Bliv medlem
Søg på www.aeldresagen.dk

Digital kontakt til det offentlige

Digital Post og selvbetjening

Det skal du vide om ændringerne i Digital Post

Der er sket ændringer i Digital Post på borger.dk, og der er kommet en ny digital postkasse udover e-Boks. Her kan du blive klogere på, hvad det betyder for dig.

Du har indtil den 21. marts 2022 modtaget digital post fra det offentlige og fra private virksomheder i e-Boks eller på borger.dk, medmindre du har valgt at være fritaget for Digital Post. Den 21. marts 2022 ændrede postkassen sig på borger.dk, og der kommer en digital postkasse mere på banen.

Du vil ikke opleve den store ændring, hvis du tidligere har brugt e-Boks til at læse al din digitale post. Du kan fortsat læse al din digitale post fra offentlige myndigheder i e-Boks, og du vil fortsat modtage digital post fra private virksomheder, som fx din bank eller dit pensionsselskab, i e-Boks.

Men fordi der er kommet en ny digital postkasse, kan det være, at du skal læse en del af din post fra private virksomheder i den nye postkasse i stedet for e-Boks. Den nye digitale postkasse hedder Mit.dk – ikke at forveksle med MitID.

Læs mere om MitID

Den nye postkasse fungerer ligesom e-Boks. I mit.dk kan du læse al din digitale post fra det offentlige, og du kan læse post fra private virksomheder, som har valgt Mit.dk i stedet for e-Boks, til at sende post til deres kunder.

Det er virksomhederne selv, der vælger, om de vil bruge e-Boks eller Mit.dk til deres digitale post til deres kunder. Du vil få besked fra den enkelte virksomhed om, hvor du kan læse din digitale post fra dem.

Ændring i Digital Post på borger.dk

Den digitale postkasse på borger.dk  kommer til at se lidt anderledes ud. Og du kan ikke længere læse digital post fra private virksomheder i postkassen på borger.dk.

Gå til www.borger.dk

Digitaliseringsstyrelsen har i samarbejde med kommuner og regioner udviklet en ny Digital Post-løsning, for at sikkerheden og brugervenligheden fortsat skal være i top.

Den nye digitale postkasse på borger.dk minder om den tidligere. Det overordnede mål med ændringerne er, at du som bruger af Digital Post, vil opleve en forbedret, sammenhængende og lettilgængelig it-løsning, hvor brugervenligheden er i top.

Digitaliseringsstyrelsen fortæller, at der for den almindelige bruger ikke vil ske store ændringer i måden, Digital Post bruges på, men at servicen og mulighederne bliver bedre og flere.

Du skal ikke selv gøre noget for at flytte din post fra den tidligere postkasse på borger.dk til den nye. Det sker helt automatisk. Men digital post fra private virksomheder kan du ikke længere læse på borger.dk – hverken gammel eller ny post fra private virksomheder.

Den digitale postkasse på borger.dk får også en Digital Post-app. Appen bliver tilgængelig i App Store og Google Play.

Læs mere om Digital Post på www.borger.dk

Tre indgange til digital post

Der er tre indgange til digital post:

  • borger.dk: Kun Digital Post fra offentlige myndigheder
  • e-Boks: Digital Post fra offentlige myndigheder samt post fra virksomheder, fx forsikringsselskab eller bank.
  • mit.dk: Digital Post fra offentlige myndigheder samt post fra virksomheder, fx forsikringsselskab eller bank.

""

Det er en god idé at slå notifikationer til, så du får en sms eller mail, når der ligger post i en af de tre postkasser.

Fritaget for Digital Post

Er du fritaget for Digital Post, modtager du fysiske breve med posten i din postkasse.

Læs mere om fritagelse for Digital Post

Læseadgang til andre

Har du læseadgang til andres offentlige Digital Post, eller deler du læseadgang med andre, skal du være opmærksom på, at det ikke er alle adgange, der fortsætter i den nye Digital Post-løsning.

Har du givet eller fået adgang til en anden persons Digital Post med ret til ’administration’ eller er læseadgangen givet på borgerservice, vil den fortsat virke.

Har du derimod givet eller fået adgang med ret til ’læsning’ eller ’redigering’, skal du foretage en ændring. Hvis du er berørt af ændringen, har du fået brev om det fra Digitaliseringsstyrelsen. Find brevet i Digital Post på borger.dk eller e-Boks og følg anvisningerne. 

Læs mere om læseadgang til Digital Post på www.borger.dk

Få hjælp

Hvis du har tekniske problemer med din digitale post, kan du kontakte supporten på:

  • e-Boks på telefon 8230 3231
  • Det nye mit.dk på telefon 70802580
  • Digital Post på borger.dk og Digital Post-app telefon 3398 0033 eller digitalpost@digst.dk

Du kan også få hjælp og svar på spørgsmål om digital post i de fleste af vores lokalafdelinger, hvor it-frivillige er blevet klædt på med kurser.
Du behøver ikke være medlem af Ældre Sagen for at få hjælp.

Kontakt din lokalafdeling og hør hvilke tilbud, de har.

Find din lokalafdeling her

Sidst opdateret 08.08.2022