Digital kontakt til det offentlige

Digital Post og selvbetjening

Hvad er e-Boks og hvordan bruger jeg det?

E-boks er en digital service til at tjekke din digitale post. Du kan tjekke din digitale post fra det offentlige via E-Boks eller på borger.dk

Borger.dk og e-boks er hjemmesider, hvor du kan læse din digitale post fra offentlige myndigheder og private virksomheder. Du behøver kun at tjekke din digitale post et af stederne. Du får vist den samme indbakke, lige gyldigt hvilken af hjemmesiderne du logger på.

E-Boks er en digital service eller tjeneste, som mange private virksomheder bruger. Det kan fx være banker, forsikrings-, pensions- og teleselskaber eller din arbejdsplads. Det kan være lønsedler, regninger og policer, de sender til dig digitalt via e-boks.

Gå til e-Boks.dk

Post fra det offentlige

Det offentlige sender dig også post digitalt. Posten fra det offentlige kan du også læse via tjenesten e-boks, eller du kan læse den i din indbakke på borger.dk. 

Gå til borger.dk

Du er automatisk tilmeldt Digital Post fra det offentlige. Du skal søge om at blive fritaget for Digital Post fra det offentlige, hvis du ønsker at fravælge det. Du kan selv til- og fravælge hvilke private virksomheder, du ønsker at få Digital Post fra.

Læs artiklen: Bliv fritaget for Digital Post 

Sikkerhed med Digital Post

Al digital post er krypteret og bundet op på dit cpr-nr. Derfor er det ikke muligt at have fælles digital postkasse med fx din ægtefælle.

Du kan dog give læseadgang til en anden, fx din ægtefælle, dit barn eller barnebarn, som kan være en hjælp i det daglige, eller hvis du er på ferie i udlandet og ikke har adgang til internettet. Det kan også være relevant for dig, der er blevet syg og har brug for, at en af dine pårørende tager sig af din digitale post.

Du kan åbne din digitale postkasse via e-Boks eller borger.dk på alle computere, smartphones og tablets. For at få adgang til din indbakke, skal du bruge dit NemID.

Få gode råd til digitale fuldmagter

Læs artiklen: Sådan virker NemID

Hvordan ved jeg, om der er digital post

Det er muligt at modtage en e-mail eller SMS, når du modtager ny post i din digitale postkasse. Du skal du blot angive disse informationer under "indstillinger" i din digitale postkasse.

Hvad skal jeg være opmærksom på

Da du automatisk er tilmeldt Digital Post fra det offentlige, skal du være opmærksom på, at du har pligt til jævnligt at tjekke din digitale postkasse. Ellers risikerer du at overse vigtig post, som kan være vigtig fx om ydelser. 

Din digitale post betragtes som modtaget lige så snart, den er kommet ind i din digitale postkasse. Det betyder altså, at du selv har ansvaret for, at kunne læse din digitale post.

I videoen kan du se, hvordan du bruger e-Boks.

Gem dine vigtige dokumenter i e-Boks
Du kan også selv gemme vigtige dokumenter i e-Boks. Måske har du attester eller andet på papir, som du ønsker opbevaret digitalt.

Du kan scanne eller fotografere dokumentet og så gemme det i e-Boks. På den måde kan du fx også gemme en liste med dine kodeord til eksempelvis computer, telefon og online-konti, så du ikke mister eller glemmer dem. 

I videoen kan du se, hvordan du gemmer dine egne dokumenter ved hjælp af e-Boks-appen.

Sidst opdateret 30.09.2019