Danmark får en national ensomhedsstrategi

Regeringen har sammen med en bred kreds af partier på Christiansborg banet vejen for en national ensomhedsstrategi.
19.11.2021

Ældre Sagen har i flere år kæmpet for at få en national ensomhedsstrategi, så vi er meget tilfredse med beslutningen.

Ensomheden er et stigende samfundsproblem, der berører mindst 400.000 danskere. De trives ikke, og de risikerer at blive syge på både krop og sjæl af ensomheden. Og det koster samfundet mindst otte milliarder kroner årligt.

Læs også: Prisen for ensomhed er høj

Regering og Folketing har lyttet

Derfor har Ældre Sagen sammen med en lang række andre organisationer kæmpet for at få en organiseret indsats for at afhjælpe og forebygge ensomhed i bl.a. Folkebevægelsen mod Ensomhed. Nu får vi det nationalpolitiske niveau med.

- Ældre Sagen er parat til at deltage aktivt i det nationale ensomhedspartnerskab, som skal udarbejde strategi og handlingsplan. Vi er så glade for, at regering og Folketing har lyttet til os, og nu tager fat på at bekæmpe ensomheden på den store klinge, siger Bjarne Hastrup, direktør i Ældre Sagen.

Ensomhed er et samfundsproblem

Ensomhed er ikke bare et problem for den enkelte eller et socialt problem, men et folkesundhedsproblem, et samfundsproblem.

Læs også: Frivillige forhindrer ensomhed

Derfor skal vi alle være med til at bekæmpe det, også lovgiverne på Christiansborg.

- Når vi skal forebygge og afhjælpe ensomhed, kræver det at der sættes ind de mest forskellige steder, og at vi overalt tænker mere i relationer og fællesskaber. Ganske særligt glæder vi os derfor over, at det kommende arbejde skal understøttes af et tværministerielt sekretariat, for så signalerer regeringen, at den vil engagere sig i strategi og handlingsplan på tværs af politikområder, understreger Bjarne Hastrup.

Vi skal tænke bekæmpelse af ensomhed ind i børnenes og unges skole og uddannelse, fritids- og kulturområdet, boligbyggeri og indretning af byrum, infrastruktur og transport, arbejdsliv og beskæftigelse, sundhed og pleje.

Læs mere om ensomhed

Sidst opdateret 19.11.2021