Søg på www.aeldresagen.dk
Logo

Savner du nogen at tale med?

Ældretelefonen

Der er brug for dig på Ældretelefonen

Fra den 3. juni 2024 har du muligheden for at være den trygge stemme i den anden ende af røret på Ældre Sagens nye samtalelinje. 

Goddag, det er Ældretelefonen, hvordan kan jeg hjælpe dig?

Ældretelefonen søger lige nu frivillige, der ønsker at gøre en forskel for ældre og andre, som trænger til en god samtale. Vi søger i hele Danmark.

Hvad er Ældretelefonen?Ældre Sagen lancerede Ældretelefonen under coronakrisen i 2020. Siden da har vi matchet telefonværter og telefonvenner med hinanden og skabt telefonvenskaber. Nu udvider vi Ældretelefonen med en samtalelinje. Her kan man ringe anonymt med det, der fylder, stort som småt. Det kan være emner som ensomhed, en ægtefælles eller pårørendes sygdom, døden, børnebørn, krig og meget, meget mere. Som frivillig på Ældretelefonen bliver du en vigtig del af dette initiativ, hvor din opgave er at lytte, være nærværende, omsorgsfuld og nysgerrig på, hvad den ældre, der ringer, har på hjerte og brug for – alt sammen fra dit eget hjem.

Hvorfor har vi brug for dig?

Dine samtaler kan betyde alt for en, der føler sig ensom eller står over for udfordringer i hverdagen. Din indsats kan hjælpe et andet menneske til at finde ny styrke, få et andet perspektiv eller bare føle, at vedkommende har nogen, der lytter. Dit bidrag har virkelig stor betydning.

Hvad får du ud af at være frivillig?

  1. Ældretelefonen er en mulighed for at hjælpe andre, som virkelig har brug for det.
  2. Fleksibilitet til at arbejde hjemmefra og tilpasse din indsats til din egen kalender.
  3. Grundig oplæring og kurser i at betjene Ældretelefonen.
  4. Adgang til et stort, landsdækkende netværk af andre frivillige.

Hvem søger vi?

  1. Frivillige, der besvarer opkald til Ældretelefonen.
  2. Frivillige holdledere, der har den tætte kontakt med vores frivillige og tilbyder faglig sparring.

Om dig: 

  • Empatisk og nærværende.
  • Du skal kunne tage 2-3 vagter om måneden (7 timer totalt) og deltage i et 2-dages introkursus.
  • Du har relevant faglig baggrund (social, sundhed, præst, m.fl.)
  • Du har lyst til at arbejde ud fra Ældre Sagens værdisæt og Ældretelefonens samtaleprincipper og metoder.

Vi klæder dig godt på til opgaven

Det er vigtigt, at du bliver klædt godt på til opgaven. Derfor skal du kunne deltage i et weekendkursus på to dage, hvor emner som formål med Ældretelefonen, ældres typiske udfordringer og samtalemodeller vil være på programmet.

Her vil du også komme til at møde dine kolleger på Ældretelefonen. Du er aldrig alene på vagt på Ældretelefonen, selvom konceptet er at arbejde hjemmefra. Du vil nemlig blive en del af et fællesskab via Teams. Her har du mulighed for at vende samtaler med andre frivillige og en holdleder. Du vil også kunne søge svar, støtte og inspiration i vores emnebank. 

Klar til at blive en del af Ældretelefonen?

Skriv til Vibeke Bruun-Toft, projektleder på Ældretelefonen, for at høre mere eller melde dig som frivillig.
Send gerne dit telefonnummer med, så ringer Vibeke dig op.

📧 E-mail: aeldretelefonen@aeldresagen.dk

Læs mere på www.frivilligjob.dk om at blive frivillig holdleder 

Læs mere på frivilligjob.dk om at være frivillig, der svarer opkald

Ældretelefonen – vigtige detaljer

Startdato: 3. juni 2024
Telefonnummer: endnu ikke på plads 
Åbningstider: Mandag til fredag, kl. 9-15.

Læs mere om Ældretelefonen

Skab håb og glæde for andre

Ved at blive frivillig på Ældretelefonen bliver du en del af en vigtig indsats, hvor vi sammen skaber glæde, håb og værdi i mange menneskers liv. Din indsats kan ændre en dag – ja, måske endda et liv.
Vi glæder os til at høre fra dig.

Skriv til aeldretelefonen@aeldresagen.dk

Tilmeld dig via e-mail

Sidst opdateret 23.02.2024