MitID
MitID afløser NemID:
- Med overgangen fra NemID til MitID forsvinder nøglekortet i pap. Fremover kan man bruge MitID via en app eller en kodeviser, der fungerer på nogenlunde samme måde som NemID nøglekort i pap. Man kan også få en kodeoplæser, der er målrettet borgere med synsudfordringer.
- NemID kan ikke længere anvendes til net- og mobilbankløsninger samt til kortbetalinger. Efter den 30. juni fortsætter NemID dog med begrænset drift og afvikles gradvist frem til den 31. oktober 2023, indtil alle tjenester kan benytte MitID.
Læs nærmere her: NemID er ved at blive lukket ned - Oprettelse af MitID sker fremover enten via scanning med pas i MitID-appen eller ved udstedelse i Borgerservice eller i en begrænset periode på: MitID.dk
- Kun i de særlige tilfælde, hvor en borger ikke har NemID, og skal kunne betjene sig af en service, der endnu ikke er omstillet, kan der være behov for at udstede NemID. Dette kan ske i Borgerservice.
Hjælpeunivers
Få hjælp og vejledning via MitIDs Hjælpeunivers: Gå til www.mitid.dk/hjaelp/hjaelpeunivers
IDENTIFIKATIONSMIDLER
Læs om identifikationsmidlerne: App, kodeviser og kodeoplæser
MitID bruger-ID
Hvad er det?
Sikkerhed
Gode råd om sikkerhed
Kontakt
Har du spørgsmål til MitID-projektet, så skriv til mitid@digst.dk
Tilmeld nyhedsbrev fra Digitaliseringsstyrelsen
Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i de seneste nyheder her
Demovideo af MitID og hvordan du kommer i gang
Når du følger linket nedenfor, finder du en klikbar demo af, hvordan man får og bruger MitID.
Demoen er udarbejdet af Digitaliseringsstyrelsen til it-frivilliges interne brug - herunder undervisningssammenhænge. Demoen skal ikke udsendes til medlemmer. Hertil har MitID udarbejdet andre guides.
Om indholdet
Det er ikke en 1-til-1-visning af oprettelsesflowet eller brugerscenarierne, men demoen tager jer igennem hovedvejen.
Det er heller ikke 100 % interaktivt, men forsøger at fremhæve nogle af de elementer, som kan være vanskelige.
Digitaliseringsstyrelsen vil løbende justere og udbygge indholdet.
Åbn MitID demovideo
Bemærk: Demoen virker kun på pc'er med en forholdsvis nyopdateret browser.
Telefonisk og skriftlig MitID-support
Man kan få telefonisk og skriftlig support fra MitID-support, som Digitaliseringsstyrelsen har oprettet til formålet.
MitID-support kan svare på it-frivilliges tekniske og praktiske spørgsmål.
Herudover vil det være muligt i forbindelse med migreringen fra NemID til MitID at få hjælp til bl.a.:
- Generel support til slutbrugere, som enten er i gang med at få MitID eller allerede har det
- Bestilling af identifikationsmidler, altså primært kodeviser og kodeoplæser
- Spærring af MitID
- Ændringer i slutbrugeres stamdata, fx bruger-id eller adgangskode
- Registrering og indrullering af nye brugere.
Supporten træffes på support@MitID.dk
Telefon 33 98 00 10
Åbningstider: Mandag til fredag kl. 8-20, weekender kl. 10-16.