Vi giver demens et twist

Ældre Sagen er en af organisationerne bag Folkebevægelsen for et Demensvenligt Danmark, der giver demens et twist med en stor kampagne
14.04.2018

Søndag den 27. maj er Ældre Sagen med, når hele Danmark bydes op til dans.

Det sker som kulmination på kampagnen ”Giv demens et Twist”, der i bogstavelig forstand og i overført betydning vil twiste og nuancere fortællingen om demens.

Det sker ved to store dansearrangementer i Aalborg og Lyngby samt en række mindre lokale events.

Læs pressemeddelelsen: Silas Holst og ny folkebevægelse giver demens et twist

Folkebevægelsen for et Demensvenligt Danmark bag kampagnen

Bag kampagnen står Folkebevægelsen for et Demensvenligt Danmark står Ældre Sagen sammen med 12 andre landsdækkende organisationer.

- At leve med demens i familien er tit forbundet med tabuer, hvilket øger risikoen for social isolation og ensomhed. Med Folkebevægelsen twister vi demens gennem viden og dans, for at bryde de gængse forestillinger om demens og mindske afstanden mellem mennesker med demens, deres pårørende og resten af Danmark, siger adm. Direktør i Ældre Sagen Bjarne Hastrup.

Besøg Folkebevægelsen for et Demensvenligt Danmarks hjemmeside

Dans giver gode oplevelser

At kampagnen har omdrejningspunkt i dans er ikke tilfældigt.

Vi ved fra forskningen, at sang og dans er stærkt knyttet til minder fra ens liv, og at disse minder kan findes frem gennem musik og dans.

- Dans og musik har en evne til at gå lige i hjertet og skabe meningsfuldt samvær. Dans er uden alder og rører os alle. Det gælder i alle stadier af en demenssygdom, og derfor har vi i folkebevægelsen valgt dans som et godt udgangspunkt for at mindske afstanden mellem mennesker og øge forståelsen af demens i samfundet, siger Bjarne Hastrup.

Samtidig er motion vigtig for mennesker med demens. Ikke kun at for at bevare funktionsevne, bevægelighed og kondition, men også for at støtte identitetsfølelsen.

Læs mere om dans og demens på folkebevægelsens hjemmeside

En drivkraft i folkebevægelsen

Omkring 87.000 danskere har i dag demens. Til dem hører omkring 400.000 nære pårørende. .

Omkring to tredjedele af plejehjemsbeboere har demens, og demens er den 5. hyppigste dødsårsagi Danmark. Ældre Sagen arbejder for, at mennesker med demens kan leve et godt og værdigt liv i et demensvenligt samfund.

Allerede i dag gør over 5.000 frivillige i Ældre Sagens lokalafdelinger en indsats for mennesker med demens.

En medlemsundersøgelse om demens viser, at cirka 460.000 af Ældre Sagens godt 815.000 medlemmer har eller har haft demens inde på livet.

Undersøgelsen viser også, at 25.000 medlemmer pt. passer og plejer en pårørende ramt af demens.

Derfor har det også været naturligt for Bjarne Hastrup, at Ældre Sagen er en af initiativtagerne til folkebevægelsen.

- Ældre Sagen vil et demensvenligt Danmark. Det er en fælles opgave at skabe det, og derfor glæder det mig, at vi kan samle kræfterne mellem organisationer, virksomheder og andre interesserede i en folkebevægelse, siger adm. direktør Bjarne Hastrup.

Læs Ældre Sagens mærkesag: Et værdigt liv med demens

Sidst opdateret 25.06.2018