Kost

Kost, krop og alder

Bliv klog på din vægt

Vægten betyder noget for dit helbred. Bliv klogere på, hvordan din vægt påvirker helbredet, og få gode råd til hvad du kan gøre, hvis du vejer for meget eller for lidt.

Er din vægt lige tilpas? Vejer du i overkanten, eller er du tynd? Din vægt har betydning for dit helbred nu og i fremtiden. Både undervægt og overvægt kan nemlig få negativ betydning for din sundhed.

Det fortæller vægten

De fleste af os har en fornemmelse af, om vi vejer tilpas, for meget eller for lidt. Men det er ikke udelukkende tallet på badevægten, der fortæller dig, om du holder den rigtige vægt.

Der er flere forhold, der er med til at afgøre, om den vægt du har, er god for dig:

  • Hvor høj du er
  • Hvor stor din muskelmasse er
  • Hvor meget fedt du har på kroppen.

Der er nogle lette metoder, der — udover badevægten — kan hjælpe dig til at finde ud af, om det du vejer, understøtter et godt helbred.

Det fortæller BMI-tallet

BMI-tallet står for Body Mass Index. Et højt BMI-tal vil som regel være tegn på, at fedtdepoterne i kroppen er for store. Et lavt BMI-tal tyder på, at man kan være underernæret.

Begge dele kan være skadelige på sigt.

Udregn dit BMI-tal

Du kan tjekke forholdet mellem din vægt og højde ved at bruge formlen:

BMI = din vægt (kg) divideret med din højde (m) gange højde (m):

Kg
_____
Højde x højde

(Højde skal ganges med højde, inden du dividerer)

Hvis du fx vejer 80 kg og er 1,75 m høj, vil regnestykket være 80 : 1,75 x 1,75

BMI-tallet er i dette tilfælde 26,12

Når du har beregnet dit BMI-tal, har du en indikation af, om din vægt er inden for normalområdet, eller om du er overvægtig eller undervægtig.

BMI værdier er delt ind i følgende grupper:


  • Under 18,5 = Undervægt
  • 18,5 - 24,9 = Normalvægt
  • 25,0 - 29,9 = Overvægt
  • Over 30 = Fedme

Vær kritisk overfor BMI-tallet

Du skal forholde dig kritisk til BMI-tallet. Blandt andet fordi BMI ikke tager højde for fordelingen af fedt og muskler. Specielt hos ældre mennesker og hos muskuløse personer er fedtfordelingen anderledes end hos yngre personer.

Mennesker med kraftig knoglebygning kan have et BMI-tal, der er højere, end det reelt er, fordi knoglerne jo vejer mere.

Det er en god idé at supplere BMI-tallet med andre målinger fx taljemålet, der kan give et mere detaljeret billede af fordelingen af fedt og muskler.

Taljemålet fortæller hvordan fedtet er fordelt

Dit taljemål giver et billede af, hvordan fedtet fordeler sig på kroppen. Er taljemålet for stort, øges risikoen for udvikling af de fleste livsstilssygdomme, fordi fedt omkring maven er mere skadeligt for helbredet end fedt på hofterne.

For kvinder gælder:


  • En taljeomkreds mindre end 80 cm er forbundet med lav risiko for følgesygdom.
  • En taljeomkreds mellem 80 og 88 cm er forbundet med moderat forøget risiko for følgesygdom.
  • En taljeomkreds større end 88 cm er forbundet med svært forøget risiko for følgesygdom.

For mænd gælder:


  • En taljeomkreds mindre end 94 cm er forbundet med lav risiko for følgesygdom.
  • En taljeomkreds mellem 94 og 102 cm er forbundet med moderat forøget risiko for følgesygdom.
  • En taljeomkreds større end 102 cm er forbundet med svært forøget risiko for følgesygdom.

Har du beregnet dit BMI-tal og dit taljemål, kan du forholde dig til, hvordan din vægt understøtter din sundhed. Både undervægt og overvægt kan være risikabelt for dit helbred.

Gode råd til dig, der vejer for meget

Hvis du med alderen bevæger dig mindre end tidligere og spiser det samme, som du altid har gjort, er der en risiko for, at du bliver overvægtig.

Ny forskning fra DTU Fødevareinstituttet viser, at såkaldt ”højrisiko overvægt” kan gøre livet surt for danskere i aldersgruppen 55-75-år. 43 procent af mændene og 46 procent af kvinderne lever med højrisiko overvægt, hvor der er risiko for at udvikle type 2-diabetes og hjerte-kar-sygdomme.

Undersøgelsen viser også, at den sygdomsrelaterede ”abdominale fedme”, der også kaldes ”æblefaconen”, hvor de ekstra kilo sætter sig rundt om maven, ses hos 44 procent af mændene og hos knap 50 procent af kvinderne.

Oplever du, at du pludselig tager på, er det en god ide at tale med din læge.

Læs også: Gode råd til dig, der vejer for meget

Gode råd til dig, der vejer for lidt

Vejer du mindre end din normalvægt, skal du tage på. Det er vigtigt, du vejer det du skal, så kroppen bedre kan bekæmpe sygdom.

Oplever du, at du taber dig fx ved, at tøjet begynder at sidde mere løst, eller vægten pludselig falder, er det en god ide at tale med din læge.

Lægen kan hjælpe dig med at finde ud af, hvorfor du taber dig, og hvorfor din appetit er nedsat. For det er ikke normalt at tabe sig, blot fordi man bliver ældre.

Læs også: Gode råd til dig, der vejer for lidt

Gode råd til dig, der er normalvægtig

Det er fint, hvis du er normalvægtig. Men du skal være opmærksom på de forhold, der ændrer sig, når man bliver ældre. Når du bliver ældre, får du måske mindre appetit, derfor skal du sørge for, at de mindre portioner du spiser indeholder samme mængde næringsstoffer som tidligere.

Du kan med fordel holde øje med vægten ved at veje dig regelmæssigt.

Hvis du oplever, at du pludselig taber dig eller tager på, er det en god ide at tale med din læge.

 Læs også: Gode råd til dig, der er normalvægtig


Artiklen er skrevet i samarbejde med Fødevarestyrelsen

 

Sidst opdateret 09.09.2019