Motion

Motion styrker dit helbred

Bliv bedre til at cykle

Før du kører afsted på din cykel, bør du træne dine muskler og din smidighed. Her er 4 øvelser, der gør dig bedre til at cykle.

Man kan ikke at risikoen for skader ved motion stiger med alderen. Faktisk kommer det an på, hvor fysisk aktiv du er. Dine muskler og og din smidighed bliver nemlig hurtigt svagere, hvis du ikke træner.

Cykling er er god måde at holde dig fysisk aktiv på. 

Op på cyklen efter vinterpause

Skal du fx i gang med at cykle efter en lang vinterpause, er det vigtigt, at du kan orientere dig i trafikken uden at miste balancen, og dermed risikere at komme til skade.
Derfor bør du styrke de muskler, du skal bruge for at cykle. Og du skal kunne klare de bevægelser, man typisk bruger, når man cykler i trafikken. 

Træn dig til sikkerhed

Der skal ikke så meget til, for at blive klar til at køre sikkert på cyklen. Ældre Sagens sundheds- og idrætskonsulent Karin Schulz har tilrettelagt nogle øvelser til dig, der har behov for at cykle mere sikkert. 

Balance er vigtig

En af øvelserne træner balanceevnen. Det er vigtigt med en god balanceevne, når du kører på cykel.

Specielt når du skal orientere dig i trafikken, ved fx at kigge dig over skulderen.

I videoen får du nogle øvelser, der styrker din balanceevne.

Flere øvelser

Du kan se flere øvelser på Ældre Sagens YouTube kanal. Øvelserne styrker:

  • Din smidighed
  • Dine lårmuskler
  • Din kondition

Se alle øvelserne her

Brug naturen til træning

Træning behøver ikke at være dyrt og ligge på faste tidspunkter. Du kan få gratis motion i naturen med:

  • Naturens egne træningsredskaber
  • Naturfitnessbaner
  • Kløverstier og Hjertestier
  • Ældre Sagens udendørs motionstilbud

Læs artiklen: Gratis motion i naturen

Bliv bedre til at cykle

Se videoer med gode øvelser, der der hjælper dig med at køre mere sikkert på din cykel. Øvelserne styrker din balanceevne, din bevægelighed, dine muskler og din kondition.

Se øvelser der gør dig bedre til at cykle

Sidst opdateret 15.08.2017