Begræns sovemedicinen

Begræns sovemedicinen

Medicinen virker nemlig kun i den første tid - herefter dominerer bivirkningerne

Forside > Sundhed > Forebyggelse > Begræns sovemedicinen
Facebook Twitter Email Udskriv
Medicinen virker nemlig kun i den første tid - herefter dominerer bivirkningerne
Du bør være opmærksom, hvis du tager medicin af typen benzodiazepiner. Medicinen øger nemlig risikoen for at blive sløv og ukoncentreret og kan dermed give faldulykker.
 
Især ældre mennesker har tilbøjelighed til at omsætte lægemidler langsomt. Da benzodiazepiner generelt bliver længe i kroppen, vil lægemidlet hos ældre mennesker derfor være lang tid om at nedbrydes.
 
Afhængighed og bivirkninger
Tager man sovemidler og angstdæmpende medicin anbefaler Sundhedsstyrelsen at bruge:
  • Sovemedicin i højst 1-2 uger
  • Angstdæmpende medicin i højst 4 uger
Medicinen virker nemlig kun den første tid - herefter dominerer bivirkningerne, hvor de mest almindelige er svimmelhed, døsighed samt hukommelses- og koncentrationsbesvær. Brugere af medicinen har derfor større risiko for at falde og blive sløve og ukoncentrerede end de, der ikke tager medicinen.
 
Bilkørsel
Bruger du sovemidler eller angstdæmpende medicin frarådes det at køre bil, da bivirkningerne kan påvirke bilkørslen kraftigt - dette øger risikoen for ulykker i trafikken. Det er derfor meget vigtigt at være opmærksom på, hvordan du har det efter indtagelsen af medicinen, da det kan påvirke din kørsel. Se mere om trafikfarlig medicin her
 
Ophør
Et brat ophør med medicinen kan give abstinenser - ofte er det i disse tilfælde man kan se en afhængighed af medicinen.
De mest udbredte abstinenser for midlerne er: 
  • angst
  • uro
  • søvnbesvær
Undersøgelser har vist, at det er muligt at nedtrappe med medicinen over længere tid, men i alle tilfælde bør nedtrapningen ske i samarbejde med ens egen læge.
 
Ældre Sagen, Danmarks Apotekerforening og Lægemiddelstyrelsen har lavet en folder om sovemidler og angstdæmpende medicins bivirkninger
 
Vejledning til brugere og pårørende findes her
 
Ti gode råd til søvnen
 
1. Frygt ikke søvnløsheden
 
2. Lad dagens problemer hvile om natten
 
3. Gå først i seng, når du er søvnig
 
4. Stå op hvis du ikke kan falde i søvn
 
5. Stå op på samme tidspunkt hver dag
 
6. Sov ikke om dagen
 
7. Drik ikke kaffe, the eller andre koffeinholdige drikke kort før sengetid
 
8. Gå ikke sulten eller overmæt i seng
 
9. Brug ikke alkohol som sovemedicin
 
10. Brug ikke sovemedicin regelmæssigt
 
Kilde: Ældre Forum's pjece: "Ældre & Søvn"