Søg på lokalafdelingens hjemmeside
Logo

Tur til Rømø og Sild

Referat af turen til Rømø og Sild den 30. april 2019

Tirsdag den 30. april kørte bussen fra Vojens banegård kl. 08.30 med GPS'en indstillet til Rømø. Vel ankommet til Lakolk skulle vi lige indtage rundstykker og kaffe/the mens vi kunne stå og småsnakke med hinanden i det fine, men lidt blæsende, vejr. Solen skinnede fra en næsten skyfri himmel, men vi manglede lidt varme. Vi fortsatte turen til Havneby ad små veje, så vi kunne nyde den omgivende og lidt specielle natur der er på Rømø. Buschaufføren fik gelejdet bussen ombord på færgen og så kunne vi sejle mod List på Sild. Det var en fin sejltur, måske lidt diset i starten. Der var mulighed for at stå ude på dækket og nyde det friske vejr eller man kunne sidde indenfor og nyde et glas øl eller vand.

Vel ankommen til List efter ca. 45 minutters sejltur blev vi budt velkommen af den dansk talende guide, som ledte os hen til ”Gosch Alte Bootshalle” hvor vi skulle nyde frokosten i et fint maritimt miljø.

Så er vi klar til frokost

Efter frokosten kørte vi ad den gamle landevej gennem naturområdet ”Listland” som er et fredet område. Vi passerede også nogle meget, meget lange rækkehuse, der blev bygget i Hitlertiden. De er stadig velholdte og der er rift om at bo i disse boliger. Turen gik videre sydpå gennem den mondæne – og dyre – ferieby Kampen, forbi Wenningsted, øst over Braderup, Munkmarsch og videre til, efter manges mening, øens pæneste by Keitum.

Da guiden skulle fodre en sæl var mågen klar til at snuppe silden

I Keitum drejede chaufføren så meget på rattet at bussen bevægede sig mod vest forbi Westerland til øens sydligste punkt Hörnum. Undervejs fortalte guiden spændende historier om Sild og området omkring, ja der kom også nogle vittigheder en gang i mellem, nogle lidt i den vovede kategori.

Tilbage i byen Westerland var der lidt tid til shopping inden vi skulle ombord på biltoget for at køre over Hindenburg dæmningen og videre til Niebüll. Bussens placering på toget bevirkede, at vi skulle køre baglæns, hvilket var noget af en specielt oplevelse i de 45 minutter turen varede. Der var også lidt tid til en lille en på øjet. Buschaufføren fik balanceret bussen ned af biltoget (der var ikke meget plads at give af) og så fortsatte turen mod Handewitt, hvor vi skulle spise aftensmaden.

Der kigges efter serveringen ved det ene bord og snakken gik ved det andet bord mens vi ventede på aftensmaden

Godt mætte invaderede vi bussen for at køre hjem mod Vojens. Der blev lige tid til en lille blund for de fleste inden vi ramte Ribe Landevej ved Hammelev og ved 20.30 tiden var vi tilbage på banegårdspladsen i Vojens. En fantastisk tur var hermed afsluttet.