Søg på lokalafdelingens hjemmeside

MitID

Om det nye MitID og hvad det betyder for os i Ældre Sagen.

Du kan allerede nu høre mange tale om det nye MitID (se om det i TV og læse om det i aviser) og spørgsmålet vil være, hvad betyder det for mig?

For os, der i dag bruger NemID vil dette betyde, at vi skal skifte til det nye MitID. Dette blev påbegyndt 06. oktober og vil fortsætte til juni 2022.  Det er din bank, afhængig af hvilken du benytter, som er ansvarlig for flytningen fra NemID til MitID. Din bank vil så på et tidspunkt informere dig om, at du har 30 dage til at påbegynde skiftet til det nye MitID. Det er også banken der skal være behjælpelig med dette. Du vil også i en overgangsperiode skulle benytte både NemID og MitID.

Med overgangen fra NemID til MitID, forsvinder også nøglekortet i pap, den nuværende NemID-app og nøgleviser, som vi kender det i dag. Fremover skal du vælge om du vil bruge MitID-appen, en fysisk kodeviser eller kodeoplæser disse er gratis.

Du kan bruge MitID til alt det du i dag bruger NemID til.

Når du skifter, skal du bruge: Din computer, tablet eller smartphone – dit NemID – have adgang til SMS og e-mail – have dit nye bruger-ID klart. Hvis du ikke kan få MitID via din netbank, kan du få det via MitID på hjemmesiden www.mitid.dk og lykkes dette ikke, skal du have MitID i din lokale borgerservice.

Det er mange af os, der i dag benytter vores cpr-nummer eller kun tal, når vi logger ind på NemID. Dette vil ikke længere være muligt, når vi går over til MitID. Din bank vil fortælle mere om kravene til et nyt bruger-id.

Vi er mange der spørger hvorfor vi skal have noget nyt, det virker jo fint det vi har i dag? Anledningen til at forny NemID, som mere end 4,8 millioner danskere bruger i dag, er, at kontrakten for det nuværende NemID udløber. Digitale løsninger bliver erstattet af nye over tid, fordi de skal være sikre og kunne følge med udviklingen.

I City-afdelingen holder vi tema søndage om MitID på søndag i Valdemarsgade 8 kl. 14-17. Se dagene på hjemmesiden. Udover demonstration af MitID, vil vi også orientere dig om den kommende Digital Postkasse, der kommer i 30. november 2021. Tilmelding til Servicekontoret tlf. 33228004 eller Online via hjemmesiden, hvis du ønsker at deltage.

I vores IT-café Valdemarsgade 8, vil vi også kunne være dig behjælpelig. IT-caféen, hver mandag kl. 10–13.30 til og med 29. november 2021 og igen fra 03. januar til og med 02. maj 2022.

Her har vi mulighed for at hjælpe dig. Vi kalder det hjælp til selvhjælp, hvor vi guider dig, da dit bruger-ID jo er strengt personligt, dette må ikke være dit CPR-nummer (må heller ikke ligne et CPR-nummer)

Dit nye bruger-ID, skal indeholde 5-48 tegn. Du kan kombinere bogstaver, tal og specialtegn:

  • Bogstaver: a-å (der er ikke forskel på store og små bogstaver)
  • Tal: 0-9
  • Specialtegn: {}!#$ ^,*()_+-=:;?.@ og mellemrum (må dog ikke begynde eller slutte med mellemrum).

 Dit bruger-ID skal være unikt, dvs. der må ikke være andre end dig, der har kendskab til det. Du har god tid til at tænke over et unikt/personligt bruger-ID.

På Citys hjemmeside (www.aeldresagen.dk/lokalafdelinger/Koebenhavn-City) og i vores nyhedsbreve vil vi løbende holde dig orienteret om MitID.

Sidst opdateret 21.10.2021

 

Sidst opdateret 22.10.2021