Bliv medlem
Søg på www.aeldresagen.dk

Kost

Kost, krop og alder

Bliv klog på din vægt

Vægten betyder noget for dit helbred. Bliv klogere på, hvordan din vægt påvirker helbredet, og få gode råd til hvad du kan gøre, hvis du vejer for meget eller for lidt.

Er din vægt lige tilpas? Vejer du i overkanten, eller er du for tynd? Din vægt har betydning for dit helbred nu og i fremtiden. Både undervægt og overvægt kan nemlig få negativ betydning for din sundhed.

Det fortæller vægten

De fleste af os har en fornemmelse af, om vi vejer tilpas, for meget eller for lidt. Men det er ikke udelukkende tallet på badevægten, der fortæller dig, om du holder den rigtige vægt.

Der er flere forhold, der er med til at afgøre, om den vægt du har, er god for dig:

  • Hvor høj du er
  • Hvor stor din muskelmasse er
  • Hvor meget fedt du har på kroppen.

Der er nogle lette metoder, der — udover badevægten — kan hjælpe dig til at finde ud af, om det du vejer, understøtter et godt helbred.

Det fortæller dit BMI-tal

BMI står for Body Mass Index. Et højt BMI-tal vil hos de fleste være tegn på, at fedtdepoterne i kroppen er for store. Et lavt BMI-tal kan være et tegn på, at man er underernæret.

Begge dele kan være skadelige på sigt.

Udregn dit BMI-tal

Du kan tjekke forholdet mellem din vægt og din højde ved at bruge formlen:

BMI = din vægt (kg) divideret med din højde gange højde:

kg
_____
højde x højde

(Højde skal ganges med højde, inden du dividerer)

Hvis du fx vejer 80 kg og er 1,75 m høj, vil regnestykket være:

80 : (1,75 x 1,75) = 80: 3,06 = 26,12

BMI-tallet er i dette tilfælde 26,12

Prøv BMI-beregneren på www.iform.dk

Når du har beregnet dit BMI-tal, har du et pejlemærke for, om din vægt er inden for normalområdet, eller om du har overvægt eller undervægt.

BMI-værdierne inddeles i følgende grupper:


  • Under 18,5 = Undervægt
  • 18,5 - 24,9 = Normalvægt
  • 25,0 - 29,9 = Overvægt
  • Over 30 = Svær overvægt 

Det skal du vide om BMI

BMI tager ikke højde for fordelingen af fedt og muskler i kroppen. Specielt hos ældre mennesker og hos muskuløse personer er fedtfordelingen anderledes end hos yngre personer.

Taljemålet fortæller, hvordan fedtet er fordelt

Det er en god idé at supplere BMI-tallet med andre målinger, fx taljemålet, fordi det kan give en idé om fordelingen af fedt og muskler i kroppen.

Dit taljemål giver et billede af, hvordan fedtet fordeler sig på kroppen. Er taljemålet for stort, øges risikoen for udvikling af de fleste livsstilssygdomme, fordi fedt omkring maven (også kaldet æbleform) er mere skadeligt for helbredet end fedt på hofterne (pæreform).

For kvinder gælder:


  • Et taljemål mindre end 80 cm er forbundet med lav risiko for følgesygdomme (fx type 2-diabetes, forhøjet blodtryk og hjertekarsygdomme).
  • Et taljemål mellem 80 og 88 cm er forbundet med moderat forøget risiko for følgesygdomme.
  • Et taljemål større end 88 cm er forbundet med svært forøget risiko for følgesygdomme.

For mænd gælder:


  • Et taljemål mindre end 94 cm er forbundet med lav risiko for følgesygdomme.
  • Et taljemål mellem 94 og 102 cm er forbundet med moderat forøget risiko for følgesygdomme.
  • Et taljemål større end 102 cm er forbundet med svært forøget risiko for følgesygdomme.

Har du beregnet dit BMI-tal og målt din talje, kan du forholde dig til, hvordan din vægt understøtter din sundhed. Både undervægt og overvægt kan være uhensigtsmæssigt for dit helbred.

Gode råd til dig, der vejer for meget

Hvis du med alderen bevæger dig mindre end tidligere og spiser det samme, som du altid har gjort, er der en risiko for, at du udvikler overvægt.

Oplever du, at du pludselig tager på, er det derfor en god ide at tale med din læge eller med personalet, hvis du bor på plejehjem.

Læs om Sundhedsstyrelsens kostråd for ældre fra 65 år på www.sst.dk

Gode råd til dig, der vejer for lidt

Har du undervægt, er det vigtigt, at du gør noget aktivt for at tage på, så kroppen bedre kan bekæmpe sygdom.

Oplever du, at du taber dig, fx ved at tøjet begynder at sidde mere løst, eller vægten pludselig falder, er det en god ide at tale med din læge eller personalet, hvis du bor på plejehjem.

De kan hjælpe dig med at finde ud af, hvorfor du taber dig, og hvorfor din appetit er nedsat. Det er ikke normalt at tabe sig, blot fordi man bliver ældre.

Læs mere om anbefalinger for småtspisende på www.sst.dk 

Gode råd til dig, der har normalvægt

Det er godt, hvis du har normalvægt. Men du skal alligevel være opmærksom på de forhold, der ændrer sig med alderen.

Når du bliver ældre, får du måske mindre appetit. Du skal derfor du sørge for, at de mindre portioner, du spiser, indeholder samme mængde næringsstoffer som tidligere.

Du kan med fordel holde øje med vægten og veje dig regelmæssigt.

Hvis du oplever, at du pludselig taber dig eller tager på, er det en god ide at tale med din læge eller personalet på dit plejehjem.

Læs gode råd om mad og drikke, når du er over 65 år, på Fødevarestyrelsens hjemmeside www.altomkost.dk

Artiklen er skrevet i samarbejde med Sundhedsstyrelsen og Fødevarestyrelsen

Sidst opdateret 27.09.2022