Træn din hjerne og hold dig skarp.

Hjernen

Træn din hjerne

Guf for din hjerne

Spis dig til en frisk hjerne. Bliv klogere på, hvad du skal spise for at holde hjernen skarp.

Groft, friskt, grønt og økologisk. Det er kodeordene for en god hjerne-kost. Fuldkornsprodukter som fx brune ris, hel havre, meget groft brød og polenta. De har mange fibre, komplekse kulhydrater og mineraler samt en del umættede fedtsyrer, proteiner, aminosyrer og vitaminer.

Læs videre og få inspiration til, hvordan du kan sammensætte din kost i løbet af din dag.

Læs om advarselstegn og symptomer på Alzheimers 

Bælgfrugter som fx soja, linser, kikærter og tørrede bønner. De indeholder store mængder komplekse kulhydrater, proteiner, vitaminer og mineraler samt en del fibre.

Få rabat på restauranter og cafeer som medlem af Ældre Sagen

Friske grønsager som fx broccoli, spinat, ruccolasalat, løg, rødbeder og gulerødder. Helst med skræl. Her får du masser af vitaminer, mineraler, antioxidanter og fibre samt en del komplekse kulhydrater.

Mager proteinholdig mad forhindrer rene kulhydrater fra fx sukker, sodavand eller kartofler i at gøre dig træt. Gode kilder til protein er mager fisk (fx torsk og sej), kylling, kalkun, skummetmælk, magert okse- og svinekød, hytteost og letmælksyoghurt.

Læs artiklen: Sådan klarer du forandringer

Jern påvirker hjerneaktiviteten. Mennesker, der får nok jern, har således en højere hjerneaktivitet. Gode kilder til jern er lever, kød, skaldyr og spinat.

Læs også: Gratis motion i naturen

God hjernemad – sådan spiser du din hjerne skarp i løbet af din dag

Morgenmad

  • Blødkogt æg
  • Hjemmelavet mysli bestående af mandler, hasselnødder, hel havre, sojaflager, hel hirse, rosiner og hørfrø
  • banan-sesam-mælk bestående af banan, friskmalede sesamfrø og en smule jomfruolivenolie blendet med vand
  • Frisk frugt.

Frokost

  • Fisk, fx lynstegt tunsteak
  • Masser af grønsager som salat og tilbehør
  • Et par skiver fuldkornsbrød, kogte brune ris eller quinoa, et frø med et meget højt proteinindhold, der kan købes i de fleste helsekostforretninger
  • Kogte eller dampede bælgfrugter, fx linser.

Aftensmad

  • Magert fjerkræ, fx strimlet, lynstegt kalkunbryst
  • Salat
  • Lynstegte eller dampede grønsager med tamari, cidereddike, jomfruolivenolie og krydderier
  • Japansk tang, fx udblødt iziki
  • Fuldkornspasta.

Læs hvordan du nedsætter risikoen for demens

Snacks

  • Nødder og kerner, fx græskar- eller solsikkekerner
  • Frugt
  • Rå peanuts
  • Salater

Læs artiklen: Sund med de 10 kostråd

Spis sammen med andre

Find fællesspisning og madklubber i nærheden af dig. Ræk fadene rundt og nyd duft og smag i godt selskab.

Læs mere

Sidst opdateret 16.08.2018