Ensomhed

55.000 ældre føler sig ensomme - find et fællesskab hos os.

Psykolog: Sådan undgår du ensomhed under corona

Alt for mange mennesker sidder for meget alene. Og det påvirker os, når vi ikke har kontakt med andre.

Når hverdagen bliver lavet om fra den ene dag til den anden – som fx i situationen med corona – vil du sandsynligvis selv forandre dig. Du bliver påvirket af skiftet og din nye hverdag.

Videoen vises ikke, da cookies er fravalgt. Klik her for at tilvælge marketingscookies

Hvis du fx bliver mere eller mindre isoleret i dit hjem, kan det være, at du:

  • føler uro og rastløshed
  • keder dig og bliver inaktiv
  • føler dig trist, deprimeret og synes, det hele er meningsløst
  • får svært ved at falde i søvn eller har en afbrudt søvn
  • får svært ved at koncentrere dig eller huske. Det kan gå ud over glæden ved fx at læse en god bog eller følge med i en tv-serie.

Du er ikke den eneste der bliver påvirket

Selv om det kan virke voldsomt at mærke de symptomer – måske opstået i løbet af kort tid – kan det være en trøst at vide, at det er normalt at have det sådan – mange andre føler det samme.

Når verden omkring os bliver ramt, bliver vi også ramt. Det er naturligt og almindeligt.

Ræk ud til andre

Er du kommet i den situation, at ensomheden begynder at påvirke dig, kan det hjælpe at række ud til andre.

Der sidder mange mennesker rundt omkring med samme følelse af at være alene.

Videoen vises ikke, da cookies er fravalgt. Klik her for at tilvælge marketingscookies

Måske kender du én, der også sidder alene. Ring til ham eller hende og få en snak i telefonen.

Aftal med en ven at mødes for at gå en tur sammen i naturen. I kan godt gå sammen og snakke, mens I holder afstand.

Det kan være, at din nabo trænger til selskab – ligesom dig.

Foreslå, at I drikker en kop kaffe sammen, og at I naturligvis følger myndighedernes retningslinjer om afstand mv.

Lyset virker antidepressivt
Når du mister muligheden for at dyrke de sædvanlige aktiviteter, og du befinder dig meget i dit hjem, er det vigtigt, at du prøver at vedligeholde din fysiske tilstand.

En rigtig god idé er at gå en tur. Måske endda med én du kender – i passende afstand – så I kan få talt sammen.

En anden god virkning, ved at spadsere udenfor, er lyset. Lyset virker antidepressivt – også selvom der er skyer for solen. Så du bliver faktisk i bedre humør af at komme ud af døren.

Læs også: Kom ud at gå

Hold fast i din døgnrytme
Det er vigtigt at holde fast i en døgnrytme, der giver mening for dig – også selvom dine aktiviteter er aflyst, og du ikke skal nogen steder hen.

Stå op om morgenen, som du plejer, og klæd dig rigtigt på. Spis dine måltider, som du plejer.

Hvis du ikke holder fast i en rytme i dagligdagen, risikerer du, det hele begynder at sejle. Tiden går i opløsning –  det kan du få det skidt af.

Så lav nogle planer eller en to-do-liste – og ros dig selv, hver gang du opnår en lille ting på listen.

Videoen vises ikke, da cookies er fravalgt. Klik her for at tilvælge marketingscookies

Hvis du er ekstra sårbar

Måske tilhører du risikogruppen under corona-epedemien og finder det nødvendigt at isolere dig ekstra meget. Fx hvis du har en kronisk sygdom, eller på anden måde er i en situation, hvor du føler, at du skal passe meget på med at blive smittet.

Er du bundet til dit hjem, skal du være kreativ for at finde på noget, så du får lidt af det, du savner.

Du kan se den du savner

At se dem, du savner, kan være dejligt, og det kan faktisk godt lade sig gøre, hvis du har mod på at kaste dig ud i videosamtaler via skype, Messenger eller andre video-programmer.

Måske kan du ligefrem spise sammen med én du kender, hvor I hver har jeres iPad sat op, så I kan se hinanden.

Læs også: Sådan ser du den, du taler med

Tal med en telefonven
Savner du nogen at tale med, kan du få en telefonven gennem Ældre Sagen. Det fungerer på den måde, at du bliver knyttet til et andet menneske, der, ligesom dig, gerne vil tale i telefon af og til.

Det er win-win situation, da I begge føler jer mindre alene ved at tale med hinanden.

Læs mere om telefonvenner

Alt bliver normalt igen

Det kan være en trøst at vide, at situationen med corona på et tidspunkt vil være ovre. Den tilstand, du oplever nu, vil gå i sig selv igen, når vi igen kan begynde at vende tilbage til det liv og de rutiner, vi er vant til.

Men lige nu er det svært for mange af os. Vores psykiske helbred bliver påvirket, når vi bliver lukket inde omkring os selv.

Derfor er det vigtigt, at du prøver at modvirke de symptomer, du oplever. Gør, hvad du kan for at bevare normaliteten i din dagligdag, så du modvirker ensomhed.


Kilde: Ida Koch, psykolog. Specialist i psykoterapi og supervision, nu freelancer og tidl. ekstern lektor i kriminologi ved Københavns Universitet.

Sidst opdateret 20.01.2021