Fremtidsfuldmagter

Sidst redigeret den 15.01.2024

I september 2017 blev der ved lov indført en ny form for fuldmagter – fremtidsfuldmagter. I loven er der fastsat en række specifikke krav til oprettelse, form, registrering og ikraftsættelse af fremtidsfuldmagten. 

I forhold til andre fuldmagter sikrer de specifikke krav bl.a., at der er større sikkerhed for, at den, der udsteder fuldmagten, er habil, ligesom man er sikret imod, at fuldmagten bliver væk, da den registreres og opbevares på cpr.nr. i Fremtidsfuldmagtsregisteret. 

Endelig er man garanteret, at en fremtidsfuldmagt først kan sættes i kraft, hvis man ikke længere er i stand til at handle fornuftsmæssigt, og Familieretshuset har truffet afgørelse om dette på baggrund af en lægeerklæring.

Det betyder på den anden side, at en fremtidsfuldmagt ikke kan sættes i kraft, blot fordi man er svækket, ikke selv orker at tage sig af sine forhold, eller fordi man hellere vil have, at en anden tager sig af det.

I så fald har man brug for en anden type fuldmagt, fx en pårørendefuldmagt, læs mere i afsnittet Ældre Sagens pårørendefuldmagter.

Oprettelse af fremtidsfuldmagt
Oprettelsen af en fremtidsfuldmagt består af to trin:

  1. Ved brug af MitID skal fuldmagten indtastes i det digitale fremtidsfuldmagtsregister via www.tinglysning.dk. Ved oprettelsen skal man tage stilling til, hvilke områder fuldmagten skal dække, og man skal selv formulere selve teksten. Der findes ikke fortrykte formularer til dette i det digitale indtastningsskema, så man skal have sin tekst til fremtidsfuldmagten klar inden indtastning.

    I bilagene til Justitsministeriets vejledning om fremtidsfuldmagter, findes eksempler på koncepter for fremtidsfuldmagter. De er opdelt i ”Fuldmagt til alle personlige og økonomiske forhold”, ” Fuldmagt til alle personlige forhold”, ”Fuldmagt til alle økonomiske forhold” og ”Fuldmagt til ét eller flere specifikke forhold”.  

    Justitsministeriets vejledning inkl. eksempler kan hentes via Ældre Sagens hjemmeside på følgende adresse: www.aeldresagen.dk/jm-fremtidsfuldmagt, og kan frit kopieres.

  2. Senest et halvt år efter indtastningen/registreringen skal man underskrive fremtidsfuldmagten foran en notar ved personligt fremmøde i den lokale skifteret. Det koster 300 kr. i retsafgift. Bemærk: Hvis man ikke møder frem hos notaren inden 6 måneder efter den digitale indtastning via www.tinglysning.dk, er fuldmagten forældet og vil derfor blive slettet i tinglysningssystemet.

    Notaren sikrer sig ens identitet ved forevisning af billedlegitimation (pas eller kørekort - det er uden betydning om passet eller kørekortet er udløbet), at man fornuftsmæssigt er i stand til at oprette fuldmagten, og at oprettelse af fremtidsfuldmagten er ens eget ønske. Herefter er fuldmagten formelt oprettet.

Hvis man ikke er i stand til at møde op fysisk hos notaren, kan man mod betaling af transport få notaren til at komme til ens bopæl eller hospitalet.

Ændringer af fremtidsfuldmagter skal foretages på samme måde. Man kan altså ikke rette i en allerede oprettet fremtidsfuldmagt.

Hvis man er fritaget for Digital Post, kan man oprette fremtidsfuldmagten på papir, som herefter skal indsendes og efterfølgende underskrives ved personligt fremmøde hos Familieretshuset, der påser ens identitet ved forevisning af billedlegitimation (som ovenfor), og også undersøger, om man er i stand til at handle fornuftsmæssigt. Man skal så ikke forbi en notar.

Sådan bliver fuldmagten sat i kraft
Hvis der opstår behov for at gøre brug af fuldmagten, skal den først sættes i kraft.

Det sker ved, at fremtidsfuldmægtigen, fremtidsfuldmagtsgiveren eller fx en pårørende sender en anmodning herom til Familieretshuset vedlagt en lægeerklæring om fuldmagtsgiverens aktuelle helbredstilstand. Familieretshuset vurderer herefter, om betingelserne for ikraftsættelse er opfyldt.

Der skal betales en afgift for ikraftsættelsen på pt. 1.010 kr. Derudover skal man betale for lægeerklæringen. 

Tinglysning i Personbogen
Når Familieretshuset har afgjort, at fremtidsfuldmagten skal træde i kraft, tinglyses fuldmagten i Personbogen. På den måde gøres omverdenen, fx offentlige myndigheder og andre aftalepartnere, bekendt med indholdet af fuldmagten, og at den er trådt i kraft. 

Eksisterende fuldmagter på papir
En eksisterende fuldmagt (fx pårørendefuldmagter) der er eller bliver oprettet uden om fremtidsfuldmagtssystemet, vil stadig være gældende side om side med fremtidsfuldmagten.

I forbindelse med oprettelse af fremtidsfuldmagten er det derfor vigtigt at overveje, om andre fuldmagter, fx pårørendefuldmagter, skal tilbagekaldes eller fortsætte med at gælde.

Familieretshuset
Tlf. 72 56 70 00, man-tirs-tors 8-15, ons 8-12 og fre 8-14
www.familieretshuset.dk

Indhold hentes