Ældretelefonen
Tilbuddet om Ældretelefonen opstod under nedlukningen i forbindelse med Covid-19, hvor mange ældre har været i tvungen eller selvvalgt isolation, og har derfor været i særlig risiko for at opleve mistrivsel og ensomhed. Med afsæt af de positive oplevelser og gode erfaringer, vi har gjort med telefonvenner under Covid-19, har Ældre Sagen valgt at gøre Ældretelefonen til en permanent indsats.
Ældretelefonen drives fra sekretariatet, og den daglige drift varetages af frivillige aktivitetsledere, telefonpassere og matchere, der løser deres opgaver hjemmefra på tværs af hele landet.
Aktivitetslederne har ansvaret for at koordinere og planlægge vagtplan for telefonpassere og matchere samt supervisere i opgaveløsning.
Telefonpasserne er dem, som tager telefonen, når ældre ringer til Ældretelefonen. Det er deres opgave at sikre, at alle får en god behandling og oplevelse med Ældretelefonen. Ofte vil dem, der ringer, gerne tilmeldes Ældretelefonen, eller er mennesker, som allerede er i et telefonvenskab.
Matcherne på Ældretelefonen, er dem, der laver det gode match mellem telefonvennerne. Når de har en vagt, ringer de ud til de tilmeldte og sørger for, at de får en telefonven.
Vi har brug for flere frivillige
Der er altid brug for flere frivillige på Ældretelefonen. Du kan læse mere udførlige beskrivelser af de tre frivilligroller på www.aeldresagen.dk/telefonfrivillig.
Har du lyst til at komme med på holdet, så en send en mail til telefonfrivillig@aeldresagen.dk, hvor du skriver lidt om dig selv, hvilken frivilligrolle, der er noget for dig, så kontakter vi dig. Kender du en, som kunne have interesse i at være frivillig i Ældretelefonen, håber vi, at du vil opfordre vedkommende til at læse mere om mulighederne på hjemmesiden.
Givende samtaler og gode venskaber over telefonen
Alle frivillige på Ældretelefonen sørger for, at vi kan tilbyde mennesker, der føler sig alene og savner selskab, at få en telefonven, som ringer med jævne mellemrum til en hyggelig snak.
Tilbuddet er et supplement til eksisterende social humanitære tilbud og aktiviteter og kan være særligt relevant for mennesker, der af en eller anden grund foretrækker en telefonisk kontakt.
De frivillige på Ældretelefonen gør stor en forskel for andre mennesker. De er med til, at vores brugere oplever givende samtaler med nogle til en start fremmede mennesker. Danmark er fyldt med venlige, omsorgsfulde, nysgerrige og kloge mennesker, der gerne vil være en del af Ældretelefonen. Og venskaber, der er startet på Ældretelefonen, har også udviklet sig til blivende venskaber og fysiske møder.
Materialer og guides til telefonpasser, matchere og aktivitetsledere i Ældretelefonen.