Søgepulje til distrikterne
Generelle vilkår for distriktspuljerne
Ansøgningsskema distriktssøgepuljen 2023
Puljer i 2023 - Beskrivelse af vilkår for distriktspuljerne
I et forsøg på at efterkomme ønsket om at skabe ensartethed omkring puljerne i Ældre Sagen, er dette dokument udformet. Her beskrives retningslinjerne for puljerne rettet mod distrikterne.
OBS: Hver enkelt pulje har udover de generelle vilkår nogle specifikke vilkår. Det er vigtigt, at I også sætter jer ind i disse, inden I søger. De specifikke vilkår for hver pulje findes på det opgivne sidetal.
Generelle vilkår for distriktspuljerne
Følgende beskriver de generelle vilkår for puljerne:
Distriktspuljen for it
Distriktspuljen for det socialt-humanitære område
Distriktspuljen for motionsområdet
Distriktspuljen for Ældre politisk område (Se side 11)
Distriktspuljen for sundhedspolitik (Se side 13)
Obs. Det ældrepolitiske og sundhedspolitiske område adskiller sig på nogle punkter fra de andre distriktspuljer. Det er derfor særligt vigtigt, at man orienterer sig i de særskilte beskrivelser af disse to områder.
Puljens struktur med 1. runde 2. runde i 2023
Fordelingen af distriktspuljens midler sker ud fra en fordelingsnøgle baseret på antal lokalafdelinger i distriktet (se oversigt over beløbet under beskrivelsen af den enkelte pulje).
Derudover har distriktspuljen en 1. og 2. runde, som puljemidlerne bliver fordelt ligeligt i. Således har distriktet mulighed for at søge halvdelen af det samlede beløb til rådighed for distriktet i 1. runde, samt minimum halvdelen i 2. runde. På den måde ved man i distriktet, hvilke midler man minimum har til rådighed fra puljen i begge halvår.
Det betyder også, at man skal nå at afholde og afrapportere for arrangementer i 1.runde allerede 1. juli, således at eventuelle overskud i puljerne, kan fordeles som et potentielt ekstra beløb i 2.runde.
Hvis distriktet slet ikke har gjort brug af midlerne i 1. runde, skal distriktet skrive til pulje@aeldresagen.dk, om de forventer at gøre brug af distriktspuljen senest 1 juli. Ellers bliver pengene viderefordelt til de andre distrikter.
Det vil fra 1. august 2023 blive sendt ud til formanden for distriktet, hvorvidt der er yderligere midler end forventet til rådighed i 2. runde.
Obs. Fordelingen af midler til 2. runde sker ud fra fordelingsnøglen. Et mindre forbrug fra enkelte distrikter fordeles derfor ud til alle distrikter ud fra fordelingsnøglen.
Hvilke aktiviteter kan puljerne rettet mod distrikterne benyttes til?
Midler fra puljerne til distrikterne kan benyttes til temadage, inspirationsdage og kurser med fokus på videndeling og erfaringsudveksling for frivillige i distrikterne. Der skal være tale om tilførsel af ny viden i form af oplæg eller undervisning.
Eksempler på temadage og kurser vil være specificeret i de enkelte puljer, der målretter sig forskellige deltagergrupper.
Sekretariatet tilbyder hjælp og inspiration til at skabe indhold til temadage og kursusdage. Distriktet vil have værtsrollen, og indholdet på dagen kan i samarbejde med sekretariatet blive udviklet, så det passer til det pågældende distrikts behov. Sekretariatets konsulenter kan evt. bookes som oplægsholdere på selve dagen,
Temadage, inspirationsdage og kursusdage kan omhandle emner inden for Kennedyprojekterne såsom ensomhed, demens og pårørende, men det kan også være emner, der optager de lokale frivillige, og som der er et behov for, at der sættes fokus på. Dette kan f.eks. være temadage og inspirationsdage om en bestemt type motion, hvad der er nyt inden for it, eller hvad der er godt at gøre i besøgstjenesten ol.
Puljernes midler kan benyttes til følgende:
• Lokaleleje
• Evt. leje af udstyr
• Forplejning
• Honorar til eksterne oplægsholdere/undervisere samt transport for disse. Vi anbefaler, at man altid forsøger at forhandle om prisen med eksterne oplægsholdere, så lavest mulige pris opnås.
Hvilke aktiviteter kan puljerne ikke benyttes til?
• Puljernes midler kan ikke benyttes til koordinerende møder for kontaktpersoner og aktivitetsledere, hvor fokus er vidensdeling og udvikling. Distrikterne får hvert år midler til denne type møder.
• Puljernes midler kan ikke anvendes til drift og/eller investering i udstyr.
• Puljernes midler kan ligeledes ikke anvendes til afholdelse af kurser for frivillige, som allerede afholdes af sekretariatet, også selvom det afholdes i en anden geografisk placering. Sekretariatets kurser for frivillige fremgår af det aktuelle kursuskatalog.
• Deltagernes transportomkostninger, da disse godtgøres af egen lokalafdeling efter gældende regler.
Hvordan ansøger man?
Distrikterne – og kun distrikterne – kan søge om midler fra en distriktspulje ved at udfylde ansøgningsskemaet ”distrikter-ansøgningsskema-2023”. Der skal udfyldes ét skema per kursus/temadag. Her beskrives hvilket kursus/temadag, der søges midler til, herunder dato, målgruppe og indhold.
Der kan maksimalt søges om det beløb, som er blevet afsat til det enkelte distrikt i den enkelte pulje og runde.
Ansøgningen skal sendes til pulje@aeldresagen.dk. Når vi har modtaget ansøgningen, vil vi behandle den hurtigst muligt. Hvis ansøgningen opfylder kravene for den søgte pulje, vil I modtage et bevillingsbrev, der beskriver vilkårene for tildelingen.
Vi gør opmærksom på, at det er muligt at søge til flere forskellige puljer
Ansøgningsfrist
- 1. runde kan ansøges løbende fra årets start til 18. juni
- 2. runde kan ansøges løbende fra 1. august 2023 til 19. november
Udbetaling af beløb
Det tildelte beløb vil blive udbetalt på bagkant. Det betyder, at distriktet får tilsagn om tildeling af xx kr. Når distriktet har afholdt omkostningerne, og dokumentationen er tilsendt, bliver midlerne udbetalt til distriktet. Dokumentation for afholdte omkostninger skal indsendes til pulje@aeldresagen.dk og skal være os i hænde 14 hverdage efter det afholdte arrangement og senest 1/07-2023 for 1. runde og 1/12-2023 for 2.runde. Udbetalingsmetoden er valgt for at forenkle administrationen.
Skulle distriktet være uden midler, vil midlerne kunne udbetales som et acontobeløb.
Afrapportering
Der skal senest afrapporteres 1. juli for puljens 1.runde og senest 1. december for puljens 2. runde i 2023. Vi anbefaler dog, at man afrapporterer løbende.
- Afrapporteringsfrist 1. runde: 1. juli
- Afrapporteringsfrist 2. runde: 1 december
Obs. I tilfælde af distriktet ikke gør brug tilsidesatte puljemidler i 1.runde, skal distriktet senest 1.juli meddele, om det vil bruge pengene afsat til distriktet i 2.runde for den enkelte pulje. Ellers fordeles pengene afsat til distriktet for den enkelte pulje til de andre distrikter, som forventer at gøre brug af pengene.
Kontakt:
Er der generelle spørgsmål til puljerne, er I meget velkomne til at kontakte os på pulje@aeldresagen.dk.
Puljerne administreres af Ældre Sagens Frivilligafdeling.