Søg på www.aeldresagen.dk
Logo

Andet

Bisidder - få hjælp, når det offentlige bliver uoverskueligt

Vi har frivillige Bisiddere, der kan hjælpe ældre borgere i Gundsø, der har udfordringer med at møde "det offentlige". Bisiddere kan hjælpe med støtte, før under og efter et møde. Ønsker du støtte, skal du kontakte vores aktivitetsansvarlige for en aftale. Ring til Merete Hansen, tlf. 4041 2673.

Tilmelding

Aktivitetsleder Merete Hansen, tlf 4041 2673

Lokalafdeling

Gundsø

Hvem

For alle

Pris medlemmer

Gratis

Pris ikke medlemmer

Gratis

Hvornår

Hverdage efter aftale
kl. 10.00 - 17.00
Møder aftales telefonisk med Merete Hansen nogle dage før mødet ønskes i instututionen m.fl.

Mødested

Vi mødes i hjemmet hos den ældre eller hos institutionen mv.

Beskrivelse

Nogle ældre borgere er utrygge i kontakten med offentlige myndigheder og med sundhedsvæsenet. Føler sig måske ikke set, hørt eller forstået. Eller oplever, at ens sag ikke bliver sagligt og grundigt behandlet, samt at det kan være svært at gennemskue myndighedernes behandling, svar eller mangel på samme.  

Ældre Sagens frivillige bisiddere kan træde ind som støtte for ældre borgere, der har et behov for støtte i forbindelse med svære møder.

Ønkser du støtte og er bosidende i den gamle Gundsø kommune, kan du ringe til vores Aktivitetsansvarlige Bisidder Merete Hansen og drøfte muligheden for støtte. 

Vi hjælper med at finde ud af, hvad udfordringerne drejer sig om, med at få formidlet og få svar på det, som er vigtigt for den ældre, samt med at forstå, hvad svaret eller det manglende svar betyder. Vi kan støtte ved:

At være med til at forberede et møde: Hjælpe med at afklare mødets formål og forventede resultater? Klarlægge forløbet inden mødet og hvad den ældre har brug for at få svar på og få sagt, og hvordan bisidderen kan støtte den ældre i det? Tjekke om der breve eller andet, der skal læses igennem og forstås inden mødet. Er der dokumenter, som er vigtige for mødet?

At være med under mødet: At være de ekstra øjne og ører. At tage notater undervejs i samtalen. Hvis det er nødvendigt, kan vi hjælpe den ældre med at få stillet de væsentlige spørgsmål, eller opsummere på vigtige områder for at sikre sig, hvordan svaret ser ud. At bidrage til at bibeholde en god og åben dialog.

At følge op efter mødet: At samle op på mødet sammen med den ældre – hvad blev sagt, fik den ældre svar på sine spørgsmål, hvad betyder svarene, og hvilke aftaler blev lavet? Hvilke muligheder har den ældre nu? Har den ældre brug for at tale med andre personer, myndigheder, eller måske Ældre Sagens Rådgivning? Skal personen klage over beslutningen?

Bisidderen rådgiver ikke den ældre ift. hvad han/hun skal gøre, men hjælper til at forstå, hvad der er sket og få overblik over handlemuligheder, herunder

 At hjælpe den ældre med at læse og forstå skrivelser fra det offentlige og andre instanser, at hjælpe med at skrive en ansøgning, formulere en klage, anmode om aktindsigt – dette sker altid sammen med den ældre. Bisiddere er ikke rådgivere i gængs forstand, men en støtte for ældre. Derfor kan det være hensigtsmæssigt, at fremhæve dette i kontakten med det offentlige – fx ved at skrive i et brev, at den ældre har fået hjælp til at skrive dette brev i samarbejde med en frivillig bisidder i Ældre Sagen.

 At hjælpe med at finde vej i komplicerede situationer med behov fra hjælp fra det offentlige, fx plejebolig, hjemmehjælp, hjælpemidler, mm.

Bisidderens roller
Bisidderen handler ikke på vegne af, repræsenterer eller overtager behandlingen af den ældres sag.
 
 Bisidderen indhenter altid dokumenter, skriver breve, en klage, ansøgning, m.m. sammen med den ældre, ikke på vegne af ham/hende. En bisidder beder ikke selv om aktindsigt. Den ældre skal selv være aktivt i stand til at deltage i sagens forløb. Er dette ikke muligt, kan værgemål her evt. komme på tale. En bisidder opbevarer ikke papirer for den, man hjælper.

 En bisidder fører ikke ordet under et møde.

 I forbindelse med bisidderopgaver kan der også foregå en grad af vejledning. Men det er vigtigt, at være opmærksom på grænsen mellem vejledning – hvor man vejleder om forskellige handlemuligheder, og rådgivning - hvor man rådgiver om, hvad der anses som den mest fordelagtige handlemulighed også ud fra en helhedsvurdering. Bisiddere yder ikke rådgivning og påtager sig dermed ikke et rådgivningsansvar.

Bisiddere i Ældre Sagen Gundsø bakkes op af professionelle i Ældre Sagens Rådgivningssekretariat. Er vores bisidder i tvivl, om det er en opgave, som bisidderen skal påtage sig, om den ældre borger bør henvises til rådgivning eller noget helt tredje, så trækker vi på de professionelle i Rådgivningssekretariatet og bisidderen overlader rådgivningen til disse.

Vil du høre mere om dine muligheder for at modtage støtte fra en Bisidder?

- så kontakt Aktivitetsleder, Bisidder Merete Hansen for yerligere information.

Aktivitetansvarlig Bisidder: Merete Hasnen, Tlf. 4041 2673 
 
Bisiddere i Landsforeningen Ældre Sagen er omfattet af aftale for deres indsats som frivillig og er således underlagt regler som fx: vi har tavshedspligt, vi må ikke modtage gaver, ikke håndtere brugeres penge, ikke have nøgle til brugerens bolig, ikke påtage sig ansattes arbejde, kan fremvise Ældre Sagens identitetskort, er neutral partipolitisk m.v., er forsikret gennem Ældre Sagen og er registreret i Landsforeningens database for frivillige. Vejledningen er ulønnet - og er ikke at betragte som egentlig rådgivning.


Hjemmesiden er opdateret 11. jan. 2024 af Carit Pedersen