Digital kontakt til det offentlige

Digital Post og selvbetjening

Det skal du vide om ændringerne i digital post

I 2022 sker der ændringer i Digital Post på borger.dk, og der kommer en ny digital postkasse udover e-Boks. Her kan du blive klogere på, hvad det betyder for dig.

Du modtager i dag digital post fra det offentlige og fra private virksomheder i e-Boks eller på borger.dk, medmindre du har valgt at være fritaget for digital post. Fra den 21. marts 2022 ændrer postkassen sig på borger.dk, og der kommer en digital postkasse mere på banen.

Du vil ikke opleve den store ændring, hvis du i dag bruger e-Boks til at læse al din digitale post. Du vil fortsat kunne læse al din digitale post fra offentlige myndigheder i e-Boks, og du vil fortsat modtage digital post fra private virksomheder, som fx din bank eller dit pensionsselskab, i e-Boks.

Men fordi der kommer en ny digital postkasse, kan det være, at du skal læse en del af din post fra private virksomheder i den nye postkasse i stedet for e-Boks. Den nye digitale postkasse hedder Mit.dk – ej at forveksle med MitID.

Læs mere om MitID

Den nye postkasse fungerer ligesom e-Boks. I Mit.dk vil du kunne læse al post fra det offentlige, og du vil kunne læse digital post fra private virksomheder, som har valgt Mit.dk i stedet for e-Boks, til at sende post til deres kunder.

Det er virksomhederne selv, der vælger, om de vil bruge e-Boks eller Mit.dk til deres digitale post til deres kunder. Du vil få besked fra den enkelte virksomhed om, hvor du kan læse digital post fra dem.

Ændring i Digital Post på borger.dk

Den Digitale Postkasse på www.borger.dk kommer til at se lidt anderledes ud. Og du vil ikke længere kunne læse digital post fra private virksomheder i postkassen på borger.dk.

Digitaliseringsstyrelsen har i samarbejde med kommuner og regioner udviklet en ny Digital Post-løsning, for at sikkerheden og brugervenligheden fortsat skal være i top.

Den nye Digitale Postkasse kommer til at minde om den nuværende. Det overordnede mål er, at du som bruger af Digital Post, vil opleve en forbedret, sammenhængende og lettilgængelig it-løsning, hvor brugervenligheden er i top.

Digitaliseringsstyrelsen fortæller, at der for den almindelige bruger ikke vil ske store ændringer i måden, Digital Post bruges på, men at servicen og mulighederne bliver bedre og flere.

Du skal ikke selv gøre noget for at flytte din post fra den nuværende postkasse på borger.dk til den nye. Det sker helt automatisk. Men digital post fra private virksomheder kan du ikke længere læse på borger.dk – hverken gammel eller ny post fra private virksomheder.

Den Digitale Postkasse på borger.dk får også en Digital Post-app. Appen bliver tilgængelig, når den nye digitale post-løsning går i luften.

Læs mere om Digital Post på borger.dk

3 indgange til digital post

Når det nye går i luften vil der være tre indgange til digital post, hvor man kan læse henholdsvis post fra offentlige myndigheder og fra private virksomheder.

  • borger.dk: Kun Digital Post fra offentlige myndigheder
  • e-Boks: Digital Post fra offentlige myndigheder samt post fra virksomheder, fx forsikringsselskab eller bank.
  • mit.dk: Digital Post fra offentlige myndigheder samt post fra virksomheder, fx forsikringsselskab eller bank.

""

Det er en god idé at slå notifikationer til, så du får en sms eller mail, når der ligger post i en af de tre postkasser.

Fritaget fra Digital Post

Er du fritaget fra digital post, vil du fortsat automatisk være det. Du vil stadig kun modtage fysiske breve med posten i din postkasse.

Få hjælp

Hvis du har tekniske problemer med digital post, kan du kontakte supporten på:

  • e-Boks på telefon 8230 3231
  • Det nuværende Digital Post på borger.dk 70 10 18 81
  • Det nye Mit.dk på telefon 70802580

Har du brug for hjælp eller spørgsmål til den kommende Digital Post på borger.dk, kan du ringe på telefon 3398 0033 eller skrive til nydigitalpost@digst.dk

Du kan også få hjælp og svar på spørgsmål om digital post i de fleste af vores lokalafdelinger, hvor it-frivillige er blevet klædt på med kurser.
Du behøver ikke være medlem af Ældre Sagen for at få hjælp.

Kontakt din lokalafdeling, og hør hvilke tilbud de har.

Find din lokalafdeling her

Sidst opdateret 23.12.2021