Arbejdsliv

Arbejdsliv og seniorjob

Lær de 4 roller som selvstændig at kende

Som selvstændig er det afgørende at kende de forskellige roller og kompetencer, du får brug for undervejs. På den måde finder du ud af, hvor du skal tilegne dig ny viden.

Rollerne kan inddeles i fire kategorier og handler om:

  • Det arbejde du udfører
  • At sælge og markedsføre din virksomhed
  • Det administrative – fx fakturering
  • Det praktiske.

Afhængigt af hvilket arbejde du tidligere har haft, kan det være, at salg, markedsføring og administration er nye discipliner for dig. Men du kan sagtens lære det, der skal til. 

Første rolle – det produktive

Den første rolle, du skal besidde som selvstændig, handler om det, du laver – altså det arbejde, du udfører. Det kan fx være, at du leverer en konsulentydelse eller sælger garn og udvikler strikkeopskrifter. Det er for mange den sjoveste rolle, for det er her, du får lov til at arbejde med det, du brænder for.

Anden rolle – salg og markedsføring

Den anden rolle kan være en udfordring eller grænseoverskridende, hvis ikke du har arbejdet med salg før. Men det er afgørende, at du er i stand til at sælge dig selv og dit produkt, for dine opgaver kommer ikke til dig, hvis ikke du gør din virksomhed synlig.

Gør dig tanker om, hvordan du vil markedsføre din virksomhed. Du kan fx oprette en profil på det faglige sociale netværk LinkedIn og fortælle dit netværk om din virksomhed.

Læs mere om LinkedIn og opret en profil

Det kan også være, at du vil lave en hjemmeside. Her er det vigtigt at huske på, at folk også skal vide, at du har en hjemmeside, så de kan finde den.

Du kan fx fortælle om din virksomhed og hjemmeside i et opslag på LinkedIn eller på Facebook.

Måske foretrækker du primært at lade din markedsføring ske fra mund til mund eller med hjælp af et visitkort. Mulighederne er mange. Vigtigst er bare, at du ikke er bange for at sælge eller venter på, at kunderne kommer til dig af sig selv, for det gør de sjældent.

Find hjælp og vejledning om salg og markedsføring på www.virksomhedsguiden.dk

Tredje rolle – det administrative

Mængden af administrationsopgaver afhænger af, hvilken type virksomhed du driver. Når du er selvstændig, skal du i de fleste tilfælde selv have styr på ting som fakturering, bogføring og selvangivelse.

Det er vigtigt, at du kender reglerne, så du ikke lige pludselig skal betale et stort beløb tilbage i skat eller får en bøde, fordi du har overset fristen for indberetning af moms, hvis du driver en momspligtig virksomhed.

Inden for det administrative ligger også et kig på sygeforsikring for selvstændige, udskydelse af folkepensionen, skattefri seniorpræmier for erhvervsaktive pensionister mm.

Det er vigtige informationer at undersøge, før du går i gang som selvstændig eller freelancer. Du kan finde flere oplysninger på www.borger.dk

Læs mere om, hvilke regler du skal kende som selvstændig og folkepensionist 

På Skats hjemmeside finder du gode råd og vejledning til selvstændige og freelancere. Her kan du få hjælp til at definere det arbejde, du laver og hvilken virksomhedstype, du driver – vil du fx drive en hobbyvirksomhed, en momspligtigt virksomhed eller være freelancer?

Du kan også tilmelde dig et infomøde eller webinar for nystartede selvstændige og få styr på moms, korrekt fakturering mm.

Læs mere eller tilmeld dig Skats infomøde

Fjerde rolle – viceværtfunktionen

Den sidste rolle, du skal være klar på at indtage som selvstændig, er den mere praktiske viceværtfunktion. Det er dig selv, der står for at rydde op, sørge for at der er kaffe, købe printerpapir, gå på posthuset osv.

Derudover er du også selv ansvarlig for at have styr på teknikken. Måske er du vant til fra tidligere arbejde at have en IT-afdeling, der fiksede internettet, hvis det gik ned, eller hjalp dig med din computer.

Men når du er selvstændig, er det dig selv, der skal bruge tid og penge på fx at kontakte teknikere.

Man regner med, at en selvstændig, som skal leve af sin virksomhed, kun kan skrive regning for 50 pct. af sin tid. Resten af tiden går med alle de andre opgaver, og det er vigtigt at huske.

Det kan være, du er vant til fra dine tidligere job, at andre tog sig af de praktiske og administrative opgaver, men nu er det dig selv, der skal stå for det hele.

Brug dit netværk

Det er ikke sikkert, at du mestrer alle fire roller lige godt, og her kan et godt netværk være en stor hjælp. Kender du andre selvstændige seniorer, som du kan udveksle erfaringer med?

Det kan være, at en i dit netværk kan hjælpe dig, hvis din computer går ned eller anbefale en god teknikker.

Som selvstændig er det meget nyttigt og lærerigt at dyrke sit netværk – både dit eksisterende netværk fra fx tidligere jobs, men også at opsøge nye netværk. Prøv at finde andre selvstændige fx på LinkedIn og lav et lille netværk, hvor I mødes en gang imellem og sparrer med hinanden.

Du kan også overveje at finde et kontorfællesskab, hvor du kan sidde og arbejde. Her er der god mulighed for at udvide sit netværk og få en mere social arbejdsdag, hvis man har behov for det.

Det kan også være, at du finder nogle gode sparringspartnere, som i sidste ende bliver gode kolleger.

Husk på, at selvom livet som selvstændig eller freelancer kan være hårdt arbejde, og du skal kunne have mange bolde i luften, er der også stor frihed, selvbestemmelse og glæde i at drive egen virksomhed og være sin egen chef.

Læs også: Vil du arbejde, efter du er gået på folkepension?


Kilde: Abelone Glahn, forfatter og selvstændig, www.abeloneglahn.dk

Sidst opdateret 21.09.2020