Reklamationsret

Sidst redigeret den 15.01.2024

Hvis en vare har en fejl eller ikke svarer til det lovede, lider den af en „mangel“, som køber kan reklamere over, inden der er gået to år. Man kan ikke aftale en kortere frist, eller at reklamationsretten kun gælder for nogle dele af varen.

Reklamationsretten gælder ikke kun fysiske varer. Køb af software og digitale tjenester, fx en app, en e-bog eller abonnement på en streamingtjeneste, som man har fortaget efter 1. januar 2022, er også omfattet af købelovens regler om reklamationsret.

Man skal dog sørge for at reklamere - helst skriftligt - hurtigst muligt, efter man har opdaget manglen. Hvis man reklamerer inden for 12 måneder, er der en formodning for, at konstaterede fejl var til stede på salgstidspunktet. Her skal man som kunde blot vise, at varen har en fejl. Når formodningsperioden på 12 måneder er udløbet, ligger bevisbyrden hos kunden, men sælgeren skal aktivt og loyalt gå ind i en undersøgelse af varen.

Reklamerer man i tide, har man ret til at kræve, at manglen bliver afhjulpet. Hvis sælger ikke afhjælper manglen eller bytter varen, kan køber kræve at få pengene tilbage eller at få et afslag i købesummen.

Udgangspunktet er, at butikken har et til to forsøg til at reparere varen. I særlige situationer, fx hvor fejlen er kompliceret at udbedre, eller der er tale om en tilbagevendende fejl, som er svær at lokalisere, kan forhandleren have ret til flere forsøg. En afhjælpning må ikke forringe varens værdi og skal være udført, så man ikke kan se, at varen er repareret.

Har man brugt sin reklamationsret og fået repareret fejlen, kan reglerne om forældelse træde i kraft. Det betyder, at man har op til tre år yderligere at klage i, hvis den samme fejl opstår igen.

Hvis en reparation mere har karakter af en ombytning eller udskiftning af en væsentlig del af varen, vil der løbe en ny 2-årig reklamationsfrist på den udskiftede del. Hvis den fejl, der oprindelig var skyld i reparationen, viser sig igen, kan kunden klage op til tre år.

Hvis varen ikke kan repareres, kan man få varen ombyttet eller få pengene retur. Får man en ny vare, skal den være magen til den, man købte. Man kan komme ud for, at sælgeren tilbyder en nyere model, hvis den oprindelige vare ikke længere kan skaffes, men man bestemmer selv, om man vil tage imod det tilbud.

Bliver en vare byttet, løber der en ny to års reklamationsfrist fra ombytningsdatoen.

Nogle virksomheder - især inden for elektronikbranchen - vil kun undersøge produktet for mangler, hvis kunden betaler for undersøgelsen, da det kan vise sig, at det ikke er en produktionsfejl eller mangel, som skal udbedres af sælger. Hvis fejlen ikke kan betragtes som en mangel, skal man betale undersøgelsesgebyret.

Forhandleren må godt opkræve undersøgelsesgebyr, hvis han kan bevise, at han på forhånd har oplyst om gebyret, og at man har accepteret det. Information om undersøgelsesgebyret vil typisk fremgå af det dokument, man skal underskrive, når varen indleveres til undersøgelse. Så læs det med småt, før der skrives under.

Ved bestilling af tjenesteydelser, kan kunden komme med indsigelser i op til tre år, efter den er udført. Det er kunden, der skal bevise, at ydelsen var mangelfuld.

Garantier
Garanti er ikke det samme som reklamationsret. Garanti gives af sælger og/eller producenten, og det er frivilligt for den erhvervsdrivende, om han/hun vil give en garanti for varen, og hvor omfattende garantien skal være. En garanti erstatter ikke reklamationsretten, men løber samtidig med den.

Klager
Se hvordan man klager over køb af en vare eller tjenesteydelse i afsnittet Det offentlige forbrugerklagesystem samt private klage- og ankenævn i kapitlet Rådgivnings- og Klagenøgle.

Indhold hentes