Tilsyn

Sidst redigeret den 15.01.2024

Tilsyn med pleje og omsorg
Kommunen skal hvert år foretage mindst et uanmeldt besøg i plejehjem, plejeboliger og lignende for at føre tilsyn med, hvordan de sociale opgaver løses, både i forhold til indhold af tilbud, og måden opgaverne løses på.

Besøget skal medvirke til, at kommunen løbende kan foretage en systematisk opfølgning på indsatsen over for beboerne og holde øje med, at de får den hjælp, de har behov for og krav på, og at hjælpen har den kvalitet, som kommunen har besluttet.

Tilsynene foretages bl.a. på grundlag af observationer og interviews med ledere og udvalgte medarbejdere, beboere og pårørende.

Kommunen kan antage et privat firma til at foretage det praktiske tilsyn, men skal selv tage stilling til, om indsatsen er god nok.

Tilsynsrapporterne kan læses på kommunens hjemmeside.

Tilsyn med de sundhedsmæssige forhold
Styrelsen for Patientsikkerhed fører tilsyn med de sundhedsmæssige forhold på plejehjem og i plejeboliger. Det foregår ud fra en vurdering af, hvor der kan være størst risiko for patientsikkerheden (det risikobaserede tilsyn). Der vælges forskellige temaer for tilsynet, fx medicinhåndtering.

Tilsynet udføres dels som planlagte tilsyn og dels som tilsyn på baggrund af konkret kendskab til forhold, som kan udgøre en fare for patientsikkerheden (det reaktive tilsyn).

Udvælgelsen af konkrete plejehjem eller plejeboliger i forhold til planlagte tilsyn foregår ved stikprøve.

De reaktive tilsyn sker bl.a. på baggrund af risikoanalyser, klagesager, henvendelser fra patienter, pårørende, fagpersoner og offentlige myndigheder og ved at følge mediernes omtale af sundhedsfaglige problemstillinger. Et reaktivt tilsyn kan også foregå uden besøg i plejeenhederne, fx ved gennemgang af tilsendt materiale.

Styrelsen for Patientsikkerhed udarbejder en tilsynsrapport efter hvert tilsynsbesøg. Her kan man læse, om der er konstateret overtrædelser eller mangler af betydning for patientsikkerheden.

Styrelsen udgiver en årlig rapport om det sundhedsfaglige tilsyn.

Regionsråd, kommunalbestyrelser og private virksomheder skal sikre, at der på de enkelte behandlingssteder udarbejdes instrukser, som understøtter patientsikkerheden, hvor det er relevant og nødvendigt.

Instrukser kan fx være retningslinjer for ansvars- og kompetencefordeling mellem sundhedspersoner eller beskrivelser af arbejdsgange og -processer ved behandling og pleje på et plejecenter eller på et hospital.

Styrelsen for Patientsikkerhed
tlf. 72 28 66 00, man-fre 9.30-15.00
www.stps.dk

Ekstra tilsyn med pleje og omsorg - Ældretilsynet
I en forsøgsperiode frem til 31. december 2024, skal Styrelsen for Patientsikkerhed også føre et risikobaseret tilsyn med den personlige hjælp, omsorg og pleje på plejecentre, midlertidige pladser og hjemmeplejeenheder. 

Tilsynet vedrører den pågældende plejeenhed, ikke den enkelte medarbejder, og det er meningen, at tilsynene skal være udgangspunkt for læring, selv om tilsynet er en kontrol med den fornødne kvalitet.

Tilsynet skal ikke erstatte, men supplere det tilsyn, som i forvejen foregår af plejen og omsorgen på ældreområdet. Ønsket er en højere grad af uvildighed i tilsynet med den hjælp, som leveres af kommunen og private leverandører.

Det er ikke alle steder, der vil modtage besøg fra tilsynet, men ca. 10% af alle plejeenheder. De bliver valgt ud fra stikprøver og ud fra en løbende vurdering af, hvor der kan være størst risiko for, at den personlige hjælp, omsorg og pleje ikke har den fornødne kvalitet. 

Tilsynet gennemføres med både planlagte og ikke planlagte besøg, bl.a. på baggrund af bekymringshenvendelser til styrelsen, historier i medierne og opmærksomhed på utilstrækkelig kvalitet ved sundhedsfaglige tilsyn mv.

Styrelsen for Patientsikkerhed vil vurdere kvaliteten af plejen og omsorgen på baggrund af nærmere målepunkter for tilsynet. De overordnede temaer for tilsynet er selvbestemmelse og livskvalitet, herunder værdig død, trivsel og relationer, målgruppe og metoder, organisation, ledelse og kompetencer, procedurer og dokumentation og aktiviteter og rehabilitering.

Hvis styrelsen vurderer, at den manglende kvalitet i indsatsen generelt indebærer en risiko for forværring af borgernes almentilstand, kan styrelsen give påbud om krav til den social- og plejefaglige indsats eller om midlertidigt at indstille driften af den social- og plejefaglige indsats helt eller delvis. Påbud kan fx bestå i at skulle sikre, at tonen og kulturen afspejler, at borgere med funktionsnedsættelser modtager den relevante faglige omsorg og pleje. 

Modtager en plejeenhed, fx et plejecenter, påbud fra Styrelsen for Patientsikkerhed, har plejecenteret pligt til at tage imod et opfølgnings- og læringsforløb fra Videnscenter for værdig ældrepleje.

Tilsynsrapporterne offentliggøres på styrelsens hjemmeside www.stps.dk og hos plejeenhederne.

Bekymringshenvendelse
Hvis man har mistanke om, at en sundhedsperson udgør en risiko for sine patienter, eller hvis man er bekymret for kvaliteten af hjælpen, plejen og omsorgen til beboerne i plejeboliger, kan man indgive en bekymringshenvendelse til Styrelsen for Patientsikkerhed.

Det kan ske på flere måder. På styrelsens hjemmeside findes et skema til brug for indgivelse af bekymringen. Man kan også ringe eller skrive til et af styrelsens kontorer for Tilsyn og Rådgivning. Man kan henvende sig anonymt, men oplyser man, hvem man er, kan man ikke være anonym.

Styrelsen afgør, om henvendelsen giver anledning til et tilsyn, men man kan ikke få at vide, hvad tilsynet foretager sig i sagen. Et afholdt tilsyn bliver dog offentliggjort.

På styrelsens hjemmeside kan man læse nærmere om, hvordan man laver en bekymringshenvendelse, www.stps.dk.

Styrelsen udarbejder en årlig sammenfatning af observationer og vurderinger som følge af tilsynet.

Tilsyn og Rådgivning Vest (dækker Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark)
tlf. 72 22 79 79, man-fre 8-15
trvest@stps.dk

Tilsyn og Rådgivning Øst (dækker Region Sjælland og Region Hovedstaden)
tlf. 72 22 74 50, man-fre 8-15
trost@stps.dk

Indhold hentes