God dialog med pleje- og sundhedspersonale
Et godt samarbejde med personalet er vigtigt. Få gode råd til, hvordan du kan få en god kontakt til ansatte på hospital og plejehjem.
Pårørende
Få støtte og hjælp som pårørende
Et godt samarbejde med personalet er vigtigt. Få gode råd til, hvordan du kan få en god kontakt til ansatte på hospital og plejehjem.
Som pårørende støder du på et helt nyt system, når du måske for første gang er i kontakt med sundhedsvæsnet og offentlige myndigheder.
Et godt samarbejde med personalet er vigtigt. Det er bestemt ikke kun dit ansvar, men ved at lægge op til en god tone med personalet er du med til at skabe et godt udgangspunkt for en god relation.
Læs mere om at være pårørende i Ældre Sagens 'Pårørendeguide'
Som pårørende skal du ofte forholde dig til forandringer og ukendte situationer under din næres sygdomsforløb. Du vil høre fagudtryk, ligesom du vil høre om plejerutiner, -metoder og -opgaver, du måske ikke kendte i forvejen.
Bed om betænkningstid, hvis det er svært at forstå, hvad der bliver sagt ved fx en lægekonsultation eller visitation.
Det er ikke dig, der er galt på den, fordi du ikke forstår den forklaring, du får.
Det er i orden at bede om tid til at drøfte situationen, at bede om en anden forklaring eller at få gentaget, hvad der er blevet sagt.
Læs mere i bogen '300 gode råd til pårørende om plejehjem'
Det er en fordel for både dig selv, og den du hjælper at have et godt samarbejde med personalet. Det er ikke kun dig, der har ansvaret for at samarbejdet fungerer, men du kan bidrage til et godt samarbejde med følgende huskeregler:
Sidst opdateret 18.11.2021