Motion

Motion styrker dit helbred

Få 3 tips til gode motionsvaner

– Use it or loose it, fortæller læge Bente Klarlund. Kroppen skal holdes i gang. Men har du ikke tidligere motioneret regelmæssigt, er det vigtigt du ikke sætter barren for højt.

Sætter du motions-barren for højt, risikerer du, at succesraten blive lav. Med andre ord – lidt har også ret, og du kan komme langt med en frisk gåtur.

I videoen herunder forklarer læge Bente Klarlund, der leder Center for Sund Aldring på Rigshospitalet, hvad der i følge hende er de 3 vigtigste motionsvaner, der kan være med til at holde din krop fysisk frisk længere.

Begynd at gå

  • Når du går, sender musklerne stoffer ud i blodbanen, som påvirker hukommelsescenteret i hjernen. Det kan nedsætte risikoen for demens og 34 øvrige sygdomme, samtidig med at vi husker og tænker bedre.
  • Når vi går en tur, styrker vi således hjernen og modvirker sygdomme. Du kan komme rigtig langt ved at dyrke 30 minutters motion om dagen. Det kan godt deles op i ti minutter + ti minutter + ti minutter, og en rask gåtur kan sagtens gøre det. Har du mod på mere, så sæt tempoet op, eller gå i et bakket terræn.
  • En aftale er en aftale. Og det kan derfor være en fordel at dyrke holdsport eller træne sammen med en makker, hvis man har svært ved at holde ved.

Dyrk motion med andre i dit lokalområde

Vil du dyrke motion sammen med andre, er der mange muligheder. I hele landet arrangerer Ældre Sagens lokalafdelinger motionsaktiviteter, du kan deltage i, og der er noget for alle. Mange af aktiviteterne er gratis, og du behøver ikke at være medlem af Ældre Sagen for at deltage.

Find motion og aktiviteter nær dig


Kilde: SundhedsTV

Sidst opdateret 09.01.2020