Bliv medlem
Søg på www.aeldresagen.dk

Digital kontakt til det offentlige

Digital Post og selvbetjening

Adgang til digital post ved dødsfald

HVIS EN I DIN FAMILIE ER DØD, HAR DU MÅSKE BRUG FOR AT FÅ ADGANG TIL HANS ELLER HENDES DIGITALE POSTKASSER. LÆS HER, HVAD DU SKAL GØRE.

 

Når en tæt på dig dør, kan der være mange praktiske ting, du skal forholde dig til – udover den sorg og savnet, du måske også føler.

I Ældre Sagens rådgivning får vi ind imellem henvendelser omkring, hvordan man håndterer den afdødes digitale postkasser. Det kan du få svar på her.

Kontakt Ældre Sagens rådgivning

Det sker der med de digitale postkasser ved dødsfald

Der findes tre digitale postkasser, hvor du kan læse posten fra det offentlige: e-Boks.dk, Mit.dk og Borger.dk.

Læs også: Hvad er digital post og hvordan bruger jeg det?

Når dødsfaldet er sket, bliver alle adgange til postkasserne slettet. Også selvom du tidligere har fået læseadgang. Det offentlige kan ikke længere sende digital post til den afdøde. Private virksomheder kan stadig sende til e-Boks og Mit.dk, indtil du afmelder den.

Sådan får du adgang til afdødes post fra private virksomheder i de digitale postkasser

Mit.dk:

Det er repræsentanten for dødsboet, der kan få adgang til afdødes post. Det kan være en udpeget bobestyrer i et offentlig skifte, en ægtefælle, der sidder i uskiftet bo eller en repræsentant for det private skifte.

Repræsentantens identitet skal verificeres gennem repræsentantens navn og adresse som angivet i skifteretsattesten samt navn og adresse på sygesikringskortet. Disse oplysninger skal stemme overens.

E-Boks:

Du skal udfylde og indsende en særlig blanket sammen med en kopi af skifteretsattesten, hvis du ønsker at få adgang til e-Boksen. Herefter vil du få adgang via din egen e-Boks.

Det er det samme, du skal gøre, hvis du ønsker at afmelde e-Boks, så private virksomheder ikke længere kan sende post. Her skal du også indsende en kopi af dødsattesten.

Hvis I er flere arvinger, skal I indsende skiftefuldmagter.

Find blanketter og læs mere om afmelding af e-Boks ved dødsfald på www.e-boks.dk

Sådan får du adgang til afdødes post fra det offentlige

Det er – lige som ved adgang til post fra private virksomheder – repræsentanten for dødsboet, der kan få adgang til posten fra det offentlige.

Hvis du som repræsentant ønsker at få adgang til den afdødes post fra det offentlige, skal du anvende denne selvbetjeningsløsningen på borger.dk:

Få adgang til afdødes post fra det offentlige på www.digitalpost.dk (kræver MitId/NemId)

Sidst opdateret 02.06.2022