Motion

Motion styrker dit helbred

Få nemt mere motion i hverdagen

Mere bevægelse og træning indlagt i hverdagens gøremål øger sandsynligheden for, at du kan udføre de daglige gøremål i længere tid i dit eget hjem, når du bliver ældre.

Det er en en god ide at tænke bevægelse ind i hverdagens gøremål, selv om du i forvejen går til motion, sport eller anden bevægelse. Du øger nemlig sandsynligheden for, at du selv kan udføre de daglige gøremål i længere tid i dit eget hjem, hvis du bevidst bruger dagens gøremål til at træne din krop fysisk.

Her er nogle gode ideer til, hvordan du tænker bevægelse, styrketræning og kondition ind i din hverdag.

Forskelligt udgangspunkt – forskelligt niveau

Hvordan og hvor massivt du kan sætte ind med fysiske udfordringer i hverdagen afhænger af, hvor fysisk stærk eller svag du i forvejen er.

Vær realistisk omkring, hvor god eller dårlig form du er i. Husk, at det er bedre at starte stille og roligt med stadig flere fysiske udfordringer, end det er at tage munden for fuld og blive træt af dine fysiske aktiviteter, inden du er kommet rigtig i gang.

Læs også: Sådan kommer du i gang med at motionere

Gå et ekstra stoppested ved bussen

Et godt sted at starte kan være at stå af bussen et eller to stop tidligere, end du egentlig skal af. Den gåtur et par stoppesteder er god motion med et mål.

Tag trappen – eller lidt af den

Tag også trappen, når der er mulighed for det. Fx på togstationen, når du skal op eller ned til togperronen. Det gør ikke noget, det går langsomt. Trapper er virkelig godt for benenes styrke. Tag også trapperne, hvis du bor i en etageejendom med elevator. Eller tag halvdelen af dem.

Kør indkøbene op med elevator

Sæt dine tunge indkøbsposer i elevatoren, send dem op og tag selv trappen. Trapper kan give virkelig god kondition – også selvom det går langsomt.

Sid ikke ned hele dagen

Rejs dig jævnligt, hvis du er hjemme en hel dag. Rejs dig fx hver gang, der er reklamer på TV. Gå et par runder, lav lidt stræk og bøj, få gang i kroppen. Lad kaffekanden stå ude i køkkenet, så du er nødt til at rejse dig, når du skal have en kop mere. Det samme med fjernbetjeningen. Lad den ligge et sted, hvor du ikke kan nå den, så du er nødt til at rejse dig og gå hen efter den.

Læs også: Gratis motion i naturen

Køb lidt ad gangen – og bær dine indkøbsposer

Det er bedre at gøre små indkøb og bære dine varer hjem end at købe stort ind og tage bilen eller bussen. Mælk, vaskemiddel og andre tunge varer er god træning for arme og ryg.

Vær disciplineret – det lønner sig

Disciplin er en dyd, når du ændrer bare lidt på dine vaner i hverdagen. Forsøg derfor at udvise en vis disciplin, indtil de nye vaner er blevet hverdag. Når du først har vænnet dig til mere bevægelse, bliver det stadig mere naturligt for dig at vælge trappen osv.

Brug din fantasi

Gør rengøringen til en smidighedsøvelse, og nå helt ind under sengen. Gør havearbejdet til styrketræning ved at løfte og save og grave ved håndkraft. Start i sengen om morgenen, og lad benene cykle i luften eller lav 5 mavebøjninger. Så er du godt i gang med dagen. Og prøv at se, hvor mange aktiviteter du kan få ind i din dagligdag.

Kun fantasien sætter grænser. 

Læs også: Tips til motion når du bliver ældre


Sidst opdateret 01.06.2017