Reportage fra DATA stuen

Hedensted Avis den 5. februar 2019

Her kommer nørderne til undsætning

 

I Ældre Sagens Datastue på Østerbrogade i Hedensted står de frivillige klar til at tage imod teknologiens mange udfordringer

 

 

Tre ældre herrer kigger ind over 72-årige Signe Lundes skulder. Alle har blikket rettet mod hendes bærbare computer. Musik strømmer ud fra to højttalere i enden af det hvide lokale i Frivillighuset I Hedensted. Duften af kaffe mærkes tydeligt i lokalet, da de otte frivillige alle har en kop med frisk bryg ved hånden. 70-årige Hans Hertzum-Larsen, der tjener som IT- og teknikkoordinator for Ældre Sagen Hedensted, har hånden på musen.

  • Hvad betyder det, spørger Signe Lunde forvirret og kigger på en meddelelse på skærmen. 
  • Det betyder, at du ikke er på internettet, svarer Hans Hertzum-Larsen og flytter cursoren rundt på siden. Jamen, det har jeg da derhjemme.

     På Østerbrogade 21 i Hedensted finder man Frivillighuset. Hver torsdag, på nær den sidste i måneden, finder man Datastuen i et af husets lokaler. Her bliver man mødt af otte frivillige ældre, der betegner sig som ”hjemmelærte smånørder”. Ældre Sagen Hedensted står bag dette tilbud, hvor enhver kan medbringe sin computer, tablet eller smartphone, hvis teknikken driller. I dag er det sidste gang, Datastuen har åbent før årsskiftet.

    Ifølge 67-årige Svend Erik Nielsen er der masser af gode grunde til at være frivillig. Fællesskabet i gruppen er stærkt, og samtaler udveksles på kryds og tværs. Og så mener han også, at det er godt for sindet:

    Man holder ligesom hovedet i gang. Man kan vel godt kalde os aktive ældre, siger han.

    Samtlige frivillige er enige om, at den ældre generation generelt har fået styr på NemID og eBoks, som ellers skabte en masse problemer ved lanceringen. Men med nutidens evige flod af opdateringer og synkroniseringer, er der stadig adskillige komplikationer. De sidder på blå, polstrede stole og kigger skiftevis på hinanden, mens de diskuterer det gennemsnitlige kundeklientel.

  • Ofte er problemet, at folk er for forsigtige. De tør ikke trykke på noget, siger Hans Hertzum-Larsen og kigger på 68-årige Henning Schmidt, der uddyber:
  • De har også svært ved at forstå vores sprog. Altså f.eks. hvad en browser er. Mange tror, at en browser bare er Google. Han slår en latter op.

     

    For 20 kroner får man hjælp til sine IT-problemer og en kop kaffe i hånden. Og problemer kan være alt fra pladsmangel i systemet til en mail, der ikke vil logges ind. Den evigt udviklende teknologi kræver, at man bliver nødt til at følge med.

  • En dag kom der en kvinde med en computer, som manglede 37 opdateringer. Det tog 42 timer, før den var færdig, siger Svend Erik og smiler bag brillerne.

     

    Signe Lunde har taget sin computer med i dag, fordi den er for langsom. Ifølge de frivillige er det heldigvis de fleste problemer, de er i stand til at løse. Henning fisker en USB-pen frem, sætter den i computeren og begynder at klikke kyndigt rundt. Computeren genstarter, og operationen er kort efter gennemført.  

    Så skulle den gerne være renset, siger han og smiler.

  • Jamen, så siger jeg mange tak, siger Signe. Hun smiler, rejser sig og forlader Datastuen og efterlader de otte frivillige, der straks går i gang med at diskutere de nyeste opdateringer der er kommet.