Søg på lokalafdelingens hjemmeside
Logo

Årsmødet den 6. september 2020 - billeder og referat

Ældre Sagens Lokalafdeling i Næstved

Referat fra Årsmødet den 6. september 2020


79 medlemmer deltog og alle stemmeberettigede.

1. Velkomst og valg af dirigent:

Formanden bød velkommen og udtrykte sin glæde over, at vi kunne mødes trods Coronaen. Hun håbede at det kunne blive bedre til næste år..

Valg af dirigent: Erik Næsager blev foreslået til dirigenthvervet og blev valgt med akklamation.
Han takkede for valget og konstaterede, at årsmødet var indvarslet ved skrivelse i august md. fra Ældre Sagen v/direktør Bjarne Hastrup til alle medlemmer og modtaget d. 4. august 2020. Årsmødet var ellers berammet til afholdelse d. 15. marts 2020, men blev aflyst grundet faren for smitte med Coronavirus.
Mødet er således lovlig indvarslet jfr. § 9, stk. 8.

Referent blev lokalbestyrelsens redaktør, Jørgen Bojesen.

Dirigenten oplyste, at der skulle vælges 3 stemmetællere, men mente at man kunne udsætte valget deraf, indtil behovet opstod..

2. Beretning om lokalbestyrelsens og koordinationsudvalgets virksomhed til godkendelse v/ formanden Kirsten Madsen:

Det var planlagt, at vi skulle afholde årsmøde den 15. marts, alt var planlagt og var klar, men desværre blev hele landet jo lukket ned på grund af Corona virus.

Det har været et mærkeligt forår i forhold til det som vi havde planlagt at skulle hygge med vores medlemmer omkringbustur og andre arrangementer.

Vi blev lukket ned fra hovedkontoret indtil udgangen af maj måned, hvilket har været meget specielt.
Der har været en del henvendelser fra medlemmerne til formandens telefon, alle henvendelser er blevet klaret på bedste måde, så helt uden kontakt har vi ikke været, men – det normale er absolut det vi helst vil tilbage til.

Udover dette specielle har det været et arbejdsomt, udfordrende, spændende, overraskende og interessant år for Ældre Sagen i Næstved.

Ved sidste årsmøde konstituerede bestyrelsen sig således:
Formand: Kirsten Madsen
Næstformænd: Jørgen Bojesen OG John Artmur
Kasserer: Bente Poulsen
Formand for Aktivitetsudvalget: Jørgen Bojesen
Øvrige medlemmer: Anny Mørch, Tove Andreasen, Jytte Christiansen.
Suppleant: Lars Buchardt og Jørgen Grastengaard-Hansen.

Men - lad os starte beretningen på landsplan, hvor Ældre Sagen som landsorganisation den 16. oktober 2016 kunne fejre 30-års-jubilæum..! En forening, der i sine første 30 leveår har haft konstant vokseværk, og til jubilæet kunne tælle svimlende 775.000 medlemmer og næsten 18.000 frivillige. På nuværende tidspunkt er der mere end 850.000 medlemmer, et flot stort tal.
Ældre Sagen er i dag organiseret i 215 lokalafdelinger, 55 koordinationsudvalg og 10 distrikter, som udbyder en palet af socialhumanitære og ældre poliske aktiviteter. Hertil kommer alle de kurser, motionshold og spil i alle varianter, som medlemmer kan benytte.
Her udtaler Landsledelsen:
Med andre ord: "Ældre Sagen er en succes! Og der er i den grad brug for os".
Men succesen forpligter også. Og både vores medlemmer og resten af samfundet har store forventninger til os. Fordi vi har kræfterne til at sætte vigtige emner på dagsordenen. Fordi vi har størrelsen til at hjælpe rigtig mange mennesker. Og fordi vores arbejde nytter.
ÆLDRE SAGENS FRIVILLIGE:
Det sociale arbejde trækker flest: Topscorere på listen over aktiviteter med frivillige er: Besøgsvenner, it-undervisning, motion og mange kurser og sociale samvær i diverse cafeer. Hertil kommer også ture og rejser.
ÆLDRE SAGENS MEDLEMMER
Mere end hver anden over 65 år er medlem: Og mere end hver tredje dansker over 50 år er medlem af Ældre Sagen. 2019 har skaffet nye frivillige, så vi nu har over 20.000 frivillige og af medlemmer nåede vi på landsplan op på 890.000, et flot resultat.
Medlemmerne er rygraden i Ældre Sagens arbejde. De er afgørende for den folkelige forankring, for vores indflydelse og den nødvendige økonomi til vores arbejde. Når vi sætter ældres vilkår på den offentlige dagsorden, er indsatsen ikke kun til fordel for medlemmerne, men rækker langt ud over medlemskredsen.
100 ringer og får råd hver dag: Ældre Sagens rådgivning er populær og i 2020 forventer vi at gennemføre over 34.000 telefoniske rådgivninger om alt fra gæld over demens til dødsfald og pension. Også velfærd under pres giver flere henvendelser, og mange oplever det som svært at få den rådgivning, de har krav på hos myndighederne. Rådgivningen er åben alle ugens hverdage.
Jeg vil her anbefale, at man benytter sig af denne rådgivningsmulighed og ringer til sekretariatet i København - telefonnummeret står bag på jeres medlemskort.
I den sammen hæng har man oprettet en telefonlinje – ÆLDRETELEFONEN under Corona epidemien – den har skabt god kontakt til ensomme ældre på anden vis end personlige møder, den er der mange der har benyttet sig af.

Tilbage til Ældre Sagen i Næstved Kommune:
I Næstved kommune var vi ved årsskiftet 12.445 medlemmer total og de er fordelt med 1.000 medlemmer i Fuglebjerg Lokalafdeling og 2.601 i Suså-Holmegaard Lokalafdeling. Det udmønter så ca. 10.460 medlemmer i vores Lokalafdeling Næstved. Vi har i vores afdeling ca. 145 frivillige. De 3 lokalafdelinger er forenet i Koordinationsudvalget som samles og drøfter fælles interesser.
Lokalafdeling Næstved:
Vi har holdt 12 bestyrelsesmøder og 6 aktivitetsmøder i året, - alt sammen for at få det bedste ud af lokalerne og tilbuddene til gavn for alle os/jer medlemmer i vores lokalafdeling.
Vi har brug for frivillige hjælpere som inspektører og lukkevagter, når Salen skal stilles om fra den ene aktivitet til den anden. Vi er utroligt glade for de hjælpere vi har, men vi ønsker virkelig nogle flere. Vi håber der er nogle af jer her i dag, som vil melde Jer og hjælpe os med at være en del af fællesskabet. I kan kontakte en i bestyrelsen efter mødet i dag, hvis I vil være en del af holdet. I kan melde Jer til mig, Kirsten – formanden eller John – næstformand.
Vi søger også frivillige til at lede vores motionshold, så hvis interessen er der, så meld jer. Vi har mulighed for at tilbyde jer kurser, så det hele går lidt lettere.
Vores PC-vejledning, som jo stadig bor i kælderen på Munkebocentret, har i det forløbne år haft en lille nedgang i deltagere, hvilket har resulteret i, at de har skåret ned på antallet af udbudte kurser. På grund af Corona har det hele været lukket ned som alt andet og på nuværende tidspunkt er der ikke klarhed over, hvornår det kommer op at køre igen, men vi håber, at i løbet af efteråret kan der startes op igen, der vil blive annonceret i Ugebladet når der er noget nyt om det. Efter årsskiftet er der sket en stigning i tilgang af kursister igen, det er vi meget glade for.
Vi har også i denne sæson stået for arrangementer til Influenzavaccinationer af vores medlemmer og mange andre. Vi stiller op 5 forskellige steder. Antallet af besøgende ligger nogenlunde stabilt, hvilket giver omkring 1300 stik.
Vi er glade for og påskønner alle vores frivillige - både tovholdere og hjælpere og besøgsvenner og ringere ved tryghedsopkald. Vores handymen og IT-hjælpere, som løser mange opgaver hjemme hos medlemmerne.
Skulle I have brug hjælp ved syn af jeres biler, så er det Kjeld Hansen der ringes til. Husk også at benytte vores udmærkede hjemmeside, som webmaster Jette Christiansen holder styr på. Vi er også nu kommet på Facebook hvor Ældre Sagen Næstved nu også kan findes.
Vores frivillige gør en stor indsats for at servicere vores medlemmer, vi inviterer dem derfor hvert år til en "Frivilligdag". Sidste år besluttede vi at afholde en bustur med besøg i Helsingør på Danmarks Tekniske museum og bagefter til frokost på Rungsted Kro, en hyggedag til de frivillige som tak for indsatsen.

Vi har selvfølgelig også rigtig mange både kendte- og nye aktiviteter klar til jer, men dem vil Jørgen Bojesen fra aktivitetsudvalget fortælle meget mere om, om lidt.
Koordinationsudvalget
Består af de tre lokalforeninger i Næstved Kommune: Fuglebjerg, Suså-Holmegaard og Næstved.
Der afholdes møde en gang i kvartalet, hvor der orienteres om hvad der forgår i de tre foreninger, samt hvad der foregår/ sker af ændringer/ besparelser på ældreområdet.
Michael Perch, der er formand for Omsorgs- og forebyggelsesudvalget, har vi haft inviteret til at fortælle om kommunens tiltag inden for området, og han kommer igen, så hold øje med ”Det Sker” og vores brochure.
Distrikt 7
Omfatter alle lokalforeninger på Sydsjælland, Møn og Lolland-Falster, der afholdes møde en gang i kvartalet.
Distriktet har fået ny formand, da Villy Haslund fra Nysted ikke ønskede genvalg på årsmødet. Jørn Husted Madsen fra Nakskov- Rudbjerg blev valgt.
Distriktet står for temadage på tvær af alle foreningerne i distriktet. Der har været en for besøgsvenner og bisiddere, samt en om demens, samt en for IT-folkene.
Og nu er der blevet etableret et Sundhedsudvalg i Region Sjælland i samarbejde med Distrikt 8, dette er i stedet for Sygehusudvalget.
Nakskov – Rudbjerg havde indstillet Jørn Husted Madsen til Landsbestyrelsen, og på Delegerforsamlingen i november 2019 blev han valgt ind, så nu har distriktet to bestyrelsesmedlemmer i Landsbestyrelsen, da Hans Christian Rask fra Vordingborg også sidder der.
Til slut, vil jeg igen takke alle frivillige - uden jer, er Ældre Sagen ikke noget...!
Bestyrelsen skal dog have en kæmpe tak - det har været et travlt år i Ældre Sagen Næstveds historie. Vi har knoklet - vi har været udfordret - vi har været slidte - men vi har arbejdet sammen. TAK FOR INDSATSEN.... alle har gjort et kæmpe arbejde.


Dirigenten satte beretningen om lokalbestyrelsens og koordinationsudvalgets virksomhed til debat.

Ingen ønskede ordet. Beretningen godkendt.


2.1 Orientering om aktivitetsudvalget arbejde for 2019 v/næstformand Jørgen Bojesen:
Aktivitetsudvalgt holder møde hver anden måned og umiddelbart efter bestyrelsesmødet for at undgå tidsspild og overlap. Udvalget består af følgende medlemmer fra bestyrelse og suppleanter: Jørgen Bojesen er formand og Kirsten Madsen er næstformand og redaktør på ”Det Sker” og de øvrige medlemmer er Tove Andreasen (referent), Lars Buchard, Jytte Christiansen, Jørgen Grastengaard, John Artmur og Tove Andreasen. Desuden er vores webmaster en fast gæst ved vores møder, da hun samtidig også udarbejder vores aktivitetsfolder, der udkommer to gange årligt.
Man kan opdele vores aktiviteter i to hovedgrupper, en undervisningsdel og en aktivitetsdel.
Først undervisningsdelen: Den omfatter en sproggruppe med engelsk, tysk, spansk på forskellige niveauer; en motionsgruppe med stolemotion, motion for raske og rørige, vandgymnastik, senior floorball (som har oplevet pæn tilgang), Qi Gong og til sidst et Tai Chi-hold. Vi har 4 litteraturkredse. Endvidere undervises i kortspillene Bridge og Whist. Vi har Billard, Bowling og Petanque. Desuden har vi et meget stort Syng-sammen kor på ca. 50 medlemmer og til næsten sidst har vi et madhold for mænd. Årsagen til at der blev sagt næsten sidst er, at jeg plejer at glemme at nævne vores PC-vejledning, men ikke denne gang. Der undervises med flere instruktører, så man oplever kort ventetid, når man er gået i stå. Vi har et alment PC-kursus, IPad og IPhone, Tablet og Smartphone, Tekstbehandling med Word, og Kreativ Word ligesom Google Fotos er en succes, samt Excel og hjemmeøkonomi, så man kan få styr på økonomien og billederne af børnebørnene. En rigtig god ting som PC-vejledningen også tilbyder, er deres fredagsåbent, hvor man blot kan komme, når nu computeren, tabletten, smartphonen er stået af, så kan man få hjælp. Talmæssig ligger vi stabilt, men naturligvis er nogle hold gået op i antal og andre gået ned.
Så aktivitetsdelen: Den fordeler sig med nogle aktiviteter i salen og andre uden for. I salen havde vi i januar et aftenarrangement, hvor overlæge Robert Gergelyffy gjorde os klogere på demens, og det fulgte vi op på i oktober. Vi havde besøg af Goosetown Jazzband den 29. januar. I februar skulle vi have haft besøg af direktøren for Ældre Sagen, men han meldte fra i sidste øjeblik – vi var ellers godt forberedte! I marts fik vi besøg af Phillip Faber, dirigenten for DR pigekoret, og det er et syn at se 75 mennesker stå op og lave sangøvelser under hans ledelse, men alle havde en god aften. Vinsmagning i april 2019 med Flemming Nielsen med fuldt hus, og det gentog vi 4. marts i år. I april havde vi besøg af en gast fra kongeskibet, som fortalte om sine oplevelser.
September måned bød på en torsdagscafé om Medicinsk Cannabis – uden smagsprøver – og i oktober kom Michael Perch og Dorthe Berg Rasmussen og informerede om boligsikring, plejecentre, hjemmehjælp, ældreboliger. November bød på advarsler og information fra politi og PC-vejledningen med hensyn til vores adfærd på computer og internettet, og vi sluttede året af med julebanko – jeg kan allerede nu fortælle, at vi i december 2020 udvider antallet af spil og præmier, så saml bare brikkerne. Jeg har slet ikke nævnt to modeshows i samarbejde med butik Mette i henholdsvis april og september, 75 medlemmer oplevede Flemming Krøll på slap line, og han fik stående bifald. I november kom den behagelige stemme: Peter Sten og underholdt med anekdoter og gav et indblik i DR,
Uden for salen var vi i januar 2019 i DR koncertsal for at høre pigekoret foruden der var 2 operalørdage og 1. februar var der Næstved Revy. Vi fortsatte med Nykøbing F.-revy 12. juni og 7. august i Cirkusrevyen. Vi fortsætter i 2020 med samme koncept. Teatermæssigt var der i april ”Mød mig på Cassiopeia” og i november ”Så længe mit hjerte slår”. Maj måned bød på en Sejltur med ”Friheden” og spisning om bord: stegt flæsk og persillesovs ad libitum, og det gentages i 2020. I september måned havde vi en pragtfuld tur til Samsø, der var lokal guide om bord, god mad på kroen – en morgenbitter i bussen.
Hvad kommer der så mere i næste sæson? Først og fremmest: Vi fortsætter med at fremme forståelse for demensproblematikken, idet vi sammen med en teatergruppe lader opføre en forestilling, som hedder: ”Træer vokser ind i himlen”. Forestillingen vil give et indblik i livet som pårørende til Alzheimer og demens. På et eller andet tidspunkt kommer vi alle i kontakt med Alzheimer/demens – måske os selv, vores nærmeste, en nær ven eller veninde – og så er det godt at man har tænkt lidt over tingene. Forestillingen varer halvanden time, og skal foregå i Gl. Ridehus. Vi håber på max. 175 mennesker, så hold øje med opslag i Sct. Jørgens Park, aktivitetsfoldere på biblioteket og dagspressen.
Ellers planlægger vi at tilbyde bordtennis i Sct. Jørgens Park, hvor vi nogle ubenyttede kælderlokaler. Vi er ved at skaffe borde, bat, net og bolde og andet tilbehør – vi har fundet en tovholder. Vi skal blot have malet lokalerne, sat nogle lamper op, måske et gelænder til trappen. Vi har haft forespørgsler på begynderbridge, men vi mangler en tovholder (dvs. en til at stå for det og dele ud af sine erfaring, lære andre de grundlæggende regler), så det efterlyser vi. På grund af nogle eventuelle lokaleproblemer, som vi håber at få løst, når Danmark er blevet genåbnet, afventer vi lige etableringen af en ny aktivitet, men det er vores håb at få gang i noget, som hedder stole-volley. Som navnet antyder, er det en form for volleyball, som spilles siddende og med en meget let bold, men vi vil invitere til et orienteringsmøde. En anden ny aktivitet bliver Krolf, som nogle måske kender af navn, men ikke af gavn, så det kan de nu komme til. Det er en sommersport, og vi arbejder for øjeblikket på at få lov til at låne Senior-motions bane ved svømmehallen på Nygårdsvej, men også derom senere ved et orienteringsmøde. Mange interesserer sig for slægtsforskning, men hvordan kommer man lige i gang, hvor kan man finde oplysningerne og her mangler vi én med erfaring, som kan guide os videre ind i fortiden – ikke længere end pågældendes viden rækker, altså ikke en underviser, men en tovholder. Det er vores tanke, at man selv medbringer egen bærbar computer og tovholderen bestemmer sammen med holdet den fælles gratis software.
Vi arbejder med at udvikle nye tiltag: Herreværelset og Fruentimmeriet er to af dem. Man mødes en gang om måneden og spiser et stykke medbragt mad sammen, måske en lille en, snakker om løst og fast, aftaler eventuelt virksomhedsbesøg eller fortæller om sit arbejde, da man var arbejdsramt eller? Der skal være en tovholder, men ellers er man selvkørende. Som en ny ide fra et medlem vil vi arbejde med en bedsteforældre-børnebørn-dag, hvor ideen er at lære børnene de sanglege, børnedanse og børnesange, som vi måske selv legede – for mange år siden. Noget andet, også musisk er ”Spil-sammen”, hvor tanken er at medlemmer, som spiller forskellige instrumenter, finder sammen, finder musikken og tovholder Erik Kindtler er til stede. Så et godt råd: Hold øje med vores aktivitetsfolder, som fås i Sct. Jørgens Park, på biblioteket og vores lokale hjemmeside.
Men aktivitetsudvalget vil være i fortsat bevægelse med nye tilbud under skyldig hensynstagen til ikke at ”kvæle” jer med alt for meget, men vi vil altid være lydhøre overfor nye ideer fra jer, men bliv ikke skuffede, hvis det ikke lige kommer på programmet, for vi planlægger ca. halvandet år fremad.
En sidste ting: Vi har modtaget en henvendelse fra Sct. Jørgens Skole, som meget gerne ville have nogle læsevenner. Tanken er, at læsesvage elever skal læse op for den ældre, som ukritisk lytter – måske en gang i mellem hjælper med et svært ord eller måske endda læser en historie for det unge menneske. Der er altså under ingen omstændigheder tale om at skulle undervise i dansk. Omfanget vil også blive begrænset – ligesom lønnen, som vil være 0,- – men alt dette aftales ved et informationsmøde med skolens ledelse, så man har ikke bundet sig, fordi man går med til informationsmødet, så vi vil gerne opfordre jer hertil, og Jørgen Grastengaard tager imod navn og telefonnummer.
Fra salen var der enkelte kommentarer og uddybende bemærkninger vedr. spil-sammen og stole-volley.
Orienteringen om Aktivitetsudvalget arbejde blev taget til efterretning
Årsmødet blev suspenderet for kaffe- og te drikning og muffins.
Årsmødet genoptaget.

3. Forelæggelse af lokalbestyrelsens regnskab til udtalelse:

Regnskabet blev fremlagt af Jørgen Bojesen på vegne af Bente Poulsen.
Der var ingen bemærkninger til regnskabet.

Der var ingen spørgsmål til regnskabet, der blev taget til efterretning.


4. Ældre Sagens fremtidige virke v/formanden Kirsten Madsen.
Vi vil selvfølgelig have fuld fokus på driften i Sct. Jørgens Park og bestræbe os på, at alle vores kurser og arrangementer har de bedste forhold, som vi kan skaffe.
Vi vil også have stor fokus på at rekruttere flere frivillige og hjælpere, så arbejdsbyrden bliver bredere fordelt til gavn for os alle.
I den nye sæson vil vi forsøge at finde interesserede i opstart af ”herreværelset” og ”fruentimmeriet” to hyggehold som selv skal finde indhold i møder og forhåbentlig finde mange der vil deltage.
Vi søger holdleder til begyndere i bridge og til at lave et slægtsforskningskursus og leder til en studiekreds med emnet: kunst.
Der ligger sedler ved indgangen, hvor vi efterlyser hjælpere til Sct. Jørgens skoles læsesvage elever. Vi håber nogen har lyst til at deltage, tag venligst sedlen og tilmeld Jer til os gerne i dag.
Orienteringen taget til efterretning.

5. Indkomne forslag:

Der var ingen indkomne forslag.

6. Valg af lokalbestyrelsesmedlemmer for to år:

Dirigenten orienterede om valg af 4 bestyrelsesmedlemmer for 2 år.

Kirsten Madsen modtager genvalg
Bente Poulsen modtager genvalg.
Tove Andreasen modtager genvalg
Jørgen Bojesen modtager genvalg

På forespørgsel var der ikke forslag om andre kandidater, så alle kandidater blev valgt med applaus.

7. Valg af suppleanter for et år:

Lars Buchardt modtager genvalg
Jørgen Grastengaard Hansen modtager genvalg

Bestyrelsen stillede forslag om valg af Jytte S Jensen og Kirsten Steen Pedersen som 2 yderligere suppleanter til Bestyrelsen. Alle opstillede suppleanter blev valgt.

8. Eventuelt:

Erik Næsager oplyste, at PC-vejledningen først genoptager sin aktivitet efter nytår på grund af Corona-situationen.
Erik Næsager takkede desuden for god ro og orden. Mødet afsluttet.

Referent: Jørgen Bojesen Dirigent: Erik Næsager

Sidst opdateret 25.12.2023

  • Kirsten Elisabeth Madsen

    • Arrangementer og aktiviteter
    • Formand i lokalafdelingen
    • Medlem af lokalafdelingens bestyrelse
    • Det Sker lokalredaktør

    Mobil
    91193602