Søg på lokalafdelingens hjemmeside
Logo

Samsø 2019

Kurs mod Samsø 5. september
Bustur, sejltur, guidet tur, frokost.

Igen en dejlig tur med Ældre Sagen Næstved den 5. september 2019

60 medlemmer af Ældre Sagen startede onsdag morgen kl. 7 med kurs mod Samsø.

På turen til Kalundborg overraskede bestyrelsen os alle sammen ved at servere en morgenbitter så vi kunne vågne.

Ved ankomsten til Ballen på Samsø blev vi modtaget af en lokal guide som fulgte os på hele turen. Hun startede med at fortælle os at hun ikke var Samsing, men hun havde boet på øen i 41 år, og jeg skal love for hun vidste noget om Samsø. Hun fortalte om alt hvad vi passerede på turen på en levende og humoristisk måde.

Vi startede med at køre til Sydøen hvor vi bl.a. kom forbi hovedbyen Tranebjerg. Vi passerede mange smukke middelalderkirker, øens eneste fyrtårn og godset Brattingsborg.

Vi gjorde stop ved Samsø Gårdbutik, Svanegården. Her fik vi smagsprøver på en række lokale produkter, bl.a. snaps og lakrids.

Vi kørte nu videre til Sælvig Havn, til restaurant Perlen, hvor vi fik en dejlig Samsø-inspireret menu. Restauranten har i år vundet prisen for årets kartoffelmad, så den fik vi naturligvis som forret. Hovedretten var unghanebryst. Meget lækkert.

Efter frokost kørte vi til Nordøen. På denne tur fik vi oplevet mere af Samsøs smukke natur og vi besøgte den idylliske by Nordby. Her besøgte vi den gamle butik ”Smagen af Øen”, som bød os på kaffe og flere årstidsbestemte smagsprøver på nogle af de lokalt producerede varer.

Vi kørte igen mod sydøst, forbi æbleplantager og solbærmarker, og endte så igen i Ballen, hvor guiden sagde farvel til os og færgen til Kalundborg ventede.

Vi var hjemme i Næstved kl. 19 efter en rigtig dejlig dag, og vi takker bestyrelsen for en vel arrangeret tur.