Få eller bliv telefonven

Ældretelefonen

Guide til Ældretelefonen

Tak fordi du har meldt dig som telefonven.

Læs vores spørgsmål og svar herunder, og kom godt fra start som telefonven. 
Du er også altid velkommen til at ringe til os på Ældretelefonen 8282 0300, hvis du har spørgsmål. 

Spørgsmål og svar om ældretelefonen

Er der noget, jeg ikke må som telefonven?

Du må ikke udlevere private oplysninger såsom cpr-nr. og kontooplysninger til din telefonven. Du skal også huske din tavshedspligt, dvs. at det, du taler med din telefonven om, skal blive mellem jer to. 

Hvor ofte skal vi ringe sammen?

I bestemmer selv, hvor ofte og hvor længe I har lyst til at snakke sammen. Det er en god idé at afstemme jeres forventninger i det første opkald: hvornår på dagen skal I snakke, hvor længe og hvor ofte? Det vigtigste er, at I hjælper hinanden med at finde et godt leje, som I begge er tilfredse med, og at I begge hygger jer med snakken. 

Hvad gør jeg, hvis jeg ikke får fat på min telefonven som aftalt?

Det er ikke dit ansvar eller opgave at tage hånd om den andens helbred og sikkerhed. Men derfor kan man alligevel blive bekymret, hvis vedkommende ikke tager telefonen som aftalt. Der kan være mange grunde til, at et opkald ikke lykkes i første omgang – så sørg for at ringe op et par gange eller give den anden tid til at komme til telefonen. 

Hvis du gentagne gange ikke kan få fat på din telefonven og bliver meget bekymret, må du gerne ringe til os på Ældretelefonen på 8282 0300 og dele din bekymring eller dine spørgsmål.

 

Jeg er lidt nervøs over at tale med et helt fremmed menneske – har I nogle gode råd?

Uanset om du er den, der ringer op, eller den, der bliver ringet til, kan du måske føle dig usikker på, hvordan du får samtalen godt i gang. Husk på, at den anden sandsynligvis har det på samme måde som dig. Måske skal I aftale, at de første snakke ikke bliver for lange, og husk at sige tak for snakken. Sørg for at aftale tidspunktet for næste opkald, inden I lægger på.

Hvad gør jeg, hvis jeg ikke længere har lyst til at være telefonven – eller ønsker mig at blive matchet med en anden?

Det kan ske, at du bliver matchet med en person, som du har svært ved at få god kemi med i telefonen. Hvis det er et problem for dig, så kontakt os på Ældretelefonen på 8282 0300, så vil vi forsøge at matche dig med en anden. Ring også til os, hvis du ønsker at stoppe som telefonven.

Husk, at tavshedspligten også gælder, når du ikke længere er telefonven.

Hvad gør jeg, hvis jeg bliver syg?

Hvis du bliver syg og har brug for en pause i opkaldene, er det vigtigt, at du giver din telefonven besked. Måske er det en mulighed at bruge sms’er i en overgang. Det er vigtigt, at vi passer på os selv og hinanden – og det indbefatter at melde klart ud.

Hvor længe er jeg telefonven hos Ældretelefonen?

Du er telefonven, så længe du selv har lyst. Hvis du ønsker at stoppe som telefonven, så giv besked via Ældretelefonen på telefon 8282 0300. Husk også at give besked til din telefonven om, at du stopper.
 

Er der forskel på at være telefonven og telefonvært?

Ja, der er en lille forskel. Telefonvennen står for at ringe op. Telefonværten modtager og besvarer opkaldet.
Vi skelner mellem de to roller, fordi det ikke er alle, der har lyst til at være den, der ringer op. 

Sidst opdateret 24.03.2021