Søg på lokalafdelingens hjemmeside

Det skal du vide om det nye MitID

Det NemID, du måske kender og benytter i dag, erstattes af det nye MitID. Udfasningen af NemID forventes af være afsluttet i 2022. Læs mere om, hvad det betyder for dig.

MitID

NemID fortsætter, indtil både offentlige myndigheder og private virksomheder, har migreret til den nye løsning. Det betyder, at borgere i migreringsperioden kan gøre brug af både NemID og MitID.

De første danskere er begyndt at tage MitID i brug. Herefter er der en længere periode, hvor brugerne af NemID gradvist introduceres til det nye MitID og flyttes til den nye løsning.

NemID lukkes først, når MitID er fuldt implementeret i 2022.

Du behøver ikke gøre noget lige her og nu, og der er ingen, der bliver efterladt til sig selv. Du får automatisk besked og vejledning, når tiden er, og du får den hjælp, du har behov for.

Når det er din tur til at få MitID, vil du modtage en besked fra din bank. Beskeden får du enten i din net-/mobilbank eller i Digital Post - og ingen andre steder!

MitID-nøgleapp
Nøglekortet i pap udgår med NemID, og du vil fremover skulle bruge MitID via en ny MitID-app på din smartphone eller tablet ligesom NemID-nøgleappen.

MitID-kodeviser eller -kodeoplæser
Hvis du ikke har en smartphone eller tablet, kan du få en kodeviser eller kodeoplæser.

  • MitID-kodeviseren er en lille, elektronisk enhed, der viser en engangskode. Koden skal du indtaste, når du godkender med MitID.
  • MitID-kodeoplæseren (til blinde og svagtseende) er en særlig kodeviser, som kan læse koderne op.

Læs mere om det nye MitID her. (Åbner i nyt vindue).

Hvis du har NemID-appen på din telefon, kan du opleve, at du bliver bedt om at opdatere dine ID-oplysninger. Denne besked er en standardbesked, som alle vil møde, uanset om oplysningerne skal opdateres eller ej. Det mest sandsynlige er, at dine ID-oplysninger allerede er opdaterede.

HVIS dine ID-oplysninger skal opdateres kan det ske ved at skanne dit pas med din mobiltelefon. For at kunne det, skal du have en nyere smartphone, og dit pas skal være udstedt efter 1. januar 2012.
Hvis du af en eller anden grund ikke kan foretage opdateringen selv, kan du få hjælp på Borgerservice.

Der er dog ingen grund til bekymring, hvis du mangler det ene eller det andet. Så skal du bare fortsætte med at bruge NemID-appen, som du plejer, og vente på, at du hører mere fra Digitaliseringsstyrelsen.

Du kan altid få hjælp med MitID ved at besøge vores IT-caféer.
 

Sidst opdateret 13.02.2022