Besøg KunstCentret Silkeborg Bad

Medlemspris

Fra 65 kr. pr. person. Normalpris 75 kr. Gratis adgang for børn under 18 år.

Bemærk

Husk at vise gyldigt medlemskort ved indgangen.

Samarbejdspartner

KunstCentret Silkeborg Bad
Silkeborg

Vis tilbud på kort

Bliv medlem

Er du ikke medlem af Ældre Sagen?
- så meld dig ind her

Info om partner

KunstCentret Silkeborg Bad
Gjessøvej 40 , 8600 Silkeborg
Tlf.: 86816329
E-mail: reception@silkeborgbad.dk
Web: Gå til hjemmesiden

Bemærk

Husk at vis gyldigt medlemskort ved indgangen.

Åbningstider

Sommer (maj - september) 

Tirsdag - søndag 10 - 17

Vinter (oktober - april) 

Tirsdag - fredag 12 - 16
Lørdag - søndag 11 - 17 

Mandag lukket hele året (dog åbent 2. påskedag og 2. pinsedag). 

Efterårsferien uge 42:
Tirsdag-søndag kl. 10-17 

Parken er altid åben.

Rabat på museum - besøg KunstCentret Silkeborg Bad

Her møder du Danmarks ældste bevarede kurbygninger. Mærk historiens vingesus når du bevæger dig rundt mellem bygningerne i den smukke park.

Alt kød er som græs åbner 21. september 2021

Borgny Farstad Svalastog (f. 1943) er en af Norges fremmeste nutidige kunstnere og en stor fornyer af kirke- og tekstilkunsten. I sommer viste Telemarksgalleriet i Norge en stor udstilling for at markere hendes lange kunstneriske karriere. Dele af denne udstilling kan nu fra på lørdag opleves i Danmark. Som billedkunstner har Svalastog gennem 40 år skabt unikke og nyskabende værker.

På udstillingen "Alt kød er som græs" i Silkeborg præsenter vi værker i forskellige teknikker og materialer for at vise spændvidden i Svalastogs kunst som bl.a. omfatter monotypi, installation, og forskellige tekstile arbejder.

Udstillingens overordnede tematik kredser om personlig tro og overgange fra dette liv til efterlivet. I sin kunst 
tager Svalastog de store temaer op, såsom livet efter døden, savn, sorg og uretfærdighed. Og hun påpeger, at 
det løbende er en vigtig opgave i livet at "huske at vande sjælen". 

Et nært forhold til musik spiller også en vigtig rolle for Svalastogs kunst. Oplevelsen af tonernes farvespil kaldes
med en videnskabelig betegnelse for ’synestesi’ - den egenskab hvor forskellige sanser blandes. Som hun selv siger det: ”Jeg oplever lyd som farver, eller rettere sagt lyd som farve som blander sig med lys, lyset jeg ser komme når jeg hører lyden”. Dette ser man bl.a. i de to helt nye monotypifriser ’Biografi I og II’ over henholdsvis sagnfiguren Olav Åstesons og Borgnys eget livsløb. 


ALTING HAR EN BAGSIDE

Titlen på en ny retrospektiv udstilling, åbnet 4. september på KunstCentret Silkeborg Bad, hvor den kan opleves frem til den 12. december 2021

Bjørn Kromann-Andersen, f. 1954, er uddannet tømrer, snedker og billedkunstner (fra Det Jyske Kunstakademi 1980-83) med specialisering indenfor grafik, skulptur, installation og landart. Hans dobbelte uddannelse har givet ham en fortrolighed med det klassiske formsprog, som han ofte afprøver og nyfortolker ind i en moderne kontekst. Han har altid haft de store formater som særligt område, og hans tekniske og håndværksmæssige har været gode forudsætninger for løsningerne, når store ting skulle realiseres. En del af udstillingen fortæller gennem billedmateriale om nogle af disse store skulpturer og installationer. Ofte er eller har de været placeret udenfor kunstinstitutionen; i byrummet eller i landskabet, så enhver har muligheden for at se og forholde sig til dem. 

Lokaliteten har stor betydning for idéen bag det enkelte værk: Bjørn Kromann-Andersen tænker naturen på stedet, stedets funktion eller de mennesker der færdes, ind i sit arbejde. Og frem for at føje sig ind, bliver hans værk en markør af en anderledes dimension, noget der "støder" øjet, vækker undren eller nysgerrighed. Hans værker er ofte temporære, så de når aldrig at blive velkendte eller usynlige, som det ellers ofte sker med skulptur i det offentlige rum. Tværtimod skaber deres tilstedeværelse opmærksomhed om stedet, og kommenterer det miljø, de befinder sig i.

Arbejder på papir udgør en anden del af udstillingen. Her arbejder Bjørn Kromann-Andersen ud fra klassiske discipliner som tusch- og kridttegning, koldnål og ætsning. Motiverne er også klassiske: landskabet, træerne, kragerne og små spor af menneskets aktiviteter. 
Fotografiet er også repræsenteret som et særligt område, kunstneren stadig udforsker.
I mindre skulpturer i bronze og stentøj udfolder kunstneren større dobbelttydighed og ironi: Harerne lever deres liv i urtepotter, bevæbnede og i færd med forskellige gøremål; skibe går under; skov-landskaber tårner sig op over menneskelige bebyggelser. Alle har de en twist af humor og skæbne, som foruroliger.