MitID og næste generation Digital Post
Orientering til lokalafdelingernes formænd:
2021 byder på nye digitale løsninger fra det offentlige. Det er Digitaliseringsstyrelsen, der står bag de nye løsninger.
Ældre Sagens it-frivillige er fra 3. til 21. maj inviteret på kursus i de kommende løsninger. Ældre Sagen har oprettet 600 kursuspladser, medens Digitaliseringsstyrelsen leverer undervisningsmateriale og et demomiljø til vores underviser. Det er en stor og vigtig opgave, at få vores it-frivillige klædt på til det, der kommer. Allerede i slutningen af maj er der deadline til augustnummeret af Det Sker, hvor de kommende it-aktiviteter om MitID skal annonceres, så medlemmerne ved, at der er hjælp at hente i lokalafdelingen.
De kommende løsninger er:
-
MitID - som erstatter NemID.
Anledningen til at forny NemID, er, at kontrakten for det nuværende NemID udløber. MitID indfases fra 6. oktober 2021 og løbende frem til sommeren 2022. -
Næste generation Digital Post - som bliver den nye løsning, og erstatter Digital Post. Næste generation Digital Post træder i kraft 21. marts 2021.
Derfor er det også relevant for ældre
Uanset om vi er unge eller ældre, vil de nye, digitale løsninger have stor betydning for, om vi fx kan læse post, logge på netbank eller på borger.dk, se vores lægetider, kommunikere med kommunen og foretage netkøb.
Løsningerne har betydning for alle, som i dag har NemID og anvender Digital Post - eller som i dag er fritaget for Digital Post, men fremadrettet gerne vil prøve kræfter med den digitale verden. Ældre Sagens vurdering er, at ældre, der ikke er it-stærke, vil have behov for hjælp til at komme på og følge med.
Ældre Sagen skønner, at ca. 7 ud af 10 over 65 år i dag benytter sig af nøglekortet i pap. Med det kommende MitID erstattes nøglekortet med en ny app - eller en fysisk kodeviser eller en kodeoplæser for dem, der ikke har en smartphone eller ønsker at benytte app'en. Dette betyder, at rigtig mange ældre skal have hjælp og læring til at kunne komme på og anvende de nye løsninger.
Der er hjælp at hente lokalt
Løsningerne er ejet af det offentlige, og Digitaliseringsstyrelsen har sammen med private it-firmaer udviklet løsningerne. Det er det offentlige, der har ansvaret for, at vi borgere får mulighed for at komme med over på de nye løsninger.
Ligesom i 2014, da Digital Post blev implementeret og udrullet, vil Ældre Sagen gerne understøtte hjælpen og læringen til ældre. Som noget helt unikt i verden, har Ældre Sagen 1800 it-frivillige, der i lokale it-caféer, på temadage med oplæg eller kurser klæder ældre på til at kunne komme på og følge med den digitale udvikling.
It-frivillige kan i denne sammenhæng understøtte med en lokal hjælperolle og klæde ældre på til at blive fortrolige med de nye løsninger og anvende dem i praksis til at kommunikere med det offentlige, gå på netbank, foretage netkøb og meget mere.
Målet er at sikre, at der er hjælp at hente for ældre – ingen skal efterlades på perronen!
Vi håber, at I vil understøtte og medvirke til, at man har de fornødne antal frivillige og er tæt på medlemmerne i lokalområdet.
Der er hjælp at hente i sekretariatet
Sekretariatet har de sidste år arbejdet for, at app'en ikke vil være den eneste måde at tilgå MitID på; at personer, som er fritaget for Digital Post fremover fortsat er fritaget; og for synlighed af hjælpen fra det offentlige i Borgerservice og på biblioteker. Herudover har vi arbejdet på at sikre udrulningen til vores medlemmer i form af:
- Informationskampagner og materialer fra det offentlige målrettet ældre
- Værktøjer og øvemiljøer til it-frivillige.
Hertil vil Rådgivningen og Medlemsservice stå klar til at besvare henvendelser, henvise til lokale it-aktiviteter og til Digitaliseringsstyrelsen for konkrete spørgsmål af eksempelvis teknisk karakter.
På Frivilligportalen er oprettet nyhedssider om de kommende løsninger. Her kan it-frivillige og andre frivillige finde information om det, der kommer - bl.a. kurser til it-frivillige, materialer og henvisninger til Digitaliseringsstyrelsen.
Læs mere
På ældresagen.dk og Frivilligportalen finder medlemmer og frivillige nyhedssider om de kommende løsninger.
Herudover henviser Ældre Sagen til informationen, FAQ og meget mere på Digitaliseringsstyrelsens hjemmeside:
Digitaliseringsstyrelsens side om MitID – se også app og kodeviser her
Digitaliseringsstyrelsens side om næste generation Digital Post