Kost

Kost, krop og alder

Sådan bevarer du de gode kostvaner når du er alene

10 tips til at øge motivationen til at lave mad og spise, når du er alene.

For mange mennesker er måltidet forbundet med hygge og socialt samvær. Så hvad betyder det, hvis man pludselig bliver alene – og skal til at indtage de fleste af sine måltider i sit eget selskab?

Måske er det ikke noget problem for dig – men hvis du oplever, at motivationen til at lave mad daler, og at appetitten bliver mindre, så brug de 10 tips herunder til at komme tilbage på sporet, så du undgår, at den dalende appetit bliver en fast vane, der på sigt kan gå ud over helbredet.

Det kan også være, du kender en, der er blevet alene – så vær opmærksom på, om han eller hun virker til at have gode madvaner efter at være blevet alene. Måske skal du invitere på mad en gang om ugen, hvis det kan passe ind.

10 tips til sunde madvaner, når du er alene

  1. Dæk hyggeligt op – også selvom du kun er dig.
  2. Lav mad til flere dage, så du ikke behøver det store køkkenarbejde hver dag.
  3. Fyld fryseren med både rester og færdigretter, som nemt kan tages op og varmes.
  4. Hvis du har svært ved at nå at spise fx en hel bakke tomater, mens de stadig er gode, er flere supermarkeder begyndt at sælge frugt og grønt som et-styk-køb.
  5. Benyt dig evt. af måltidskasser, hvor råvarerne leveres, og du kun selv skal stå for tilberedningen.
  6. Hvis du slet ikke magter madlavningen, kan du undersøge muligheden for at blive visiteret til madservice via kommunen.
  7.  Anret maden, så den ser indbydende ud. Lidt krydderurter kan gøre en stor forskel.
  8. Lav aftaler med andre om faste dage, hvor I spiser sammen.
  9. Undersøg, om der er madklubber eller spisefællesskaber i dit lokalområde.
  10. En lydbog med en spændende krimi kan være god underholdning, hvis du spiser alene – eller måske lidt klassisk musik?

Spis sammen med andre

Sidst opdateret 31.10.2019