Søg på www.aeldresagen.dk
Logo

Digital kontakt til det offentlige

MitID, digital post og digital selvbetjening

Det skal du vide om ændringerne i Digital Post

Der er sket ændringer i Digital Post på borger.dk, og der er kommet en ny digital postkasse udover e-Boks. Her kan du blive klogere på, hvad det betyder for dig.

Indtil den 21. marts 2022 modtog du digital post fra det offentlige og fra private virksomheder i e-Boks eller på borger.dk, medmindre du er blevet fritaget for Digital Post. Den 21. marts 2022 ændrede postkassen sig på borger.dk, og der kom en digital postkasse mere på banen. 

Men fordi der er kommet en ny digital postkasse, kan det være, at du skal læse en del af din post fra private virksomheder i den nye postkasse i stedet for e-Boks. Den nye digitale postkasse hedder Mit.dk – ikke at forveksle med MitID.

Læs mere om MitID

Den nye postkasse Mit.dk fungerer ligesom e-Boks. I mit.dk kan du læse al din digitale post fra det offentlige, og du kan læse post fra private virksomheder, som har valgt Mit.dk i stedet for e-Boks, til at sende post til deres kunder.

Det er virksomhederne selv, der vælger, om de vil bruge e-Boks eller Mit.dk til deres digitale post til deres kunder. Du vil få besked fra den enkelte virksomhed om, hvor du kan læse din digitale post fra dem.

Du kan ikke læse digital post fra private virksomheder i postkassen på borger.dk.

Gå til www.borger.dk

Digitaliseringsstyrelsen har i samarbejde med kommuner og regioner videreudviklet Digital Post-løsningen, for at sikkerheden og brugervenligheden fortsat skal være i top.

E-Boks og Mit.dk er digitale tjenester, som private virksomheder kan bruge til at sende digital post til kunder. Det kan fx være banker, forsikrings-, pensions- og teleselskaber eller din arbejdsplads. Det kan være lønsedler, regninger og policer, de sender til dig digitalt.

Læs mere på www.e-boks.dk

Læs mere på www.mit.dk

Post fra det offentlige

Det offentlige sender dig også post digitalt. Posten fra det offentlige kan du læse via tjenesten e-Boks og Mit.dk, eller du kan læse den i din indbakke på borger.dk. 

Læs mere på www.borger.dk

Du er automatisk tilmeldt Digital Post fra det offentlige. Du skal søge om at blive fritaget for Digital Post fra det offentlige, hvis du ønsker at fravælge det. Du kan selv til- og fravælge hvilke private virksomheder, du ønsker at få Digital Post fra.

Læs artiklen: Bliv fritaget for Digital Post 

Tre indgange til Digital Post

Der er tre indgange til Digital Post:

  • borger.dk: Kun Digital Post fra offentlige myndigheder
  • e-Boks: Digital Post fra offentlige myndigheder samt post fra virksomheder, fx forsikringsselskab eller bank.
  • mit.dk: Digital Post fra offentlige myndigheder samt post fra virksomheder, fx forsikringsselskab eller bank.

Det er virksomhederne selv, der vælger, om de vil bruge e-Boks eller Mit.dk til deres digitale post til deres kunder. Du vil få besked fra den enkelte virksomhed om, hvor du kan læse din digitale post fra dem.

Den digitale postkasse på borger.dk har også en Digital Post-app. Appen er tilgængelig i App Store og Google Play.

Du kan læse digital post fra det offentlige via alle tre postkasser, men du kan ikke læse digital post fra private virksomheder i postkassen på borger.dk.

""

Det er en god idé at slå notifikationer til, så du får en sms eller mail, når der ligger post i en af de tre postkasser.

Sikkerhed med Digital Post

Sikkerhed med Digital Post

Al digital post er krypteret og bundet op på dit cpr-nr. Derfor er det ikke muligt at have fælles digital postkasse med fx din ægtefælle.

Du kan dog give læseadgang til en anden, fx din ægtefælle, dit barn eller barnebarn, som kan være en hjælp i det daglige, eller hvis du er på ferie i udlandet og ikke har adgang til internettet. Det kan også være relevant for dig, der er blevet syg og har brug for, at en af dine pårørende tager sig af din digitale post.

Du skal dog være opmærksom på, at det stadig er dit ansvar, at din post bliver læst, selvom du giver en anden person læseadgang. Det kan fx have betydning, hvis du får et brev med en klagefrist. Her vil det ikke være en gyldig undskyldning, at du har overskredet klagefristen med den begrundelse, at den, der har læseadgang, ikke har tjekket din digitale postkasse.   

Du kan åbne din digitale postkasse via e-Boks, Mit.dk eller borger.dk på alle computere, smartphones og tablets. For at få adgang til din indbakke, skal du bruge dit MitID.

Læs artiklen: Sådan virker MitID 

Fritaget for Digital Post

Er du fritaget for Digital Post, modtager du fysiske breve fra det offentlige med posten i din postkasse.

Læs mere om fritagelse for Digital Post

Læseadgang til andre

Har du læseadgang til andres offentlige Digital Post, eller deler du læseadgang med andre, skal du være opmærksom på, at det ikke er alle adgange, der er fortsat i den nye Digital Post-løsning.

Har du givet eller fået adgang til en anden persons Digital Post med ret til ’administration’ eller er læseadgangen givet på borgerservice, vil den fortsat virke.

Har du derimod givet eller fået adgang med ret til ’læsning’ eller ’redigering’, skal du foretage en ændring. Hvis du er berørt af ændringen, vil du have fået brev om det fra Digitaliseringsstyrelsen. Find brevet i Digital Post på borger.dk eller e-Boks og følg anvisningerne. 

Læs mere om læseadgang til Digital Post på www.borger.dk 

Hvordan ved jeg, om der er digital post?

Det er muligt at modtage en e-mail eller SMS, når du modtager ny post i dine digitale postkasser. Du skal blot angive disse informationer under "indstillinger" i din digitale postkasse.

Hvad skal jeg være opmærksom på?

Da du automatisk er tilmeldt Digital Post fra det offentlige, skal du være opmærksom på, at du har pligt til jævnligt at tjekke din digitale postkasse. Ellers risikerer du at overse post, som kan være vigtig fx om ydelser. 

Din digitale post betragtes som modtaget lige så snart, den er kommet ind i din digitale postkasse. Det betyder altså, at du selv har ansvaret for at kunne læse din digitale post.

Få hjælp

Hvis du har tekniske problemer med din digitale post, kan du kontakte supporten på:

  • e-Boks på telefon 82 30 32 30
  • mit.dk på telefon 70802580
  • Digital Post på borger.dk og Digital Post-app telefon 3398 0033

Du kan også få hjælp og svar på spørgsmål om digital post i de fleste af vores lokalafdelinger, hvor it-frivillige er blevet klædt på med kurser.
Du behøver ikke være medlem af Ældre Sagen for at få hjælp.

Kontakt din lokalafdeling og hør hvilke tilbud, de har.

Find din nærmeste lokalafdeling

Politik

Det har Ældre Sagen opnået 

Læs om politiske resultater

Sidst opdateret 22.02.2024