Motion styrker dit helbred

Motion

Motion styrker dit helbred

Sådan kommer du i gang med at motionere

Har du endnu ikke fundet den aktivitet, du kan lide, eller har du svært ved at komme i gang med motion, så er der gode råd at hente her.

Har du ikke dyrket motion regelmæssigt gennem dit liv, kan det måske være svært at komme i gang. Lige nu er du i gang med at læse denne artikel. Det betyder, du er et skridt nærmere en stærkere og sundere krop. 

Selv om noget virker uoverskueligt og svært, betyder det ikke nødvendigvis, du ikke skal gøre det – eller at du ikke kan klare det. Det handler om at finde din personlige motivation og om at bryde tingene ned i mindre skridt på vejen.

Tag et skridt ad gangen

Når en forfatter skal skrive en bog, kan vejen hen til det færdige resultat synes uoverskuelig. Men at sætte sig ind til computeren og skrive én side ad gangen er lettere at overkomme. Når man har gjort det nok gange, bliver det til en bog.

Det samme gælder for dig. Beslut dig for at tage et lille skridt hver dag. I dag læser du denne artikel og begynder at tænke over rådene i den. I morgen kontakter du måske en ven eller en forening. I overmorgen lægger du dit træningstøj klar, og sådan fortsætter du. 

Find din støtte

Et godt tip til at komme i gang med motionen er at blive del af et fællesskab. Stort eller småt. Men måske virker det grænseoverskridende. Det er klart, hvis du ikke er vant til at motionere. Og måske ikke plejer at være sammen med mange mennesker. Men lad det ikke afholde dig.

Hvis du ikke er klar til at starte på et hold, så lav en aftale med en ven, en veninde, en nabo, din ægtefælle eller lignende om, at I motionerer sammen. 

Få en at føles med

Det er hyggeligt at lave noget sammen, og det kan gøre det nemmere at komme ud af døren. Især de første gange kan du have brug for støtte i en anden person.

Overvind dig selv

Har du bare det mindste mod på at deltage på et hold, så kast dig ud i det. De fleste synes den første gang, man skal afsted, er grænseoverskridende. Men selv om det er ubehageligt at skulle afsted, og du er nervøs, så afhold dig ikke fra det. Prøv det og se om ikke, du får mod på mere. 

For nogen er det sociale samvær og hyggen ved at være på et hold helt afgørende for, at de kommer afsted.

Find ud, af hvad der motiverer dig – hvad der kan lokke dig ud – og fastholde dig. 

Find den rette motionsform for dig

Det er vigtigt, at du finder en motionsform, du synes er sjov. Det er meget sejt at skulle trække sig selv afsted til aktiviteter uge efter uge, man i virkeligheden synes er kedelige. Og det er også spild af din tid. En sur pligt får ingen noget godt ud af.

Tænk over, hvad du holder af i livet. At konkurrere, at være udendørs, at lege, at præstere på tid, at fordybe dig, at være sammen med andre. Tænk over, hvor du får opfyldt de elementer, du kan lide. 

Gennemskue dig selv

Brug god tid på at finde ud af, hvad der betyder noget for dig – hvad der virker og ikke virker for dig. Hvordan er dit sind indrettet og fungerer? Prøv at se det hele lidt udefra. Det kan være, du lægger mærke til noget, som er vigtigt, du tager højde for, når du skal begynde at motionere.

Tænk også over geografi og sted – om der er mulighed for at dyrke din motion tæt på, hvor du bor, og om der er mulighed for at opjustere frekvens og niveau. For hvis det er sjovt, bliver du formentlig hurtig sulten efter mere. Hvad betyder pris, sted, transport, sæson og frekvens for dig?

Det kan også være, det, der får dig ud af døren, er tanken om, at du passer og plejer din krop. At du tager vare på dig selv. 

Overvej, om du er til det teknisk eller fysisk udfordrende

Sørg for at søge aktiviteter, der er til at gå til. Småløb, vandring, svømning, boldspil og rytmisk bevægelse falder mange naturligt, og derfor er det måske et godt sted at starte.

Måske er det nok for dig at begynde med en gåtur på en time sammen med en ven eller bekendt to gange om ugen. Så kan du altid bygge på siden hen. 

Læs også: Gratis motion i naturen

Tag kontakt til en lokal klub eller Ældre Sagens lokalafdeling

Undersøg fx på Ældre Sagens hjemmeside, hvad der er af aktiviteter i dit område. Her finder du også folk, der kan introducere dig til både fysiske aktiviteter og det sociale sammenhold.

Find motionsaktiviteter i nærheden

Hvis formen og kræfterne ikke rækker så langt, så overvej om stolemotion kan være en mulighed for dig. Det er muligt at lave et helt træningsprogram siddende på en stol.

Tag eventuelt kontakt til lokale idrætsforeninger og -klubber og hør, om der findes seniorhold eller lignende. Det er alt andet lige sjovere at konkurrere og udfordre sig selv med mennesker, man er på niveau med.

Hold ud – det bliver bedre

Al begyndelse er svær, så hold ud, når du først er gået i gang. Det tager lidt tid at komme i form, men bider du i det sure æble, kommer belønningen lige om hjørnet. Så hold ud – det bliver bedre.

Du har allerede snart læst denne artikel til ende. Det betyder, at du er motiveret for at komme i gang med motion. Her til sidst får du et par gode fif til, hvordan du undgår skader og sætter ambitionerne realistisk, så du mindsker risikoen for at få lyst til at give op.

Vær realistisk omkring dine ambitioner

Det er vigtigt at være realistisk omkring, hvor god form du kan og vil komme i. Det er måske urealistisk at regne med at gå fra aldrig at have dyrket motion til at løbe maraton. Men man skal aldrig sige aldrig.

Jo dårlige form du er i, jo lettere er det at blive bedre. Og intet er i princippet umuligt. Al forskning viser, at dem, der forbedrer sig rigtig meget, er dem, der er svagest i udgangspunktet. Så det er aldrig for sent at gå i gang – i det rette tempo.

Start stille og roligt – og undgå skader

Er du ikke vant til bevægelse og fysisk belastning, skal du starte stille og roligt op. Gerne rolig opstart over to til tre måneder.

Læs mere om træningsprogrammet "Træn dig glad"

Tænk på, hvor surt det er at blive skadet ved for hurtig eller hård opstart, så du tvinges til at holde pause. Nu var du jo lige kommet i gang.

Du tager dog ikke skade af at blive forpustet, så der kan du udfordre dig selv fra første træning.

Varm altid op – især i led som knæ, hofter og ankler – og søg rådgivning hos træneren på holdet eller andre deltager.

Læs også: Tips til motion når du bliver ældre

Find din lokalafdeling

Et godt næste skridt kunne være at kontakte din lokale afdeling af Ældre Sagen. Vi håber, du kommer godt i gang med at motionere og hører gerne fra dig.

Find min lokalafdeling


Sidst opdateret 15.08.2017