Privatlivs- og cookiepolitik

I Ældre Sagen indsamler vi personoplysninger via breve, mails, telefonsamtaler samt via cookies på foreningens hjemmesider og digitale tilbud.

Oplysningerne bruges fx til at identificere dig som medlem eller frivillig, til opfølgning på tilmeldinger og bestillinger, konkurrencer og statistik og til at forstå brugernes digitale adfærd og dermed gøre brugeroplevelsen bedre. Det kan også være oplysninger, du har valgt at give Ældre Sagen for at få hjælp og rådgivning til en række spørgsmål. 

Kontaktoplysninger

Landsforeningen Ældre Sagen 
Nørregade 49, 
1165 København K 
Mail: aeldresagen@aeldresagen.dk 
Tlf. 33 96 86 86 
Tlf. Ældre Sagens Medlemsservice: 33 96 86 89 
Tlf. Ældre Sagens rådgivning: 80 30 15 27 
Hjemmeside: aeldresagen.dk

Generelt

Generelt skal du være opmærksom på, at du som internetbruger efterlader dig elektroniske spor, og at det giver andre mulighed for at følge din færden på nettet.

Læs også Ældre Sagens artikler med gode råd til at færdes sikkert på nettet her: Godt i gang med it

Sikkerhed

Ældre Sagen har truffet tekniske og organisatoriske foranstaltninger mod, at dine oplysninger hændeligt eller ulovligt bliver slettet, offentliggjort, fortabt, forringet eller kommer til uvedkommendes kendskab, misbruges eller i øvrigt behandles i strid med lovgivningen. Fx sendes alle personoplysninger krypteret, der indtastes via hjemmesiderne. Data opbevares sikkert og kun relevante personer har adgang til dine data.

Sikkerhed - specielt for Pårørendefuldmagterne

Ældre Sagens fuldmagtsprogram er specialudviklet, så data udelukkende gemmes på den computer, hvor du henter fuldmagten ned. Her er du selv ansvarlig for håndteringen af dokumentet. Dette gælder også, hvis du benytter Pårørendefuldmagterne fra en offentlig computer, fx på biblioteket. Læs mere om Pårørendefuldmagterne her

Periode for opbevaring

Ældre Sagen opbevarer de indhentede oplysninger i det tidsrum, der er tilladt i henhold til lovgivningen og vi sletter dem, når de ikke længere er nødvendige. Perioden afhænger af karakteren af oplysningen og baggrunden for opbevaring. Fx slettes betalingsoplysninger efter 5 år jf. Købeloven.

Samtykke

Hvis du selv henvender dig til Ældre Sagen med et ønske om, at vi behandler dine oplysninger til et bestemt formål, vil det blive betragtet som et stiltiende samtykke til, at Ældre Sagen må behandle dine oplysninger til de formål, som du har angivet ved henvendelsen. Det vil som oftest være tilfældet, hvis du kontakter Ældre Sagens rådgivning.

I andre tilfælde har Ældre Sagen brug for dit samtykke for at have lov til at behandle dine oplysninger. Det kan fx være i forbindelse med, at du ønsker at modtage nyhedsmail eller giver tilladelse til, at Ældre Sagen må bruge din sag som en case eller ønsker at Ældre Sagen videregiver dine oplysninger til andre for at få hjælp til behandlingen af dine oplysninger.  Dit samtykke vil kun omhandle behandling af oplysninger til de forhold, der er beskrevet i samtykket eller aftalt telefonisk. 

Hvis du kontakter Ældre Sagens rådgivning og ønsker råd og hjælp på vegne af en pårørende, skal vi som udgangspunkt have udtrykkeligt samtykke eller fuldmagt fra vedkommende til at behandle dennes personoplysninger.  Der kan dog være omstændigheder, der gør, at et samtykke ikke er muligt. Vores rådgiver kan i det konkrete tilfælde vurdere, at rådgivningen er i din pårørendes interesse, så vi kan hjælpe ham/hende uden samtykke.

Du kan altid trække dit samtykke tilbage, hvorefter din henvendelse og data bliver slettet. Fx kan du anvende linket i et nyhedsbrev til at framelde dig yderligere nyhedsbreve.

Hvilke personoplysninger behandles af Ældre Sagen

Personoplysninger er oplysninger, der direkte eller indirekte har tilknytning til en person fx navn, adresse, telefonnummer og e-mailadresse. Det kan også være personfølsomme oplysninger fx omkring helbred eller økonomiske forhold, som du har valgt at give Ældre Sagen. 

De oplysninger Ældre Sagen behandler kan inddeles i tre kategorier: Oplysninger, som du afgiver til os, oplysninger i forbindelse med køb og tilmeldinger, samt oplysninger indsamlet ved brug af digitale tilbud. 

  1. Oplysninger som du afgiver til os 
    Indsamlingen af oplysninger sker fx, hvis du melder dig ind i Ældre Sagen, melder dig som frivillig, giver et eksplicit samtykke til at modtage nyhedsbrev, deltager i konkurrencer, tilmelder dig en aktivitet hos vores lokalafdelinger, opretter et login som frivillig eller foretager et køb via vores webshop. Oplysningerne vi indsamler kan fx være: Navn, adresse, e-mail, telefonnummer, fødselsdato, frivilligrolle.

    Det kan også være, at du selv henvender dig til  Ældre Sagen fx hvis du kontakter Ældre Sagens rådgivning eller Medlemsservice. I så fald betragter vi din henvendelse som et samtykke til, at vi må behandle dine oplysninger til de formål, som du har givet udtryk for. Læs mere om Samtykke her.
  2. Oplysninger i forbindelse med køb og bestillinger 
    Når du køber et produkt hos Ældre Sagen, gemmer Ældre Sagen oplysninger om dit køb på din profil, men ikke dine kreditkortoplysninger. Når du indtaster kortnummer, udløbsdato og CVC-kode, vil selve betalingen foregå gennem autoriserede betalingssystemer. Ældre Sagen anvender Quickpay eller Dandomain, som betalingsudbydere i forbindelse med betaling med kreditkort ved køb af varer eller tilmelding til aktiviteter via foreningens hjemmesider. Begge betalingsudbydere er godkendt og certificeret af Nets (www.nets.eu ).
  3. Oplysninger indsamlet ved brug af digitale tilbud 
    Når du benytter Ældre Sagens hjemmesider og digitale tilbud, indsamler vi på forskellig vis digitale oplysninger om dine besøg via en cookie. Nogle cookies forbedrer dine brugeroplevelser, så du kan benytte alle funktioner og services. Andre cookies har til formål at opsamle anonymiseret statistik om brug af hjemmesiden.

    Ældre Sagen fører statistik over brugernes adfærd på foreningens hjemmesider. Vi registrerer fx antal besøgende, antal visninger af forskellige sider og forskellige ikke-personhenførbare demografiske og tekniske detaljer om vores besøgende. Derudover bruger vi forskellige tredjepartsprodukter, fx til visning af infografik, der også opsamler anonymiseret statistik om brug.  Den indsamlede statistik bliver brugt til at forbedre Ældre Sagens hjemmesiders indhold og struktur, samt til at planlægge nyhedsbreve og anden kommunikation.

Indsigt og klager

Du har ret til at få oplyst, hvilke personoplysninger, vi behandler om dig. Hvis oplysningerne ikke er korrekte, har du ret til at få dem korrigeret eller slettet. 

Du kan til enhver tid gøre indsigelse mod, at oplysningerne behandles og tilbagekalde et samtykke.

Hvis du vil klage over vores behandling af dine personoplysninger, har du også mulighed for at tage kontakt til Datatilsynet
Kontakt
Har du kommentarer eller spørgsmål i forbindelse med ovenstående retningslinjer, er du velkommen til at kontakte Ældre Sagen på webredaktionen@aeldresagen.dk

Sidst opdateret 15.01.2018