Forretningsorden
FORRETNINGSORDEN 2022
Ældre Sagens vedtægt siger om distrikter:
§12.1 Lokalafdelingerne i et geografisk afgrænset område inden for en region udgør et distrikt. Landsbestyrelsen skal godkende evt. ændringer i distriktsopdelingen.
§12.2 Distriktet kan fx bruges til erfarings- og ideudveksling samt have koordinerende funktioner inden for distriktets frivillige arbejde, men i øvrigt fastsætter det enkelte distrikt selv sin forretningsorden.
§12.3 Distriktet ledes af en distriktsledelse, der som minimum skal bestå af: formand, næstformand og kasserer. Ledelsen vælges i april måned af formændene i de lokalbestyrelser, der deltager i distriktsarbejdet. Distriktet fastsætter i sin forretningsorden valgprocedure og funktionsperiode for distriktsledelsen.
§ 15.1 Delegeretforsamlingen består af Ældre Sagens landsbestyrelse, samt af formanden fra hver enkelt lokalbestyrelse. Endvidere deltager formænd for koordinationsudvalg og distrikter, som ikke er delegerede, uden stemmeret, men med taleret.
Distrikt 10 omfatter lokalafdelingerne i kommunerne Albertslund, Ballerup, Brøndby, Dragør, Frederiksberg, Gentofte, Gladsaxe, Glostrup, Herlev, Hvidovre, Høje Taastrup, Ishøj, København (5 lokalbestyrelser: Amager2300, Brønshøj-Vanløse, København City, Valby og Østerbro), Lyngby - Taarbæk, Rødovre, Tårnby og Vallensbæk, i alt 21 lokalbestyrelser.
Formål:
Distriktets formål er at varetage lokalbestyrelser og koordinationsudvalgenes interesser, at vidensdele samt at give inspiration til det lokale arbejde, blandt andet ved fælles arrangementer, temadage, afholdelse af specielle kurser, erfaringsudveksling m.m. for de deltagende lokalbestyrelser og deres kontaktpersoner indenfor Ældrepolitik, Sundhedspolitik, Social/humanitære opgaver, IT, mad og motion samt kursusudvalg.
Distriktsforsamlingen:
Distriktsforsamlingen mødes efter behov, dog mindst:
- I april til årsmødet
- I september/oktober blandt andet for at drøfte eventuelle forslag til delegeretforsamlingen
- I november som forberedelse til delegeretforsamlingen
I disse møder kan der deltage landsbestyrelsens kontaktperson og vores foreningskonsulent. De har taleret, men ikke stemmeret.
Distriktsforsamlingen kan på årsmødet vælge en kursuskoordinator, som i givet fald vil deltage i distriktsledelsens møder. Er der ikke valgt en kursuskoordinator, varetages opgaven af formand og næstformand.
Særligt om valg af medlemmer til Det Regionale Sundhedsudvalg på årsmødet
Årsmøderne i distrikt 9 og i distrikt 10 vælger hver 3 medlemmer og en suppleant til Det Regionale Sundhedsudvalg. Valget sker blandt kandidater der er indstillet af distrikternes lokalafdelinger. Genvalg kan finde sted.
Udvalget konstituerer sig på første møde efter distrikternes årsmøde med formand og næstformand. Navnet på den valgte formand og næstformand meddeles ledelsen i D9 og D10.
Hvis udvalget konstituerer formand og næstformand fra samme distrikt konstituerer udvalget en af de tre medlemmer fra det andet distrikt, der skal indgå i dette distrikts distriktsledelse. Pågældende er i distriktsledelsen ligestillet med distriktskoordinatorerne.
Der henvises til Kommissorium for De Regionale Sundhedsudvalg, der indgår som bilag til denne forretningsorden.
Distriktets sammensætning
Distriktsforsamlingen
Distriktsforsamlingen består af formanden, næstformanden eller en stedfortræder fra hver lokalbestyrelse samt distriktsledelsen.
Formænd for koordinationsudvalg, som ikke er lokalbestyrelsesformænd, deltager i distriktsmøderne på lige fod med lokalbestyrelsesformændene.
Formænd for udvalg der er valgt udenfor distriktsforsamlingen, kan deltage i distriktets møder uden stemmeret.
Distriktsledelsen
Distriktsledelsen består af formand, næstformand/næstformænd, og kasserer, som vælges hvert år på årsmødet i april. Distriktsledelsen kan vælges uden for distriktsforsamlingens kreds, dog er medlemskab af Ældre Sagen samt bopæl i distriktets område en forudsætning.
Distriktsledelsen konstituerer sig efter årsmødet med en sekretær.
Distriktskoordinatorerne og en repræsentant for Det Regionale Sundhedsudvalg indgår i distriktsledelsen.
Distriktsledelsen inviterer den af Ældre Sagens Landsbestyrelse udpegede kontaktperson med til alle møder.
Distriktsledelsen afholder ledelsesmøder efter behov. Ledelsesmøderne planlægges for et år frem til og med distriktets årsmøde i april.
Distriktsledelsen samarbejder tæt med Landsforeningen Ældre Sagens foreningskonsulent.
Daglig ledelse / forretningsudvalget
Formand, næstformand/-mænd, kasserer og sekretær udgør distriktets forretningsudvalg, der med ansvar over for distriktsledelsen varetager distriktets daglige opgaver, herunder økonomi.
Forretningsudvalget mødes efter behov.
I tilfælde af varigt forfald kan distriktsledelsen supplere sig.
Udvalg
Distriktsledelsen kan nedsætte udvalg
- Ældrepolitisk udvalg
- Socialhumanitært udvalg
- Motionsudvalg
- It-udvalg
- Kulturudvalg
- Aktivitetsudvalg
- Arrangementsudvalg
Udvalgene har indtil 5 medlemmer og ledes af en formand (distriktskoordinatoren). Udvalgene er bindeled mellem lokalområderne og distriktsledelsen og er forum for idé- og erfaringsudveksling og videreformidling af udviklingen på de respektive fagområder. Hvert udvalg holder 2-3 årlige møder og arrangere 2-3 årlige temadag(e) efter behov. Se endvidere inspirationspapir vedr. koordinatorens rolle.
De nedsatte udvalg arbejder med reference til distriktsledelsen.
Efter årsmødet konstituerer hvert udvalg sig med en distriktskoordinator, der indgår som medlem af distriktsledelsen. Hvis en lokalafdeling er repræsenteret i udvalget med mere end en person, kan der ved valg af koordinator kun afgives en stemme pr. lokalafdeling.
Distriktskoordinatoren deltager i eventuelle fællesmøder for udvalgskoordinatorer fra andre distrikter.
Udvalgene arbejder med reference til distriktsledelsen og inden for de godkendte budgetrammer.
DET SKER:
DET SKER udsendes i tre udgaver i distriktet: 10 A Københavns kommune, 10 B Frederiksberg kommune og 10 C øvrige kommuner i distriktet.
København og Frederiksberg udpeger selv deres områderedaktører. Områderedaktøren for 10 C udpeges af distriktsledelsen og refererer til denne.
Økonomi:
Distriktsledelsen administrerer Distriktets økonomi, som baserer sig på kontingentandele og andre tilskud fra landsforeningen Ældre Sagen.
Distriktets økonomi behandles på alle møder i distriktsledelsen. Kassereren afrapporterer aktuelt indestående i pengeinstitut, udgifter og indtægter siden sidst.
Der udbetales rejsegodtgørelser til deltagere i Distriktsmøder. Koordinatorer og medlemmer af udvalg, der er udpeget af Distriktsledelsen, får udbetalt rejsegodtgørelse ved deltagelse i planlægningsmøder og kurser inden for egen gruppe.
Medlemmer af Distriktsledelsen og områderedaktører modtager i overensstemmelse med Ældre Sagens bestemmelser, jfr. ”Godtgørelser til frivillige”, et beløb til dækning af telefon- og IT – udgifter, i det omfang pgl. ikke modtager tilsvarende fra anden side.
Indkaldelser til og referater af distriktsledelsens møder
Dagsorden udsendes 14 dage forinden mødets afholdelse. Sekretæren sender i samarbejde med formanden indkaldelsen.
Referatet sendes til lokalafdelingsformændene for lokalafdelingerne i distriktet, distriktsledelsen, Landsbestyrelsens kontaktperson, foreningskonsulenten og eventuelt til andre efter aftale. Distriktsledelsen forventer, at lokalafdelingsformændene orienterer egne lokalbestyrelser.
Indsigelser eller rettelser skal ske til sekretæren inden 1 uge fra modtagelse ellers anses referat for godkendt
Forretningsorden:
Forretningsordenen kan ændres af distriktsforsamlingen med simpelt flertal blandt de fremmødte repræsentanter fra distrikt 10´s lokalafdelinger.
Nærværende forretningsorden er vedtaget på møde i distriktsforsamlingen den 22. september 2022 og har virkning fra samme dato.
……………………………………
Palle Skov
Formand
Ny samlet tekst for
KOMMISSORIUM FOR DE REGIONALE SUNDHEDSUDVALG
gældende fra Landsbestyrelsens beslutning herom. Godkendt på møde 27-28. juni.
§ 1. Navn og organisering
I hver af landets fem regioner repræsenteres Ældre Sagen af et Regionalt Sundhedsudvalg.
Sundhedsudvalgets medlemmer udgøres af repræsentanter fra de distrikter i Ældre Sagen, som hører under de pågældende regioner:
- Region Nordjyllands sundhedsudvalg udgøres af D1
- Region Midtjyllands sundhedsudvalg udgøres af D2 og D3
- Region Syddanmarks sundhedsudvalg udgøres af D4, D5 og D6
- Region Sjællands sundhedsudvalg udgøres af D7 og D8
- Region Hovedstadens sundhedsudvalg udgøres af D9 og D10.
I hvert regionale sundhedsudvalg udpeges repræsentanter for Ældre Sagen til at deltage som medlem og som stedfortræder i den pågældende regions patientinddragelsesudvalg (jf. BEK nr. 257 af 19/03/2014 om patientinddragelsesudvalg) – også kaldet PIU.
Efterfølgende indstiller distrikterne de udpegede repræsentanter til formel godkendelse af landsbestyrelsen. Det er landsbestyrelsen, der formelt indstiller PIU-repræsentanter til regionerne (Regionsrådene).
Funktionsperioden for både medlem og stedfortræder følger regionsrådets valgperiode, hvilken er 4 år regnet fra den førstkommende første i kalenderåret, der følger umiddelbart efter at valg har fundet sted. Begge afgår den 31. december i det kalenderår nyt valg til regionerne finder sted.
§ 2. Formål
Ældre Sagens regionale sundhedsudvalg og PIU-repræsentanter arbejder med Ældre Sagens strategiske indsatsområder, ved at:
- synliggøre Ældre Sagen og dens synspunkter overfor regionerne
- synliggøre distrikternes arbejde og synspunkter overfor regionerne omkring sundheds- og sygehusproblematikker
- sætte fokus på ældres forhold og problemer i forhold til sygehusene
- formidle viden, kontakt, ideer mv. til Ældre Sagens frivillige
- •opsøge, indsamle og formidle viden om området
- samarbejde med de ældrepolitiske frivillige om tværsektorielle emner
-
§ 3. Opgaver
Ældre Sagens regionale sundhedsudvalg og PIU-repræsentanter løser opgaver indenfor Ældre Sagens strategiske indsatsområder.
- Udvalget indgår i en dialog med regionen på politisk og administrativt niveau
- Udvalget danner baggrund for PIU-repræsentanternes indsats i PIU
- Udvalget indgår i en dialog med koordinationsudvalgene og/eller lokalafdelinger
- Udvalget kan afholde møder med sundhedspolitiske grupper i distrikterne
- Udvalget kan trække på kompetencerne i Ældre Sagens sekretariat
- Udvalget drager omsorg for at informere/markedsføre sine aktiviteter gennem pressekontakt o.l.
§ 4. Medlemmer
Udvalget, der udpeges hvert år i april, består af 1-3 medlemmer fra hvert distrikt samt det udpegede medlem til deltagelse i PIU og dennes stedfortræder - dog minimum 5 medlemmer i alt
Udvalgets formand er ansvarlig for pressekontakt.
§ 5. Økonomi
De ti distrikter tildeles tilsammen hvert år kr. 250.000,- øremærket til arbejdet i de fem regionale sundhedsudvalg. Midlerne følger sundhedsudvalget i hver region og anvendes til dækning af møder, temadage og andre aktiviteter i regi af sundhedsudvalget inkl. kørselsgodtgørelse.
Udvalget udarbejder og fremsender oplæg til næste års budget senest primo november til godkendelse.
Udgifter udover budget skal accepteres og godkendes af distriktsformand/distriktsformænd i regionen.