Du har flere muligheder for at klage, hvis du mener, at du er blevet uretfærdig behandlet eller er uenig i en afgørelse. Det kan dog være lidt af en jungle at finde rundt i dine muligheder. Her er en guide til, hvordan du griber det an.

Klagemuligheder

Hvis du vil klage

Du kan komme i en situation, hvor du vil klage. Så har du flere muligheder for at klage, afhængigt af emnet. Det kan være, hvis du mener, at du er blevet uretfærdig behandlet, er uenig i en afgørelse fra en myndighed, eller hvis du vil klage over en vare, du har købt.

Hvor du skal henvende dig med din klage, afhænger af, hvad du ønsker at klage over. Der er stor forskel på, hvor du skal henvende dig, hvordan og hvor hurtigt din sag bliver behandlet.

Søg hjælp før du klager

Det er en god ide, hvis du først søger råd og vejledning om dit spørgsmål. Få hjælp i din lokalafdeling, før du klager.

Det gælder uanset, om du vil klage over noget som forbruger, eller om du vil klage over en afgørelse, en sagsbehandling eller det kommunale personales optræden. 

Du kan også bede ældrerådet i din kommune om at se på sagen, hvis du er utilfreds med kommunens behandling af din sag.

Få overblik over dine muligheder for at klage i håndbogen "Værd at vide"

Klage over myndigheder

Du kan klage over behandlingen af en sag, over personale eller over en afgørelse fra en offentlig myndighed, hvis du ikke er enig i den.

Når en myndighed træffer en afgørelse, skal den indeholde en klagevejledning. Ønsker du at klage, skal du rette klagen til den myndighed, der traf afgørelsen. Bagefter vil myndigheden vurdere, om afgørelsen skal ændres eller fastholdes. 

Hvis du vil gå til Ankestyrelsen

Din sag bliver sendt videre til Ankestyrelsen sammen med kommentarerne fra myndigheden, hvis myndigheden fastholder sin afgørelse. Du vil få besked, hvis det sker. Få en bisidder til vigtige samtaler. Det er gratis, og du behøver ikke at være medlem af Ældre Sagen.

Folketingets Ombudsmand

Folketingets Ombudsmand er en uvildig instans, der er valgt af Folketinget, og som kontrollerer, at sagsbehandlinger og afgørelser er lovlige. 

Ombudsmanden kan selv tage sager op eller kan vælge at undersøge en sag, hvor en eller flere borgere mener, at en myndighed har tilsidesat lovgivningen. 

Ombudsmanden er ikke en ankeinstans, men han kan vurdere, om der er sket fejl. Myndigheden vurderer næsten altid sagen igen, hvis Ombudsmanden beviser, at en sag ikke er behandlet korrekt. 

Læs mere om ombudsmanden på www.ombudsmanden.dk

Klage over varer

Du kan også klage over varer eller tjenesteydelser købt hos virksomheder. Få adgang til mange attraktive medlemstilbud, fordele og aktiviteter som medlem af Ældre Sagen. Bliv medlem nu.

Start med at klage til sælgeren. Det er vigtigt, at du har gemt din bon, så du kan bevise, hvor du har købt varen.

En klagesag kan hurtig løses, hvis virksomheden retter fejlen med det samme. Det kan også være en langstrakt sag, hvis sælgeren ikke reagerer eller lægger ansvaret over på producenten.

Læs mere om forbrugerklager på www.forbrug.dk

Du skal lave en klage online, hvis du ikke kan løse det med sælgeren. Det skal du gøre hos Center for Klageløsnings hjemmeside. De tager stilling til, om du har grundlag for en klagesag mod sælgeren.

Gå til Center for Klageløsning

Kontakt Ældre Sagens rådgivning og få hjælp til dine spørgsmål

Sidst opdateret 12.01.2017