Trivselsmateriale
Ældre Sagen skal være en attraktiv frivilligorganisation og derfor er det vigtigt, at frivillige på alle niveauer trives.
I Vedtægten er beskrevet hovedopgaver for en lokalbestyrelse, en af disse er netop, at sikre de frivilliges trivsel (§ 8.2.).
Den frivillige indsats bygger på Ældre Sagens værdier Nærvær, Indsigt og Handlekraft. Ledelse af den frivillige indsats sker i Ældre Sagen ud fra grundprincipperne i den anerkendende tænkning. Relationen mellem mennesker ser vi som kernen i organisationen.
Trivsel er en forudsætning for at frivillige finder det attraktivt at være i Ældre Sagen. I Ældre Sagen stræber vi efter at alle frivillige oplever sig set, hørt og forstået. Lokalafdelingerne har brug for forskellige typer af frivillige og alle respekterer hinanden i de forskellige roller, de har påtaget sig.
Kendetegn for trivsel er, at den frivillige bliver mødt med:
- Åbenhed – imødekommenhed – lydhørhed
- Meningsfulde opgaver med ansvar
- Tryghed
- Gensidig respekt og tillid
Lokalbestyrelsen har derfor ansvar for, til stadighed at have fokus på adfærd og kultur i afdelingen.
I det det følgende beskriver vi en række trædesten, som kan bruges til at sikre og fremme trivslen blandt lokalafdelingens frivillige. Elementerne hertil er kategoriseret i Organisation, Motivation, Kommunikation og Øvrigt, der dækker over en blanding af Velkomstmaterialet, Værtskabsmaterialet, Rekrutteringsmaterialet m.m.