It

Hjælp til MitID

Overgangen til MitID er begyndt, og fortsætter ind i 2022, indtil alle er med. Få hjælp på vores IT-caféer i Rønne og i Nexø.

Lokalafdeling

Bornholm

Hvem

For alle

Pris medlemmer

0

Pris ikke medlemmer

0

Hvornår

Alle uger
Mandag kl. 13:00 - 14:30
Onsdag kl. 10:00 - 12:00

Tilmelding

Tilmelding ikke nødvendig;

Mødested

Se nedenfor

Beskrivelse

Du behøver ikke gøre noget lige her og nu, og der er ingen, der bliver efterladt til sig selv. Du får automatisk besked og vejledning, når tiden er, og du får den hjælp, du har behov for.


Der er imidlertid et par ting, der kan gøres for at lette overgangen til MitID. På Ældre Sagen Bornholms IT-caféer kan man komme og få hjælp. Dette vil vi fortsætte med så længe, det er nødvendigt.


Der er et par ting, man kan gøre for at forberede sig til MitID - dette kan vi hjælpe med:


• Opdatere ID-oplysninger.
• Oprette bruger-ID.


ID-oplysninger
Dine ID-oplysninger er måske allerede opdaterede, men det kan man ikke vide på forhånd, og man kan ikke selv tjekke det. Hvis de ikke er opdaterede, vil man på et tidspunkt få besked om det. Men vi kan godt - hvis man har en nyere mobiltelefon med NemID-app'en installeret og et pas udstedt i 2012 eller senere - foretage opdateringen alligevel.
Hvis ikke du har en nyere mobiltelefon eller pas udstedt i 2012 eller har NemID-app'en installeret, skal du blot vente til du automatisk får besked.


Bruger-ID
Det nye MitID kræver et bruger-ID, som IKKE er dit cpr-nr. Dette bruger-ID, kan vi oprette allerede nu. Måske har du allerede oprettet et bruger-ID, som ikke er dit cpr-nr. Hvis dette er tilfældet, skal du ikke gøre noget, da dit bruger-id automatisk overføres til det nye MitID.


Ved at eventuelt opdatere ID-oplysninger, og ved at oprette bruger-ID, er man et skridt videre på vejen til MitID, og så skal man ikke tænke mere på dét, når det bliver ens tur til at få MitID.


Du skal medbringe
Når du kommer til IT-café Nexø for at få hjælp til MitID, bedes du medbringe:
• Din mobiltelefon og pas (du behøver ikke tænke på, hvor ny mobiltelefonen er - det finder vi ud af).
• Dit Nem-ID, så du kan logge på med NemID.


OBS! Hvis du ikke bruger NemID'appen, behøver du ikke medbringe mobiltelefon eller pas - men dit login til NemID, skal du medbringe, så vi kan hjælpe med at oprette et bruger-id.


Husk!
Du behøver ikke gøre noget lige her og nu, og der er ingen, der bliver efterladt til sig selv. Du får automatisk besked og vejledning, når tiden er, og du får den hjælp, du har behov for.


MØDESTED
IT-café Rønne, Sagahuset, Sagavej 1, 3700 Rønne (onsdage 1000-1200).
IT-café Nexø, Nexø Bibliotek, Kildestræde 20, 3730 Nexø (mandage 1300-1430).


Har du spørgsmål?
Kontakt Ældre Sagen Bornholms IT-hjælp