Samarbejde med det offentlige
Guide til Ældre Sagens frivilligledere, der gerne vil samarbejde med det offentlige
I det følgende beskriver vi tre konkrete aktiviteter, der kan fremme et godt samarbejde mellem Ældre Sagens frivillige og offentlige institutioner:
1. Introduktion af frivillige til samarbejdet med kommune og region
Som lokal leder af frivillige i Ældre Sagen kan du invitere en kommunal samarbejdspartner fra fx hjemmepleje, plejehjem, visitation eller borgerservice til et introduktionsmøde for frivillige med fokus på de forhold, der gælder på det respektive område. Samarbejdspartneren præsenterer kommunens eller regionens holdninger til frivillighed. I tilknytning til præsentationen fremlægger du Ældre Sagens frivillighedspolitik, og den måde I lokalt arbejder med politikken på.
2. Kurser til frivillige
Som lokal leder af frivillige i Ældre Sagen kan du sikre, at jeres frivillige er godt rustede til deres frivillige opgaver på fx plejehjem eller i den ældres hjem ved at arrangere eller selv afholde introduktionskurser. Du kan også invitere frivillige til at deltage på et af Ældre Sagens generelle kursustilbud, se www.aeldresagen.dk/kurser.
Du kan desuden samarbejde med jeres kommunale eller regionale samarbejdspartnere om at afholde introduktionskurser eller opdateringskurser gerne med fokus på konkrete cases.
3. Samarbejdsaftaler
Mange lokalafdelinger og koordinationsudvalg har gode erfaringer med at indgå samarbejdsaftaler med kommuner eller regioner, hvor indbyrdes forventninger og roller afklares.
Indholdet kan være følgende punkter:
• Formålet med samarbejdsaftalen
• Målgruppe for den frivillige indsats
• Aktiviteter, der indgår i indsatsen, fx besøg på plejehjem, fællesspisning eller it-hjælp i hjemmet
• Hvilke opgaver løser samarbejdspartnerne - hver for sig og evt. sammen
• Grænsefladerne mellem den enkelte frivillige og hendes/hans indsats og den evt. professionelle, herunder hvad den frivillige ikke påtager sig (fx hjælp til toiletbesøg eller håndtering af penge)
• Rammer for den frivillige indsats i form af fx lokaler eller transport
• Øvrig struktur for samarbejdet, fx mødehyppighed, kommunikation mellem jer, kontaktpersoner, hvordan orienterer og inspirerer I hinanden, hvordan planlægger I fælles aktiviteter
• Økonomi, fx budget og evt. tilskud
• Hvor længe samarbejdsaftalen løber og hvornår den genforhandles
Desuden bør indholdet reflektere Ældre Sagens frivillighedspolitik.
Download guide til frivilligledere
Guide til kommuner og regioner, der gerne vil samarbejde med Ældre Sagens lokale frivillige
I Ældre Sagen er vi glade for samarbejdet med kommuner og regioner, hvis anbefalingerne i ovenstående frivillighedspolitik kan respekteres. Vi ser en mulighed for at nå ud til flere svage ældre gennem samarbejdet, idet kommune og region har kontakter til mennesker, som kan have glæde af vores frivillige tilbud.
Vi indgår en skriftlig aftale med alle vore frivillige, der har kontakt til svage ældre, og iflg. denne aftale gælder følgende forhold for den frivillige:
• Er ulønnet
• Har tavshedspligt og videregiver ikke personlige oplysninger om brugerne uden disses samtykke - dog undtaget almindelig oplysningspligt når menneskers liv og velfærd er truet
• Modtager ikke arv, gaver og lignende fra brugerne
• Håndterer ikke brugernes penge, netbank, NemID/MitID, medicin eller udfører professionelle pleje- eller træningsopgaver
• Har ikke nøgle til brugernes bolig
• Påtager sig ikke ansattes arbejde eller udfører opgaver, som er offentlige lovbestemte forpligtelser
• Kan modtage Ældre Sagens identitetskort (bestilles af kontaktperson/aktivitetslederen og destrueres ved ophævelse af aftalen)
• Forholder sig neutral i partipolitisk, etnisk og religiøs henseende
• Er omfattet af Ældre Sagens ansvars-, ulykkes- og erhvervsskadeforsikring for frivillige
• Registreres i Ældre Sagens medlemsdatabase (som vedligeholdes af sekretariatet på baggrund af oplysninger fra aktivitetslederen)
• Har modtaget information om Ældre Sagens generelle frivillighedspolitik og evt. særlige forhold, som gælder på det pågældende aktivitetsområde.
Særligt vigtig er det at:
• Frivillige ledes af frivillige – hvilket betyder, at eksisterende og nye frivillige indsatser bør organiseres i frivillige foreninger eller grupper
• Frivillige er ikke en erstatning for ansatte
• Lovpligtige opgaver bør altid varetages af ansatte i overensstemmelse med brugernes rettigheder. Frivillige kan ikke overtage ansvaret for d disse opgaver
• Frivillige kan varetage indsatser, der ikke kræver visitering eller registrering, dvs. opgaver, som brugeren ikke har retskrav på, men som kan ses som en ekstra støtte eller omsorg.
Download guide til kommuner og regioner