Hjernen

Træn din hjerne

Sådan klarer du forandringer

Forandringer er ofte gode, men de kan være svære at håndtere. Heldigvis kan du hjælpe din hjerne til at tackle dem bedre.

Hjernen har godt af forandringer og udfordringer i det daglige. Det holder den i gang og er blandt andet med til at modvirke demens. Selv store forandringer kan faktisk være gode i det lange løb. Også selv om det måske ikke altid ser sådan ud, når du står midt i dem.

Læs artiklen: Kan jeg undgå demens?

Hver eneste forandring, du bliver udsat for, påvirker din hjerne, som ændrer sig hele livet igennem. En forandring kan være større eller mindre. Fx at lære at bruge computer, at flytte et nyt sted hen, at skifte arbejde, at miste en du holder af osv.

Det er helt normalt, at du reagerer. Det er også normalt, hvis den første reaktion er negativ, fordi du skal vænne dig til noget nyt. Men der er formentlig ingen hurtige, nemme løsninger, der gør alt normalt igen. Heldigvis kan du træne hjernen, så den bliver bedre rustet til at klare forandringerne.

her er 6 gode råd


1. Træn din hjerne

Du kan træne din hjerne til at acceptere forandringen ved at sige gentagne gange til dig selv: Det kan godt være, det er slemt nu, men på længere sigt bliver det bedre eller normalt igen.

2. Lad ikke to dage være ens 

Sørg for at der sker noget nyt hver dag. Mød mennesker, gå ture, læs bøger. Din hjerne har godt af at blive presset lidt af nye udfordringer hver dag.

På den måde kan du styrke den, ligesom du kan træne dine muskler med vægte. Sørg for at se andre mennesker hver eneste dag.

3. Gør noget nyt og anderledes

Prøv noget nyt. Noget du aldrig har prøvet før. Gå til foredrag om noget du ikke ved noget om eller tag et kursus. Bliv bedre til ting du ikke er vant til. Din hjerne er bedre rustet til at forholde sig konstruktivt til forandringer, hvis du løbende udfordrer dig selv.

4. Arbejd med symptomerne

Du kan arbejde med symptomerne, hvis du har fysiske reaktioner på forandringer. Hvis du fx har fået ny hjemmehjælp, og det gør dig nervøs og ængstelig, kan du starte med at have ryggen eller siden til, når du skal møde personen.

Det handler om at pakke tingene lidt ind, at tage et skridt ad gangen, så forandringen bliver mindre frygtindgydende. 

5. Dyrk det sociale  

Snak om forandringen med andre. Diskuter hvad det kommer til at betyde. Socialt samvær og samtaler med andre styrker din hjerne. Tal også med nogle, der ikke nødvendigvis er enige med dig.

Brug din hjerne til det yderste, så du udfordrer den til at finde fordele og de bedste argumenter fremfor ulemper.

6. Tal med nogen

Det kan være svært at række ud efter hjælp og tale med andre, hvis du har det psykisk dårligt. Men forandringen kan blive endnu sværere at håndtere, hvis du går alene med den.

Hvis du føler dig tynget af sorg og er på kanten af en depression, eller er i krise, er det vigtigt, at du taler om det med familie eller venner og kontakter din læge.  


Kilde: Troels W. Kjær, hjerneforsker

 

Sidst opdateret 12.09.2019