Logo - Ældre Sagen skaber rum for gode liv - uanset alder. Frivilligportalen Skip til primært indhold
Forside Værktøjer Log ind
Tilbage til Ældre Sagen
  • Frivilligportalen
  • Organisationsarbejde

Frivilligportalen

  • Coronavirus
  • Organisationsarbejde
  • Lokal indflydelse
  • Motion og sundhed
  • It og teknologi
  • Social indsats
  • PR og kommunikation
  • Arrangementer og aktiviteter
  • Generationsmøder
  • Ensomhed
  • Aktuelt
  • Kurser for frivillige
  • Gruppetilbud

Organisationsarbejde

Viden og værktøjer til dig, der arbejder med organisationsarbejde som frivillig i Ældre Sagen. 

Hvis du logger dig på Frivilligportalen sorterer vi indholdet, så vi kun viser det der er relevant for dig med den eller de roller du har. Du kan logge ind her.

Deltagere deler kontaktoplysninger

Deltagerne i en aktivitet kan give samtykke til at dele deres kontaktoplysninger med hinanden
Læs mere

Pas på personoplysningerne

EU’s persondataforordning trådte i kraft 25. maj 2018. EU-forordningen bliver også omtalt som GDPR og den nye danske lov hedder Databeskyttelsesloven.
Læs mere

Databehandler aftaler lokalafdelinger

Lokalafdelinger - persondataforordningen – brug af trykkerier – databehandleraftaler
Læs mere

Brug af billeder

Her kan du læse, hvordan vi behandler billeder, der skal offentliggøres på internettet og i publikationer.

Læs mere

Offentliggørelse af kontaktoplysninger og billede af frivillige

Læs mere

Temadage om persondata

Her finder du det endelige oplæg fra temadagene om persondata, der blev afholdt i efteråret 2018.
Læs mere

Frivillige skaber livskvalitet - i samarbejde med det offentlige

For at hjælpe samarbejdet mellem frivillige foreninger og kommunale institutioner på vej, har vi udviklet denne bog, som primært er rettet mod ledere og nøglemedarbejdere på plejecentre, i hjemmeplejen, i skoler eller andre steder i den offentlige sektor
Læs mere

Rekrutteringsmateriale - inspirationsmateriale til rekruttering af flere frivillige

I Ældre Sagen vil vi gerne hjælpe og skabe trivsel for så mange som muligt. Derfor er rekruttering af flere og nye frivillige altid aktuelt
Læs mere

Ad hoc-frivillige

Fremtidens frivillige vil gerne gøre en indsats på fleksible vilkår
Læs mere

Velkomstmateriale – byd de nye frivillige velkommen

Ældre Sagen får hvert år 3-4000 nye frivillige, som I er med til at byde velkommen i jeres lokalafdeling - og det har stor betydning at blive taget godt imod
Læs mere

Trivselsmateriale

Trivsel er en forudsætning for at frivillige finder det attraktivt at være i Ældre Sagen.
Læs mere

Det gode værtskab

Et arrangement bliver bedre af en god vært
Læs mere

Ældre Sagens frivillige - til gensidig glæde

Folderen giver potentielle frivillige en kort introduktion til Ældre Sagens frivillige indsats. Brug den i jeres indsats for at rekruttere nye frivillige
Læs mere
Frivilligjob.dk: Genvej til flere frivillige
Frivilligjob.dk er en hjemmeside, der samler alle job til frivillige. I kan bruge siden til at annoncere efter nye frivillige. Besøg frivilligjob.dk.
Læs mere

Ældre Sagens Strategi 2017-2021

På delegeretforsamlingen i november 2016 blev en ny 5 årig strategiplan for Ældre Sagen vedtaget.
Læs den nye plan og se Ældre Sagens resultater i perioden 2006-2016 her.
Læs mere

Håndbog for bestyrelser og frivilligledere

Ældre Sagens strategi, organisation, etiske retningslinjer, frivilligpolitik, forsikringsforhold, håndtering af kommune og presse mv.
Læs mere

Vedtægt mm. for Landsforeningen Ældre Sagen

Her kan du finde landsforeningens vedtægt, forretningsorden og etiske retningslinjer
Læs mere
Demensvenlig lokalafdeling
ÆLDRE SAGENS ANBEFALINGER SAMT ALLE MATERIALER TIL LOKALAFDELINGENS ARBEJDE PÅ DEMENSOMRÅDET
Læs mere

Ud hvor medlemmerne bor

Har jeres lokalafdeling aktiviteter i hele jeres geografiske område eller skal medlemmerne transportere sig ind til "hovedbyen"?
Læs mere

Aftale om frivillig indsats i Ældre Sagen

Blanketter og skabeloner til aftaler med lokalafdelingens frivillige, og dem som benytter de frivillige tilbud
Læs mere
Registrér nye frivillige: Brug Listeværktøjet
Når der er indgået en aftale med en ny frivillig i Ældre Sagen, skal den frivillige registreres i sekretariatets database. Hvis du har adgang til Listeværktøjet, kan du let klare registreringen her på Frivilligportalen.


Læs mere

Frivillige i tal

Frivillige i tal giver dig en oversigt over antallet af frivillige i Ældre Sagens lokalafdelinger, distrikter og landsorganisation.
Læs mere
Film om arbejdet som kasserer
En gruppe kasserere fortæller om, hvorfor de har valgt jobbet som kasserer i en lokalafdeling
Læs mere

Ældre Sagens Bookingsystem - økonomifunktion

Bookingsystemet kan udvides med en betalingsfunktion. Se her, hvordan lokalafdelingen skal bære sig ad
Læs mere
Håndbog i Microsoft Dynamics NAV 2016
Enkel indføring i brugen af regnskabsprogrammet Microsoft Dynamics NAV 2016, der bruges
til at bogføre i lokalafdelingerne.
Åben håndbogen (pdf-format)
Kassererhåndbogen
Håndbog i bogføringen i Ældre Sagens lokalafdelinger og distrikter. Gennemgang af love og regler, som man skal kende og overholde. Åben håndbogen (pdf-format)

Regnskabsbilag

Blanketter til brug i det administrative arbejde i lokalafdelingen.
Læs mere

Lokale aftaler med sponsorer og partnere

Advarsler og anbefalinger vedrørende aftaler med lokale erhvervsvirksomheder og forretninger
Læs mere
Vejledning: Fjernskrivebord og regnskabsopfølgning
Sådan får du adgang til Fjernskrivebordet. Her er der tilgang til mail, Office Programmer og regnskabstal. Åben vejledningen (pdf-format)

Fordelagtige mobilaftaler

Nye muligheder for at etablere en prismæssigt fordelagtig telefonordning til frivillige, som hidtil har fået telefongodtgørelse iht. bestemmelserne i ligningsvejledningen, jf. Kassererhåndbogen side 20
Læs mere
Sådan opretter du en digital postkasse
På Virk.dk får du en enkel introduktion til oprettelse af en digital postkasse. Se mere på virk.dk.
Læs mere

Inspirationsdage om økonomi

Præsentationer fra efterårets inspirationsdage om økonomi
Læs mere

Vejledning aeldresagen.dk mail

En lille vejledning, som kan hjælpe dig i gang med aeldresagen.dk mail
Læs mere

Godtgørelse for kørsel og rejser

Frivilligt arbejde kan medføre meromkostninger for den frivillige. Sådanne omkostninger kan godtgøres af Ældre Sagen inden for de rammer, der er beskrevet her.
Læs mere

Godtgørelse for telefon- og internetforbrug samt kontorhold

Frivilligt arbejde kan medføre meromkostninger for den frivillige. Sådanne omkostninger kan godtgøres af Ældre Sagen inden for de rammer, der er beskrevet her.
Læs mere

Søgepuljer - samlet oversigt

I Ældre Sagen er der en række områder som understøttes med puljemidler. Her på siden er en samlet beskrivelse og ansøgningsskema til puljerne
Læs mere

Søgepulje til distrikterne

Midler fra puljerne til distrikterne kan benyttes til temadage, inspirationsdage og kurser med fokus på vidensdeling og erfaringsudveksling for frivillige i distrikterne
Læs mere

Søgepulje til lokalafdelingerne

I 2021 vil det igennem en række puljer være muligt at søge om midler til understøttelse af udvikling og opstart af nye aktiviteter i lokalafdelingerne
Læs mere

Sådan søger I støtte efter servicelovens  § 18 og § 79

Serviceloven giver mulighed for at søge tilskud i kommunerne til social-humanitære aktiviteter i lokalafdelingen.
Læs mere

Lokalforeningspulje ISOBRO

Puljens formål er at styrke det frivillige lokale foreningsliv i hele Danmark og nå bredt ud og støtte så mange foreninger som muligt.
Læs mere

Sommerpakke 2020

Ældre Sagen har sammen med 4 andre organisationer fået del i regeringens sommerpakke på et samlet beløb på 20 mio. kr. Ældre Sagen har modtaget 4 mio. kr. til finansiering af aktiviteter, således at deltagelse i arrangementer og aktiviteter kan gøres gratis for ældre på 65+
Læs mere

Eksterne søgepuljer

Mangler I penge til at starte nye aktiviteter, så er der udover Ældre Sagens egne puljer gode muligheder for at søge fonde, der har sat penge af til lokale aktiviteter
Læs mere

Sådan bestiller du materialer

Ældre Sagen producerer mange foldere og andet materialer til uddeling og brug i det frivillige arbejde. Se, hvordan I bestiller varerne
Læs mere

Bestillingsliste: Danmark Spiser Sammen

Materialer til Danmark Spiser Sammen kan bestilles hele året, men bestil i god tid inden I skal afholde jeres arrangement.
Læs mere

Bestillingsliste: Information og værktøjer til lokalbestyrelsen

Håndbøger og værktøjer til lokalafdelingernes aktive frivillige.
Læs mere

Bestillingsliste: Betalt materiale

Bøger og beklædning og en række varer med Ældre Sagens logo. Dette materiale er desværre ikke gratis.
Læs mere

Bestillingsliste: Medlemslister og adresseetiketter

Adresseetiketter og lister over medlemmer
Læs mere

Bestillingsliste: Microsoft-software

Tilbud på MS Office til brug på maskiner ejet af lokalafdelingen
Læs mere

Eksterne leverandører

Udstillingsmateriel bl. roll-up displays, beklædning mv. med logo, brevpapir og kuverter, graverede navneskilte, stempler og bånd til bårebuket og krans - og nu også værnemidler til coronatider
Læs mere

Kampagnemateriale til uddeling

Datablade, foldere og brochurer, som fortæller om Ældre Sagens arbejde og holdninger. Brug dem ved jeres egne - og andre - arrangementer
Læs mere
Sådan er Ældre Sagen bygget op
Ældre Sagen er en medlemsorganisation baseret på frivillige kræfter, engagement og et sekretariat, der støtter op om arbejdet. Find og kontakt os her.
Læs mere

Landsbestyrelsen

Ældre Sagens landsbestyrelse består af ni medlemmer, der er valgt for tre år ad gangen. Valget finder sted ved det ordinære delegeretmøde hver november. Landsbestyrelsen ansætter direktionen, der leder det daglige arbejde
Læs mere
Sekretariatet
Find oplysninger på kontaktpersoner i sekretariatet.
Læs mere

Frivilligafdelingen

Frivillige i Ældre Sagen er knyttet til de lokale bestyrelser og koordinationsudvalg. Til at understøtte det frivillige arbejde har vi Frivilligafdelingen.
Læs mere

Distrikter

Ældre Sagen har opdelt landet i 10 distrikter. Find links til distriktssiderne.
Læs mere

Koordinationsudvalg

I kommuner med mere end én lokalafdeling har Ældre Sagen et koordinationsudvalg, hvor samlede henvendelser til kommune og presse bliver behandlet
Læs mere
Lokalafdelinger
Find oplysninger på lokalafdelingerne.
Læs mere

De regionale sundhedsudvalg

I hver af landets fem regioner repræsenteres Ældre Sagen af et Sundhedsudvalg.
Det regionale Sundhedsudvalgs medlemmer er repræsentanter fra de distrikter, som hører under den pågældende region.
Læs mere

Landsbestyrelsens ad hoc-udvalg

Landsbestyrelsen har nedsat en række nye ad hoc-udvalg i 2021
Læs mere

Ældre Sagens historie

I disse år fejrer Ældre Sagens lokalafdelinger 25 års jubilæum. Denne side er starten på et elektronisk arkiv - og et historisk tilbageblik.
Læs mere

Organisatoriske møder og mærkedage

Samlet kalender med større møder, aktiviteter og begivenheder i Ældre Sagen
Læs mere

Lokalafdelingens årsmøde

Gode råd og nødvendige dokumenter til planlægning og afvikling af lokalafdelingens årsmøde
Læs mere

Dialogmøder

På Dialogmøderne bliver deltagerne præsenteret for og debatterer de væsentligste udfordringer, vi står over for i den nærmeste tid
Læs mere

Årsrapportmøder

Ældre Sagens Årsrapport fortæller om vores arbejde: Både de konkrete resultater og vores planer for, hvordan vi bidrager til at løse nogen af de udfordringer og udnytte nogen af de muligheder, vores samfund står overfor
Læs mere
Præsentation for distriktsformænd 2018
Læs mere

Temadage i distriktet

Få tips og inspiration til at afholde temadage i distriktet

Læs mere
Distrikt 1
Distrikt 1 omfatter kommunerne Brønderslev, Frederikshavn og Læsø, Hjørring, Jammerbugt, Mariagerfjord, Morsø, Rebild, Thisted, Vesthimmerland og Aalborg med i alt 30 lokalafdelinger.
Læs mere
Distrikt 2
Distrikt 2 omfatter kommunerne Herning, Holstebro, Ikast-Brande, Lemvig, Ringkøbing-Skjern, Skive, Struer og Viborg med i alt 21 lokalafdelinger.
Læs mere
Distrikt 3
Distrikt 3 omfatter kommunerne Favrskov, Hedensted, Horsens, Norddjurs, Odder, Randers, Samsø, Silkeborg, Skanderborg, Syddjurs og Aarhus med i alt 30 lokalafdelinger.
Læs mere
Distrikt 4
Distrikt 4 omfatter kommunerne Billund, Esbjerg, Fanø, Fredericia, Kolding, Varde, Vejen, og Vejle med i alt 19 lokalafdelinger.
Læs mere
Distrikt 5
Distrikt 5 omfatter kommunerne Haderslev, Sønderborg, Tønder og Aabenraa med i alt 16 lokalafdelinger.
Læs mere
Distrikt 6
Distrikt 6 omfatter kommunerne Assens, Faaborg-Midtfyn, Kerteminde, Langeland, Middelfart, Nordfyn, Nyborg, Odense, Svendborg og Ærø i alt 15 lokalafdelinger.
Læs mere
Distrikt 7
Distrikt 7 omfatter kommunerne Guldborgsund, Lolland, Næstved og Vordingborg med i alt 14 lokalafdeling.
Læs mere
Distrikt 8
​Distrikt 8 omfatter kommunerne Faxe, Greve, Holbæk, Kalundborg, Køge, Lejre, Odsherred, Ringsted, Roskilde, Slagelse, Solrød, Sorø og Stevns med i alt 29 lokalafdelinger.
Læs mere
Distrikt 9
Distrikt 9 omfatter kommunerne Allerød, Bornholm, Egedal, Fredensborg, Frederikssund, Furesø, Gribskov, Halsnæs, Helsingør, Hillerød, Hørsholm og Rudersdal med i alt 20 lokalafdelinger.
Læs mere
Distrikt 10
Distrikt 10 omfatter kommunerne Albertslund, Ballerup, Brøndby, Dragør, Frederiksberg, Gentofte, Gladsaxe, Glostrup, Herlev, Hvidovre, Høje Taastrup, Ishøj, København, Lyngby-Taarbæk, Rødovre, Tårnby og Vallensbæk med i alt 21 lokalafdelinger.
Læs mere

Aktuelt: Organisationsarbejde

  • Vis flere resultater
  • Test af Microsoft Office365 i Ældre Sagen

    Nyt pilotprojekt skal teste Microsoft Office365 i lokalafdelingerne – sikker mail, fildeling, online møder mv.

    Dato:
    06-01-2021
    Område
    Organisationsarbejde
  • Rammer for julegave til frivillige 2020

    Corona-epidemien har trukket store veksler på Ældre Sagens frivillige. Det er nødvendigt at holde humøret og motivationen oppe hos Ældre Sagens frivillige.

    Dato:
    25-11-2020
    Område
    Organisationsarbejde
  • Sommerpakken - 2. runde er på vej!

    Formålet er fortsat til gratis aktiviteter for alle ældre over 65 år. Initiativerne lokalt har været mange, men der har også været mange benspænd pga. corona-situationen

    Dato:
    23-09-2020
    Område
    Organisationsarbejde
    Arrangementer-og-aktiviteter
Vis flere resultater

Kurser: Organisationsarbejde

  • Vis flere resultater
  • Vi vil gerne flere frivillige hos os

    Område:
    Organisationsarbejde
  • Når tingene fungerer, bliver der mere plads til det sjove

    Område:
    Organisationsarbejde
  • Kursus for nye kasserere - to dage

    Område:
    Organisationsarbejde
Vis flere resultater

Kontakt frivilligafdelingen

  • Bente Petersen

    Foreningskonsulent i Distrikt 7 og 8

    TLF
    28 10 52 87
    E-Mail
    bp@aeldresagen.dk
    Foto
    Hent pressefoto
  • Iben Løvstad

    Foreningskonsulent distrikt 5 og 6

    TLF
    91 17 85 50
    E-Mail
    il@aeldresagen.dk
    Foto
    Hent pressefoto
  • Karen Skou

    Karen Skou

    Foreningskonsulent i Distrikt 3 og 4

    TLF
    33 96 87 18
    E-Mail
    ksk@aeldresagen.dk
    Foto
    Hent pressefoto
  • Lise Høst

    Foreningskonsulent i Distrikt 9 og 10

    TLF
    24 79 62 63
    E-Mail
    lih@aeldresagen.dk
    Foto
    Hent pressefoto
  • Torben Færk

    Foreningskonsulent i Distrikt 1 og 2

    TLF
    28 10 48 45
    E-Mail
    tf@aeldresagen.dk
    Foto
    Hent pressefoto

KONTAKT

ADRESSE

Snorresgade 17-19
2300 København S

E-MAIL

aeldresagen@aeldresagen.dk

TLF

3396 8686

CVR

10 62 54 08

  • Kontakt og åbningstider
  • Medlemsservice
  • Persondata, cookies og ophavsret
  • Webtilgængelighed

LOKALAFDELINGER

REGION

  • Nordjylland
  • Midtjylland
  • Syddanmark
  • Sjælland
  • Hovedstaden

Gem anden lokalafdeling

Alle lokalafdelinger

  • Støt os
  • Tilmeld nyhedsbrev
  • Facebook
  • twitter
  • Instagram
  • Youtube