Tilsendte varer og abonnementer
Sidst redigeret den 15.01.2024
Det kan ske, at man får tilsendt varer og prøvepakker, som er sendt uopfordret fra en virksomhed. Det er tilladt at beholde sådanne varer, så længe fremsendelsen ikke er sket ved en fejl.
Man bør straks ved modtagelsen af en vare, som man ikke mener at have bestilt, kontakte virksomheden skriftligt, fx på mail. Gør man ikke det, kan det blive svært senere at afvise eller klage over en regning for pakken. Det kan nemlig være svært at bevise, at man ikke stiltiende har accepteret købsaftalen. Især hvis pakken er åbnet, og varen er taget i brug. En accept medfører, at regningen skal betales.
Hvis man modtager en vare, som man ikke har bestilt, skal man strege eget navn over og lægge pakken i postkassen, så kommer pakken retur til afsenderen uden udgift for en selv. Modtager man besked om, at man kan hente en pakke i en pakkeshop, så undlad at afhente den. Pakken sendes automatisk retur til afsenderen, når afhentningsfristen er udløbet.
Hvis man nægter at betale for prøvepakker og andre pakker, man får tilsendt, risikerer man, at firmaet sender rykkerbreve eller truer med inkasso. Det er vigtigt at holde fast i, at man ikke vil betale, hvis man ikke har indgået en aftale med firmaet. Inkassofirmaet må ikke fortsætte opkrævningen, hvis man meddeler, at man ikke mener, at der er indgået en aftale.
Abonnementer
Hvis man indgår aftale om abonnement på fx en mobil, et magasin eller en streamingtjeneste må en virksomhed maksimalt binde forbrugeren til aftalen i 6 måneder. Efter 5 måneder kan man opsige sin løbende aftale med en måneds varsel til udgangen af en måned. For særligt dyre aftaler, fx leasing af biler, kan forbrugeren dog være bundet i længere tid, ofte 12 måneder. Det skal være lige så let at opsige abonnementet, som det var at købe det.
Abonnementsfælder
Det kan også være, at man har deltaget i en konkurrence og uforvarende har accepteret at tegne et abonnement. Eller man har bestilt et gratis magasin eller prøvepakke hos en virksomhed, og virksomheden derefter bliver ved med at sende flere magasiner eller pakker med regninger, selv om man ikke har bedt om det. Det er derfor vigtigt altid at ”læse det med småt” for at undgå at blive bundet til at modtage flere varer.
En virksomhed skal altid gøre tydeligt opmærksom på det, hvis der ved køb af en vare følger et abonnement med, og abonnementsbetingelserne skal stå tydeligt beskrevet. Det er virksomheden, der skal bevise, at forbrugeren har accepteret konkurrencebetingelserne eller købet af en vare eller bestilling af et abonnement. Hvis man ikke mener at have indgået en aftale, skal man derfor bede om at se dokumentationen for aftalen. Hvis virksomheden ikke kan bevise, at der er indgået en aftale, kan den ikke kræve, at man betaler.
Der er 14 dages fortrydelsesret på et abonnement, der er indgået over internettet. Så hvis man utilsigtet har bestilt et abonnement fx som led i en konkurrence på nettet, skal man straks meddele firmaet, at man ønsker at benytte sig af fortrydelsesretten. Trækker virksomheden penge fra ens konto, uden at man har accepteret det, skal man straks protestere, helst skriftligt. Virksomheden skal derefter tilbageføre pengene. Banken kan også hjælpe med at få pengene tilbage, hvis man har betalt med et VISA/dankort eller Mastercard betalingskort.
Man kan klage over abonnementer til Mæglingsteamet for Forbrugerklager, hvis det er et dansk firma og det samlede beløb overstiger 1.110 kroner.
Mæglingsteamet for Forbrugerklager
tlf. 7240 5600
www.naevneneshus.dk
Indhold hentes