Det offentlige forbrugerklagesystem samt private klage- og ankenævn

Sidst redigeret den 15.01.2024

Hvis man som forbruger er utilfreds med en vare eller et stykke arbejde, man har fået udført, er der forskellige klagemuligheder.

Det offentlige forbrugerklagesystem består af Mæglingsteamet for Forbrugerklager og Forbrugerklagenævnet, der behandler klager over forbrugerkøb på områder, der ikke er dækket af private ankenævn.

Nedenfor bringes en liste over forskellige private klage- og ankenævn. Er man i tvivl om, hvor en klage kan behandles, kan man også kontakte:

Forbrugerrådet Tænks Rådgivning
tlf. 77 41 77 41, man-fre 9-11

Rådgivningen svarer på forbrugerjuridiske spørgsmål fra private. 

Forbrug.dk
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen giver råd og vejledning til forbrugere og erhvervsdrivende om forbrugerretlige forhold via den offentlige forbrugerportal www.forbrug.dk, hvor der også findes oplysninger om private klage- og ankenævn. 

Man kan ikke gøre brug af klage- eller ankenævn, hvis man ikke først har forsøgt at få en tilfredsstillende løsning med forretningen eller virksomheden.

Det anbefales at klage skriftligt til forretningen eller virksomheden og få svaret på klagen skriftligt, da det ellers kan være vanskeligt at bevise, at man har søgt at blive enige. På www.forbrug.dk findes brevskabeloner til klagebreve fra forbrugere til erhvervsdrivende.

Mæglingsteamet for Forbrugerklager og Forbrugerklagenævnet
Mæglingsteamet for Forbrugerklager og Forbrugerklagenævnet er uvildige klageinstanser under Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, som behandler klager over forbrugerkøb på områder, der ikke er dækket af private klage- eller ankenævn. Se godkendte klage- og ankenævn nedenfor.

Forudsætningerne for at klage er som udgangspunkt

  • at varen eller ydelsen er købt til privat brug
  • at varer eller ydelser koster mindst 1.110 kr. og højst 100.000 kr. For klager over tekstiler og sko skal prisen dog være mindst 720 kr.
  • at personen, man handler med, er erhvervsdrivende og har fast forretningssted eller lignende i Danmark
  • at fejlen er opdaget inden for to år ved køb af varer eller tre år ved køb af ydelser og bygningsmaterialer
  • at man har klaget til sælgeren, og sælgeren har afvist dit krav helt eller delvist.

En klage vil først blive søgt forligt gennem mediation (læs mere under kapitlet Konflikløsning), der foretages telefonisk af Mæglingsteamet for Forbrugerklager. Det koster klageren et gebyr på 100 kr., der ikke refunderes, medmindre sagen afvises som uegnet.

Lykkes det ikke at finde en løsning, vil Mæglingsteamet for Forbrugerklager afslutte sagen, hvorefter klageren inden 4 uger kan anmode om at få sagen behandlet i Forbrugerklagenævnet.

Klagegebyret for behandlingen af sagen i Forbrugerklagenævnet er 400 kr. Hvis man får medhold i en klage, sagen forliges eller sagen afvises som uegnet, betales gebyret tilbage.

Klager til Mæglingsteamet for Forbrugerklager og Forbrugerklagenævnet indsendes digitalt via klageportalen på Nævnenes Hus hjemmeside.

Hvis man er fritaget for digital selvbetjening, kan man kontakte Nævnenes Hus for nærmere vejledning.

Nævnenes Hus
Toldboden 2, 8800 Viborg
tlf. 72 40 56 00, man-tors 9-15, fre 9-12
nh@naevneneshus.dk
www.naevneneshus.dk

Hvis Forbrugerklagenævnets afgørelse giver forbrugeren medhold, skal afgørelsen forkyndes for sælger. Sælger kan herefter vælge at erklære, at de vil efterleve afgørelsen. 

Hvis sælger har erklæret, at de vil efterleve afgørelsen, men ikke gør det, kan man få nævnets hjælp til at gå i fogedretten, som kan tvinge sælger til at efterleve afgørelsen. 

Hvis sælger ikke har erklæret, at de vil efterleve afgørelsen, er sælger ikke forpligtet til at følge nævnets afgørelse. Man er som forbruger så nødsaget til at indbringe sagen for domstolene, og gå igennem en retssag. Nævnet kan hjælpe én i gang med en retssag.  

naevneneshus.dk findes en liste - Firmatjek - med navne på erhvervsdrivende, der ikke efterlever nævnets afgørelser. 
 
Godkendte klage- og ankenævn på forbrugerområdet

Erhvervsministeren godkender klage- og ankenævn, der omfatter bestemte brancher eller andre afgrænsede områder.

Klager man til disse nævn, skal der betales et gebyr, der varierer fra nævn til nævn. Får man medhold i klagen, betales gebyret tilbage.

Nævnenes afgørelser er typisk ikke retskraftige som fx en domstolsafgørelse, men vil ofte være udslagsgivende og en vigtig støtte, hvis sagen går videre til domstolene.

Følgende nævn er godkendte:

Ankenævn for biler
tlf. 32 71 29 29, man-fre 10-12
www.bilklage.dk

Ankenævnet for Bus, Tog og Metro
tlf. 22 62 65 00, tirs 10-11.30, fre 9.30-11.30
www.abtm.dk

Ankenævnet på Energiområdet
tlf. 41 71 53 01, man-tors 10-12
www.energianke.dk

Ankenævnet for Feriehusudlejning
tlf. 20 36 22 44
www.fbnet.dk

Ankenævnet for Fondsmæglerselskaber
tlf. 35 43 63 33, man-fre 10-12
www.fanke.dk/ankenaevenet-for-fondsmaeglerselskaber

Ankenævnet for Forsikring
tlf. 33 15 89 00, man-fre 10-13
www.ankeforsikring.dk

Ankenævnet for Hotel, Restaurant og Turisme
tlf. 35 36 51 21, man-fre 10-14
www.hrt-ankenaevn.dk

Disciplinær- og klagenævnet for beskikkede bygningssagkyndige
tlf. 72 40 56 00, man-tors 9-15, fre 9-12
www.husklage.dk

Ankenævnet for Køreundervisning
tlf. 63 33 10 59, man-fre 10-12
www.ankesag.dk

Ankenævnet for Tekniske Installationer
(el- og vvs-installationer)
tlf. 87 41 77 90, man-fre 10-12
www.el-vvs-anke.dk

Byggeriets Ankenævn1
tlf. 72 16 02 00, man-fre 10-12
www.byggerietsankenaevn.dk 

Håndværkets Ankenævn1
tlf. 70 20 25 37, man-fre 13-15
www.hvanke.dk

1) Forskellen mellem Byggeriets og Håndværkets Ankenævn består i realiteten alene i, hvilken organisation den virksomhed, der klages over, er medlem af.
Af hensyn til hurtigere ekspedition af klagen er det en god idé at kontakte begge nævn for at høre, hvor virksomheden er medlem. Er virksomheden ikke medlem af nogen organisation, behandles klagen af det nævn, hvor klagen sendes til.

Klagenævnet for Ejendomsformidling
tlf. 70 25 36 66, man-tors 13-15
www.ejendomsmaeglernaevnet.dk

Klagenævnet for Taxi
tlf. 72 40 56 00, man-tors 9-15, fre 9-12 (Nævnenes Hus)
www.taxiklage.dk  

Pakkerejse-Ankenævnet
Haldor Topsøes Allé 1, st., 2800 Kgs Lyngby
Ikke muligt at kontakte pr. telefon, før en klage er indgivet
www.pakkerejseankenaevnet.dk

Parkeringsklagenævnet
(angiver ikke tlf.nr., men e-mailadresse: post@parkeringsklagenaevnet.dk)
www.parkeringsklagenaevnet.dk

Det finansielle Ankenævn
(Sammensat af Pengeinstitutankenævnet, Realkreditankenævnet og Ankenævnet for Investeringsfonde)
tlf. 35 43 63 33, man-fre 10-12
www.fanke.dk

Teleankenævnet
tlf. 33 18 69 00, tirs-tors 10-12
www.teleanke.dk

Søfartsstyrelsen
Klage vedrørende rejse til 1.050 kr. eller derover skal indgives til Forbrugerklagenævnet
tlf. 72 19 60 00, man-tors 9-16, fre 9-15
www.soefartsstyrelsen.dk/sikkerhed-til-soes/sikkerhed-for-passagerer 

Trafikstyrelsen – klager over flyrejser
tlf. 72 21 88 00, man-fre 9-15
www.flypassager.dk 

Trafikstyrelsen – klager over postvirksomhed
tlf. 72 21 88 00, man-fre 9-15
www.trafikstyrelsen.dk/arbejdsomraader/post-og-koerekort

Indhold hentes