kom nogle deltagere. For kom der ikke nogen, behøvede vi ikke beskæftige os mere med det projekt.

”Dagligstuen” startede søndag den 10. september kl. 10.00 på Seniorhuset og ind ad døren kom en gruppe på 10 glade, sjove og livlige kvinder, der straks snakkede og hyggede sig. Tiden gik utroligt hurtig, og inden vi skiltes, havde nogen af deltagere allerede arrangere en gåtur på volden med efterfølgende kaffe hos Kurt.  Der var også besluttet at holde en fælles julefrokost.

 Alt i alt er ”Dagligstuen” en rigtig god oplevelse, som vi ser frem til at fortsætte i 2024 den 1. søndag i hver måned kl. 10-12. på Seniorhuset.

”Dagligstuens” deltagere blev enige om følgende aktiviteter 2023.

Gåtur ved og på Volden med efterfølgende kaffe hos Kurt.

Gåtur på og ved volden med efterfølgende kaffe hos Anna.

Julefrokost hos Kirsten

Oplistning af forslag til aktivister i 2024.

 

At nedbryde ensomhedens mur.

National ensomhedsstrategi og handleplan.

I 2022 nævnte jeg, at Ældre Sagen var med i et arbejde, der skulle munde ud i et forslag til en national strategi mod ensomhed. Her vil jeg lige nævne, hvor langt dette arbejde er kommet, fordi den kommende nationale strateg skal være med til, lovmæssigt, at understøtte det arbejde, og de aktiviteter som lokalafdeling Fredericia sætter i gang på området.

Strategien og handleplan med titlen ”Sammen mod ensomhed” –en national 2040 strategi for nedbringelse af ensomhed i Danmark” blev den 21. juni 2023, under en del medie bevågenhed, fremlagt for regeringen.

Strategien er udarbejdet af en lang række organisationer med Ældre Sagen og Røde Kors i front. Der er tale om et Nationalt Partnerskab mod Ensomhed (NPE) bestående af 126 aktører og organisationer, der repræsenterer alle dele af det danske samfund.

Ældre Sagen har deltaget i dette meget vigtige arbejde, fordi foreningens store livstilsundersøgelse med titlen (Fremtidsstudiet 2021. Alderens mangfoldighed) viste, at 600.000 danskere følte sig ensomme, heraf 100.000 over 65 år. 7% af medborgere mellem 50 og 89 år er ramt af svær ensomhed.

Ser vi det i Fredericia sammenhænge så er der i nov. 2023 ( Danmarks statistik)  22.351 borgere mellem 50 og 89 her i Fredericia, er 7% af dem ramt af svær ensomhed så er der tale om 1.564 borgere.

Der er en forventning om, at der kommer en udmelding fra regeringen i 2024 om, hvor langt de er nået med deres arbejde med at få omsat forslaget til strategi og handleplanerne til en ny lovgivning på området.

Ældre Sagen og Røde kors fortsætter samarbejdet og skal bl.a. understøtte et nyt tværpolitisk netværk på Christiansborg. 

Derudover er det lykkedes Ældre Sagen og Røde Kors, at sikret en yderligere bevilling til bekæmpelse af ensomhed på 40 mio.

Når vi bliver ved med at tale om ensomhedsproblemerne, er det fordi det er et ret væsentligt emne, men vi glemmer nogle gange alle de andre, dem der ikke føler sig ensomme.

I livstilsundersøgelsen angiver 87% af de adspurgte mellem 50-89 år, at de mener,

”at livet i høj grad, eller i nogen grad er fuld af muligheder”

Ligeledes vurderer størstedelen, knap fire ud af fem i samme aldersgrupper, alt i alt deres helbred som godt, vældig godt eller fremragende. Det betyder, at der er store grupper mellem 50 -89 år, der er meget resurse stærke.

Sportsaktiviteter                                                                                                                                    

Petanque/ Krolf/ Naturgolf og Golf.

Aktiviteterne foregår på Fag og firmas baner i Hannerup, som Ældre Sagen Fredericia lejer og på golfbanen.

Naturgolf og Krolf er fantastiske spil for ældre, da det ikke er særligt fysisk krævende, man skal bare være i stand til at gå med rundt på banen. Ud over glæden ved spillet, foregår det ude i naturen, så man får både motion og en god udeoplevelse.

Der har i løbet af året været ca. 27 aktive til Naturgolf og ca. 18 deltagere til Krolf.

Der spilles først Naturgolf, så drikkes der kaffe, og efterfølgende kan dem der vil fortsætte med Krolf. Det er en dejlig aktiv dag, hvor der spilles mellem kl. 13 – 16. Der spiller hver tirsdag hele året.

Til Petanque er der ca. 20 deltagere, der også spiller på banerne i Hannerup men om onsdagen og kun i sommerhalvåret.

I år har vi igen haft en ordning med Fredericia Golfklub. 15 personer tilmeldte sig til at spille på par 3 banen i perioden fra den 2. maj til 29. september.

Der var ca. 10 personer, der dukkede op hver tirsdag og spillede fra kl. 9.00 til kl. 11:30. Spillet blev afsluttet med kaffe og hyggesnak i klubhuset.

Tak til Fredericia Golfklub, Martin, for at tilbyde denne aktivitet, der ledes af en kyndig instruktør fra klubben.

Stolemotion.

Stolemotion er stadig en meget populær motionsform blandt vores ældre medborgere. Der var i 2023, 15 hold med ca. 24 frivillige instruktører fordelt over hele Fredericia kommune. Det betød, at ca. 260 borgere kunne deltage i en veltilrettelagt motion en gang om ugen. Motionen tilrettelægges, så alle kan være med. Målet med stolemotionen er at vedligeholde og øge deltagernes fysiske og mentale velvære.

I takt med at f.eks. kommunale træningstilbud og genoptræningstilbud bliver af kortere og kortere varighed, oplever kontaktpersonen flere og flere henvendelser fra borgere, der gennem lægen, fysioterapeuten eller hjemmeplejen er bleven opfordret til at melde sig til stolemotion, for at kunne fortsætte et forløb de er i gang med, eller komme i gang med et forløb, der kan sætte dem i stand til bedre at klare sig fysisk f.eks. at kunne gå bedre og mere sikker i hverdagen.

Det er ikke bare øvelserne i stolemotion, der får deltagerne til at komme, det gør fællesskabet også, snakken og kaffen er en væsentlig del af nogle hyggelige og aktive timer sammen.

Desværre havde vi i nov. Dec. 2023 en længere diskussion med Sundhedshusets administration og Fredericia Kommune, da vi skulle genforhandle kontrakten på gymnastiksalen på Sundhedshuset til det stolemotionshold, vi havde der.

Enden på den historie blev, at vi flyttede holdet til Seniorhuset, hvor vi i forvejen har et hold om mandage.

Lokaliteter hvor der er stolemotion.

Øster Elkjær, Erritsø Bygade 85.

Fælleshuset i Fuglsangparken, Fuglebakken 59.

Aktivitetshuset, Søndermarksvej 74 (2 hold)

Fælleshuset, Lumbyesvej 8 (Det blå højhus)

Konfirmandstuen, Lyng Kirke.

Beboerhuset, Thygesmindevej 81.

Hannerup Park, Viaduktvej 5.

Medborgerhuset, Korskærparken.

Seniorhuset, I.P. Schmidt Vendersgade 4. (2 hold)

Chr. Richardsvej 1a. (På midlertidig pause)

Lumbyesvej 2.

 

Købmagergården, Prinsessegade 65E.

 

Egeskov Forsamlingshus, Egeskov Bygade 1.

 

For stolemotion gælder det, lige som for vores andre aktiviteter, at holdene kun kan køre, hvis der er frivillige instruktører og hjælpere. Derfor søger lokalafdelingen jævnligt efter flere instruktører, både til erstatning for nogen der vil holde eller for at kunne oprette nye hold.

Er det noget for dig, vil vi meget gerne høre fra dig. På bordene ligger små folder, du kan tage med hjem.

Seniordans.

Seniordans er en sjov og dejlig motionsform. Der danses hver mandag eftermiddag på Seniorhuset i perioden fra september til Påske.

For at kunne opretholde et tilstrækkeligt stort hold, har der været annonceret for aktiviteten igennem hele året. Der er derfor kommet 4 nye deltagere på holdet, og det er jo rigtigt godt. Efter dansen hygger deltagerne sig med snak og kaffe.

Der afholdtes to store danse stævner i region Vejle, som holdet deltog i, ud over stævnerne var der i løbet af sommeren dans i Madsby parken, to gange, som holdet også deltog i.

Som en lille krølle skal nævnes, at holdet har haft fint ministerbesøg. Ældre minister Mette Kierkegaard meldte sin ankomst. Hun ville gerne se, hvad seniordans er.

Hun havde et ønske om at danse med og syntes, det var meget fornøjeligt. Ved den efter følgende kaffe havde man en fin samtale om, hvad dans kan, og hvordan det stod til med dans på landsplan.

Billard.

Billard er en aktivitet der kører på sæson 33. Der spilles i billardklubbens lokaler på Nørrebrogade hver onsdag mellem kl. 9 -11.

Aktiviteten er fyldt op med 16 fast deltagere og 4 på venteliste, Disse 4 bliver hidkaldt, når der er afbud fra et af de faste medlemmer.

Gruppen deltager i hold kampe i FFFIF, hvor de deltager med 2 hold af 3 mand. Deltagerne har i år fået fine ny trøjer, så man kan se, hvor de kommer fra, når de er ude og spille.

Arrangementer og ture.

I løbet af året har der været afholdt flere gode arrangementer og ture. Desværre måtte vi aflyse turen til Christiansborg og Jul på teateret pga. manglende tilslutning, og på enkelte af turene har lokalafdelingen måtte underskudsdække turen, fordi der ikke var tilstrækkeligt tilslutning.  

Ud over turene har der været gennemført 2 meget vellykkede foredragsarrangementer.

Det var sådan, at rigtigt mange af dem der ønskede at deltage i lokalafdelingens arrangement eller tur ringede til en kontaktperson og meldte sig til og betale i banken efterfølgende.

Denne ordning giver en del arbejde til kontaktpersonen, der skal taste deltagerne ind i bookingsystemet, og til kassereren der efterfølgende skal flytte de indbetalte penge og deltagerne rundt i systemet.

Når vi efterfølgende så på betalingerne, kunne vi se, at de fleste havde betalt for turene eller arrangementet gennem mobil pay eller netbank. Det betyder, at flere end vi regner med, selv vil kunne gå ind på lokalafdelingen hjemmeside og melde sig til arrangementet og betale med det samme, det er ikke vanskeligere end af betale efterfølgende gennem netbank.

Vi vil derfor fremover arbejde lidt mere målrettet med, at få deltagerne til selv at melde sig til på hjemmesiden og betale med det samme. Ved man ikke, hvordan man gør, eller har man ikke adgang til den digitale verden, vil vi gerne hjælpe og vejlede.

Arrangements liste:

23.feb. Foredrag om øjensygdomme der holdes på Seniorhuset ca. 70 deltagere.

28. sept. Tur til Flugt museet i Oksbøl 50 deltagere.

15. marts. Tur til Christiansborg. Aflyses

5. nov. Reklame for Liselund Højskole.

20. april. Tur til Østjysk skind center i Tørring ca. 25 deltagere

9. nov. Dame tur til Gram Slot 104 deltagere.

Projekt under ”Danmark spiser sammen”

25. maj. Tur til Bindeballe købmandsgård ca.15 deltagere

16. nov. Foredrag på Seniorhuset om Eje/ leje bolig med Danske Bank og Home. ca. 80-90 deltagere

8. juni. Tur til Tørring mølle ca. 35 deltagere

2.dec. Jul på teateret. Aflyst

31. aug. Tur til Lindely Vingård 50 deltagere

 

Der kan fortælles rigtigt meget godt om alle de ture og arrangementer, der har været afholdt, men jeg vil kun gå i dybden med turen til Gram slot, fordi den var en del af det landsdækkende projekt ”Danmark spiser sammen”.

”Danmark spiser sammen”.

I 2023 var der mulighed for, landsdækkende, at afholde ” Danmark spiser sammen” arrangementer i uge 7 og uge 45. Vi havde ikke et arrangement i uge 7 men ventede og brugte alle pengene i uge 45.

Til arrangementerne kan lokalafdelingen søge midler gennem Ældre Sagen hos Folkebevægelsen mod ensomhed, der støttes med midler fra Coop- Kvickly, Super Brugsen og Daglig Brugsen.

Stor tak til dem for de 5.000, - kroner, vi modtog. Ud over fondsmidler blev turen finansieret af lokalafdelingen med 10.000,- kr. og en lille deltagerbetaling på 100,- kr.

Da bestyrelsen havde besluttet, at arrangementet skulle være i uge 45, kom spørgsmålet, hvilket arrangement skulle vi finde på denne gang? hvilken aktivitet kunne være sjovt og interessant og ramme en af de målgrupper, som Fremtidsstudiet havde afdækket, havde udfordringer i forhold til følelsen af ensomhed, aldrig, en gang i mellem, ofte, eller næsten altid.

Som jeg har nævnt tidligere, er det rigtigt hyggeligt med de forskellige spiser sammen arrangementer, vi arrangere; men hvis vi skal holde os til at arrangementerne i uge 7 og 45 sættes i værk, som en del af en landsdækkende kampagne for at ”Bryde ensomhedens mur”, hvor ensomheden brydes ved at få mulighed for at snakke med nogen til et arrangement, så lykkedes det kun, hvis bestyrelsen udvælger den/de målgrupper, der skal inviteres til det konkrete arrangement.

Vores erfaring er, at når vi inviterer bredt, tilmelder der sig rigtigt mange hyggelige, søde og sjove mennesker, og der er en god stemning; men vi oplever, at det måske ikke helt er målgrupperne, der deltager.

Da vi tidligere har lavet et arrangement kun for mænd, Tur i teateret, og der i den forbindelse var en del henvendelser fra kvinder, med ønsket om et arrangement kun for dem, valgte arrangementsudvalget at lave et arrangement, der henvendte sig til: ”Enlige kvinder 65+”.

Turen til Gram Slot.

Turen gik til Gram slot med bus, på Gram slot skulle vi have det helt store sønderjyske kaffe/ kagebord, og der vil være mulighed for at se slottet, hvis man var godt gående, da der er mange trapper.

Stor tak til Gram Slot for deres samarbejde om at dækket borde, så alle også rollator folket kunne komme rundt, og stor tak til Viking Bus for at sende busser, der kunne sænkes og søde chauffører, der hjalp, så alle let kunne komme både ind og ud. Kagebordet var fantastisk og overvældende og virkede næsten utømmeligt.

Når man laver en så specifikke indbydelse, kan man godt tænke Hm… mon vi kan fylde en bus til 50 personer? Vi lagde derfor tilbuddet på det lokale Nyhedsbrev og Facebook, og vi havde det i Elbobladet og Fredericia dagblad, og så delte vi små foldere ud.

Det er så dejligt, når virkeligheden overhaler os inden om. Der blev åbnede for tilmeldinger en fredag eftermiddag, og allerede den følgende mandag kl. 12 var alle 50 pladser væk, og der var venteliste på ca. 25 personer. Der var åbenbart et rigtigt stort behov for en dame tur.

Hvad gør man så?

Bestyrelsen og arrangementsudvalget valgte simpelthen at bestilte en bus mere hos Viking og ringede til Gram Slot, om de kunne bage flere kager, og det kunne de. Det betød, at der nu kunne komme 100 kvinder afsted.

Det blev en fantastisk hyggelig og dejlig eftermiddag, 1000 tak til dem der var med, sådan en oplevelse giver arrangementsudvalget og bestyrelsen mod på at lave flere lignende specifikke ture.

Frivilligt arbejde.

Tak til de frivillige.

Igen i år skal der lyde en stor takt til alle de frivillige. Uden jeres utrættelige indsats kunne lokalafdelingen Fredericia ikke gennemføre de mange fysiske, sociale, humanitære, mentalt givende og underholdende aktiviteter, vi tilbyder vores medlemmer og andre borgere i Fredericia kommune. Det er jer der hver dag, uge og måneder sørger for, at mange brugere får en god, givende og oftest udviklende oplevelse.   1000 tak for det.

Dette var en fælles tak til de frivillige. Men det er også vigtigt at få takket den enkelte frivillige for indsatsen. Derfor valgte bestyrelsen igen i 2023 at dele julegaver ud, på den måde fik vi sagt tak til alle, også dem der af forskellige grunde ikke ville kunne komme med på en frivilligtur.

Det var en rigtig dejlig tur rundt til jer alle sammen, der var mange fine og hyggelige snakke på en kold dag.

Frivilligheden lever trods alle udfordringerne, knap hver fjerde mellem 50 og 89 er aktive som frivillige på landsplan. Den procentdel har vi desværre endnu ikke nået i Fredericia, men vi arbejder på sagen.

Annoncering.

Da vi først på året 2023 stod uden en fast person (Webmaster) til at arbejde med vores forskellige annonceflader, aftalte bestyrelsen at dele opgaverne mellem bestyrelsesmedlemmerne.

En stor tak til bestyrelsen for at tage udfordringen op, for det var ikke sådan lige til. 

Hvilken forstand havde vi på hjemmesidens opbygning, og hvordan man lagde arrangementer ind i bookingsystemet, når der skulle betales ved tilmelding eller ikke betales, og aktiviteten også skulle ligge på forsiden af vores hjemmeside.

Og så skulle vi for resten også ind og rette hjemmesiden hver gang, der skete den mindste forandring i navne, tid, sted og nr.

Så er der også Facebook og det lokale Nyhedsbrevet og skrivningen af ” Det sker” og annoncerne i Elbobladet. Og teksterne til hjemmesiden, Seniornyt og Socialkompasset.

Bestyrelsens medlemmer er i løbet af året bleven klogere og dygtigere til det hele, og vi har også oplevet, hvordan vores anstrengelser har givet resultat f.eks. i form af flere deltagere i vores aktiviteter, arrangementer og ture.

Bestyrelsen beklager, hvis nogen har oplevet, at alt ikke har været opdateret fuldt ud hele tiden,

” vi gør vores bedste ud fra vores forudsætninger”

Landsdækkende annoncering efter frivillige bag på medlemsbladet og i uge 40.

Fredericia er ikke den eneste lokalafdeling, der ” kæmper” med at få frivillige. Derfor besluttede Ældre Sagens hovedforening på et tidspunkt midt i 2023, at lokalafdelingerne kunne annoncere efter frivillige bag på foreningens blad ”Det sker”, der uddeles lokalt. Det ville betyde, at alle medlemmer i Fredericia ville få en opfordring til at blive frivillig

Vi fik en del henvendelser på opslaget, det betød, at f.eks. ringegrupperne blev fyldt op med 8 nye ringere, og der kom et par ny besøgsvenner og enkelte andre frivillige rundt om i aktiviteterne.

Hovedforeningen fik mange positive tilbagemeldinger på initiativet. De besluttede derfor at iværksætte endnu en stor landsdækkende ”Bliv frivillig i Ældre Sagen ” kampagne i uge 40.

Alle lokalafdelinger skulle i den uge anvende deres mange forskellige annoncerings muligheder, og lokalafdelingen kunne få dele af en annonce i lokalavisen betalt. Hovedforeningen havde i samme uge flere artikler i de landsdækkende aviser.

I Fredericia annoncerede bestyrelsen på vores lokale Nyhedsbrev, Facebook og Elbobladet og havde en rigtig annonce i Fredericia dagblad. Altså en forholds massiv kampagne i samme uge

Desværre måtte vi konstatere, af der kun henvendte sig 2 personer, hvilket jo ikke kan siges at være en succes. Men to er bedre end ingen, og de er begge to i gang med deres nye frivillig roller.

Annoncering efter bestyrelsesmedlemmer.

Efterfølgende har vi annonceret efter bestyrelsesmedlemmer/ suppleanter. Tak til dem der henvendt sig og var til et lille møde med os, hvor vi gennemgik, hvordan organisationen er opbygget, og hvilke opgaver der er, når man er bestyrelsesmedlem og suppleant. Alt i alt en god oplevelse.

Samarbejdspartnere.

Partnerskabs aftale med Fredericia kommune.

Ældre Sagen Fredericia fik i 2023 et økonomisk tilskud fra Fredericia komme på 90.000, - kr. i forlængelse af vores partnerskabsaftale.

Partnerskabsaftalen er en aftale med Fredericia kommune, hvor lokalafdeling får et beløb stillet til rådighed, så vi kan have en vis volumen i vores social- humanitære tilbud til seniorer i Fredericia kommune.

Formålet med partnerskabsaftalen er:

 At sikre, at det social-humanitære arbejde som Ældre Sagen i Fredericia udfører på ældreområdet, fortsat understøttes og møder opbakning fra Fredericia kommune, særligt Senior og Handicap.

Formålet med aftalen er desuden at understøtte en fortsat udvikling af Ældre Sagens tilbud til ældre borgere med særlige behov for støtte og forebyggende indsatser, samt at udbrede kendskabet til Ældre Sagen tilbud til borgere og personale i Fredericia Kommune, således at flest muligt får gavn af tilbuddene.

Endvidere er formålet i fællesskab at udvikle initiativer og samarbejdsformer mellem Ældre Sagen og Fredericia kommune.

Målgruppen for de social- humanitære indsatser er primært pensionister og borgere 60+, som af forskellige årsager eller livssituationer har behov for støtte.

De social- humanitære indsatser der tænkes på i aftalen fra 2019 er:

Besøgsvenner, Stolemotion, Bisiddere, Tryghedsopkald, indkøbsordning, seniormænd 60+, madklub for mænd.

Tak til Fredericia kommune for det økonomiske tilskud. Bestyrelsen er sidst i 2023 påbegyndt samtaler med kommunen om, hvad en fremtidig partnerskabsaftale fra 2025 skal indeholde. 

Andre samarbejdspartnere.

Der har også været andre samarbejdspartnere, der skal have en tak for året der gik.

Tak til Firmaidræt, Billardklubben, Egumvejen skole, Postgården og Seniorhuset.

Tak til alle de steder vi har stolemotion.

Tak til Biografen, Golfklubben, Brew pub og alle musikerne til syng sammen og Søndags Cafe.

Tak til alle dem vi har samarbejdet med om ture og arrangementer.

Vi glæder os til at fortsætte samarbejdet med alle i 2024.

Lokalafdelingens fremtidige virke 2024.

Dagsorden

Hvad nåede vi ikke 2023.

  • Telefon venner.
  • Digitale besøgsvenner.
  • Mindre samtale grupper for særligt udsatte og sårbare mænd (Kvinder)                                       

Hvad nåede vi i 2023.

  • ”Dagligstuen” Samtale gruppe for kvinder.
  • Projekter og tiltag bestyrelsen syntes, det er relevant at arbejde med i 2024.

  • Små samtale grupper for socialt udsatte mænd/ kvinder.
  • I samarbejde med Fredericia kommune (Brobyggerne) at integrere konkrete udsatte borgere i eksisterende tiltag.

     

  • Fortsætte arbejdet med ”Dagligstuen”. Mødested for kvinder.

     

  • Nyt projekt/Kampagne. ”Det store hjerte”. 
  • Nyt projekt. ” Den hjælpende hånd”.
  • Fokusområde. Bisidderordningen.

  • Fastholde og måske udvide igangværende aktiviteter, hvor der p.t. er lidt venteliste og hvor vi kan fornemme, at en gruppe mere med aktiviteten kunne etableres.

  • Målrettede Annonceringer efter frivillige og for vores aktiviteter

Hvad nåede vi ikke i 2023.

  1. Telefon venner.

    Projektet er startet af hovedforeningen under Corona og har derfor sin base der. Hovedforeningen havde nok oprindeligt tænkt, at det var lokalafdelingerne, der skulle overtage funktionen, når Corona var slut, derfor havde vores lokalafdeling taget det op som en af de ting, der kunne arbejdes med i løbet af 2023.

     

    Ordningen, der er landsdækkende, forblev imidlertid et tiltag, der forblev i hovedforeningen, hvor der tilførtes midler til projektet, så ordningen kunne fortsætte i sin oprindelige form. Lokalafdelingen Fredericia eneste funktion i forhold til ordning blev derfor at annoncere for tiltaget.

  2. Digitale besøgsvenner.

    Der har ikke rigtigt været interesse og fokus på ordningen, hvor man har kontakt med hinanden gennem pc.  Bestyrelsen har ikke syntes, at opgaven kunne lægges ind under kontaktpersonen for Besøgsvenner, et område der i forvejen er ret omfattende.

    Vi har projektet liggende, hvis der skulle være en af vores medlemmer, der henvender sig for at påtage sig frivilligrollen som kontaktperson, eller der er en af vores medlemmer, der henvender sig for konkret at få digital besøgsven.

  3. Mindre samtale grupper for særligt udsatte og sårbare mænd (Kvinder)

Der har kun været et konkret tilbud fra en af vores medlemmer, der gerne ville høre mere om projektet. Vedkommende trak sig dog efter at have sat sig ind i arbejdsopgaven.

I 2024 er det derfor nødvendigt at annoncere kraftigere for projektet, så vi kan får en kontaktperson, der kan starte projektet, der helt sikker er behov for.

Hvad nåede vi i 2023.

”Dagligstuen” Samtale gruppe for kvinder.           

Det er i efteråret 2023 lykkedes at etablere en kvindegruppe kaldet ”Dagligstuen” Da vi kom i gang med projektet, viste det sig et være en succes med en fin tilslutning fra starten på 10-12 deltagere. Gruppen fortsætter sit virke i 2024.

Projekter og tiltag bestyrelsen syntes, det er relevant at arbejde med i 2024.

  1. Små samtale grupper for socialt udsatte mænd/ kvinder.

    Der er udarbejdet en projektbeskrivelse for projektet, der skal danne grundlaget for arbejdet.

  2. I samarbejdet med Fredericia kommune (Brobyggerne) at integrere konkrete udsatte borgere i eksisterende tiltag.

    Kommunens brobygger har til opgave at skabe kontakt til særligt udsatte og ensomme borgere. Nogle af disse borgere har brug for en hjælpende hånd til at komme tilbage til en givende og aktiv hverdag sammen med andre, for at ” nedbryde ensomhedens mur”.

    Lokalbestyrelen vil derfor sammen med brobyggeren finde ud af, hvilke af lokalforeningens tilbud der evt. kan være egnet.

  3. Fortsætte arbejdet med ”Dagligstuen”. Mødested for kvinder.

    Da projektet er ganske nystartet, vil der fortsat være et øget fokus på, hvordan det går med gruppen. Da det er to fra bestyrelsen, der p.t. har tilbudt at være tovholdere, vil der i 2024 blive arbejde med at finde en kontaktperson for gruppen.

  4. Nyt projekt/Kampagne.

    ”Det store hjerte”.

    Projektet går ud på, at vi i bliver mere opmærksom på dem, der bor i vores nærområde og på bekendte, familie og venner.                                                                                                 

    Er der en/ flere person i dit nærområde i din vennekreds eller andre, du oplever, ikke rigtigt kommer afsted alene, hvilket kan være en ganske stor overvindelse for mange, eller har vanskeligt ved nogle små daglige ting. Så kunne det være en rigtig god hjælp for vedkommende, hvis du tilbød følgeskab til aktiviteter, du selv går til eller har lyst til at deltage i, eller du tilbyder at hjælpe med de små ting, der er vanskelige i dagligdagen.

    Under Corona viste danskerne, at vi sagtens kan være opmærksomme på andre og deres behov for hjælp og støtte. Det skal projektet/Kampagnen være med til at genoplive.

    Bestyrelsen vil annoncere efter nogle medlemmer eller ikke medlemmer, der kan danne en arbejdsgruppe, der kan arbejde med at udforme kampagnen og igangsætte den.

  5. Nyt projekt.

    ” Den hjælpende hånd

    Fredericia kommune har i deres fremtidige visioner og planer for hjemmeplejen et ønske om, at der skal være flere velfærds / sundhedsteknologiske hjælpemidler hos de ældre borgere. Helt konkret tænkes der i første omgang på robot støvsugere.

    Lokalafdelingen vil derfor starte et projekt, hvor der rundt omkring i boligområderne er hjælpere/frivillige, der lige kan ” dreje” indenfor” hos en ældre, der bor i hjælperens eget nærområdet/ boligområde. En ældre der har brug for hjælp, når støvsugere kører fast under sofaen, eller den overhovedet ikke vil køre. Der er ikke tale om reparationer.

    Der skal ikke være tale om en gruppe hjælpere/ frivillige, der skal køre rundt i hele kommunen; men en der er i området i forvejen, som kontaktpersonen for projektet kan ringe til.

    Kampagnen ”Det store hjerte” og projektet ” Den hjælpende håndhar mange fælles træk, et af de helt oplagte er, at hjælpen befinder sig inde hos ” naboen”. Det er det søde unge menneske i nr. 14, der kommer og hjælper en ældre i nr. 25. Så lærer man hinanden at kende, og måske kan man gøre andre ting sammen senere.

    Bestyrelsen vil annoncere efter en/ flere, der har lyst til at arbejde med at igangsætte projektet og være kontaktperson/er.

  6. Fokusområde.

    At få bisidderordningen mere frem i lyset.

    Som jeg nævnte tidligere i gennemgangen, er der 11 bisiddere med man forskellige og rigtigt fine kompetencer til at løse mange forskellige opgaver. Der har også være flere opgaver i 2023, men der kan sagtens være flere.

    Lokalafdelingen vil i 2024 annoncere mere intensivt for ordningen, fordi vi mener, det er vigtigt, at vores medlemmer ved, at de har mulighed for at have en person med, der både før og efter en samtale eller besøg, kan være med til at få talt om, hvad der er foregået, og hvilken plan der evt. skal lægges for det videre forløb.

  7. Fastholde og måske udvide igangværende aktiviteter, hvor der p.t. er lidt venteliste, og hvor vi kan fornemme, at en gruppe mere med aktiviteten kunne etableres.

    Der er som tidligere nævnt områder, hvor vi oplever, at der er ønske om deltagelse i vores aktiviteter uden, at der er plads på f.eks. et hold. Der vil derfor blive arbejdet mere aktivt med at oprette ventelister, så bestyrelsen får et overblik over, om der er brug for nye hold indenfor rammerne af igangværende aktiviteter.

  8. Målrettede Annonceringer efter frivillige og for vores aktiviteter.

Bestyrelsen arbejder videre med at synliggøre vores tilbud og annoncerer aktivt efter frivillige

TAK FOR I DAG, VI SES I 2025

 

 

 

Sidst opdateret 02.04.2024

  • Lis Tarnow

    • Formand. Koordinator for andre aktiviteter

    Mobil
    30602308