Motion

Motion styrker dit helbred

Kom godt i gang med styrketræning

Styrketræning forebygger rygproblemer og faldulykker. Det minimerer også risikoen for knogleskørhed. Kombineret med konditionstræning kan styrketræning være med til at forebygge livsstilssygdomme og depression.

Der er rigtig mange gode grunde til at styrketræne.

Når du styrketræner, betyder det blandt andet:

  1. at din balance bliver bedre, så du minimere risikoen for at falde
  2. at musklerne bedre støtter knogler og led, så du fx forebygger rygproblemer
  3. at knogletætheden øges, så du mindsker risikoen for knogleskørhed
  4. at du forebygger forhøjet blodtryk, hvis du kombinerer styrketræningen med konditionstræning
  5. at du øger kroppens udskillelse af endorfiner, så du mindsker risikoen for depression
  6. at du igennem øget muskelmasse øger din kalorieforbrænding og dit stofskifte, så du forebygger livsstilssygdomme

Styrketræning kan også være godt som behandling for dig, der har gigt. Jo stærkere du er i dine muskler, desto bedre aflaster du dine led.

Læs mere om motion og træning på gigtforeningens hjemmeside

Byg din styrketræning langsomt op. På den måde undgår du at få skader. Tal evt. med en fysioterapeut eller kiropraktor, hvis du oplever smerter i forbindelse med din træning.

LÆS OGSÅ: Sund med de 10 kostråd

Du oplever hurtigt resultater, når du tilpasser træningen til dit niveau og din fysik. Du kan styrketræne:

  • på vores motionshold i dit lokalområde
  • i et motionscenter
  • hjemme i din stue

Få hjælp til styrketræningen

I Ældre Sagen kan vi hjælpe dig med at komme i gang med styrketræning. Kontakt din lokalafdeling for at få mere information om hold i dit lokalområde.

Du kan også få hjælp i et motionscenter til at få lavet et træningsprogram, der passer til dig og dine behov. Som medlem af Ældre Sagen får du rabat på fitnessmedlemskaber.

Spar penge på dit fitness medlemskab

Træning i hjemmet 

Du behøver ikke at gå ned i et motionscenter, hvis du vil styrketræne. Du kan sagtens træne hjemme i din stue. Din egen kropsvægt fungerer fint som belastning. Du kan fx lave armbøjninger og mavebøjninger eller øvelser til ryg, ben og baller.

Ældre Sagen har lavet en træningsvideo, der guider dig gennem øvelser til hele kroppen.

LÆS OGSÅ: Gratis motion i naturen

Du kan anskaffe dig et par håndvægte, hvis du vil have større belastning på dine hjemmeøvelser. Du kan også selv lave håndvægte. Du fylder bare et par halvliters vandflasker med vand eller sand.

Du kan også købe træningselastikker. Træningselastikker kan bruges til at væld af forskellige øvelser. De kan let strammes, så belastningen øges.

Du kan finde træningsprogrammer på internettet, hvis du mangler inspiration til øvelser. For at være sikker på, at du træner rigtigt, kan du læse Sundhedsstyrelsens anbefalinger og lade dig inspirere af deres forskellige bud på, hvordan du kan være fysisk aktiv. 

Se Sundhedsstyrelsens anbefalinger til fysisk aktivitet

Sidst opdateret 15.08.2017