Kost

Kost, krop og alder

Husk væske i sommervarmen

Kroppen har brug for hjælp til at køle af, når det er varmt. Så sørg for at få væske nok om sommeren – og vær særligt opmærksom på ældre omkring dig.

Med alderen kan det nemlig blive sværere at tilpasse sig høje temperaturer. Det er ikke altid, at kroppen mærker, når temperaturen stiger. Ofte føler man heller ikke tørst, selv om kroppen har brug for væske. Det øger risikoen for at dehydrere.

Der er risiko for at blive svimmel og konfus, når kroppen får for lidt væske. Det kan i værste fald føre til faldulykker og uheld. Derfor er det vigtigt, at du drikker nok væske, men også er opmærksom på ældre i din omgangskreds – det kan fx være dine forældre eller måske en ældre nabo. 

Rigeligt med væskeFå gode råd til, hvordan du kan leve sundt

Normalt bør du drikke omkring 1-1,5 liter væske om dagen. Det er en god idé at drikke endnu mere, når vejret er varmt, og når du er fysisk aktiv. Også selvom du ikke føler tørst.   

Læs artiklen: Du kan tåle mindre alkohol

Sådan husker du at drikke

For nogle er det svært at huske på at drikke nok i varmen. Det gælder om at gøre det nemt og naturligt at drikke regelmæssigt i løbet af dagen. Køb en drikkedunk eller genbrug en plastikflaske. Fyld vand i og sørg for at have den i nærheden. 

For nogle hjælper det at have faste rutiner og tidspunkter at drikke på.

Pift vandet op 

Du kan fylde en plastikflaske med lidt vand og lægge den i fryseren. Dagen efter har du en flaske med en indbygget isterning, som kan køle vandet, du fylder i. På den måde kan du have koldt vand lige ved hånden, selvom du skal ud af huset.

Det kan også være en god idé at købe en flot kande og stille den på bordet med fine glas og lidt frugt ved siden af. På den måde bliver det hyggeligt at snuppe lidt vand. Du skaber en slags caféstemning, der pynter. Samtidig vil du blive mindet om at drikke, når du får øje på kanden.

Du kan også putte frosne bær, friske mynteblade eller citron i vandet. Det er med til at pifte vandet lidt op, give det smag og gøre det mere indbydende at gå ombord i.

Læs artiklen: Sund med de 10 kostråd

Vær opmærksom på ældre omkring dig i varmen

I sommervarmen er det særligt vigtigt at vise omsorg for mennesker i din omgangskreds, som er oppe i årene. Nogle ældre kan have svært ved at komme ud i den friske luft eller på indkøb efter kolde læskende drikke fx juice og saftevand, som er godt i varmen. 

Tilbyd at købe noget med, når du selv skal ud og handle eller kig forbi med en portion koldskål eller et glas lemonade, hvis du alligevel laver til dig selv. 

Sæt en liter isvand eller saftevand i køleskabet hos fx dine forældre eller nabo. Det kan hjælpe med at huske på at drikke og at synliggøre, hvor meget væske de skal indtage.

Sørg også for at åbne vinduer, så der kommer frisk luft ind og hjælp dine forældre eller nabo ud i skyggen for at få lidt luft. Måske kan I nyde en sodavandsis sammen udenfor. 

Læs artiklen: For lidt protein kan skade din krop

Læs mere om væskeindtag på Fødevarestyrelsens hjemmeside


Gode råd i sommervarmen

Sådan passer vi på hinanden i sommervarmen

Sidst opdateret 09.09.2019