Obligatorisk selvbetjening

Sidst redigeret den 15.01.2024

Det er obligatorisk at betjene sig selv via internettet, når man fx skal søge om folkepension eller boligstøtte, ændre forskudsregistrering, bestille begravelseshjælp, anmelde flytning, skifte læge eller anmode om separation, skilsmisse eller ægtefællebidrag.

Ansøgninger, anmeldelser mv. sendes ved hjælp af MitID via www.borger.dk, og de anses for at være kommet frem på det tidspunkt, hvor myndigheden har mulighed for at læse dem.

Undtagelse for obligatorisk selvbetjening

Hvis man er fritaget for Digital Post, er det frivilligt, om man vil benytte de offentlige digitale selvbetjeningsløsninger. Hvis man ikke ønsker at benytte en digital selvbetjeningsløsning, skal man blot fortælle en person i myndigheden, at man er fritaget for Digital Post. Myndigheden skal herefter anvise, hvordan man i stedet skal indgive ansøgning eller anmeldelse. Borgerservice kan også hjælpe med at udfylde evt. ansøgningsskema og sende det til den pågældende myndighed. Kommunikationen med myndigheden foregår herefter via postbesørgede breve.

Det er vigtigt at være opmærksom på, at undtagelsen ikke går på tværs af myndigheder. Man skal derfor selv huske at bede om undtagelse, når man er i kontakt med en ny myndighed.

Hvis man har svært ved det digitale, men ikke er fritaget for Digital Post, kan man også blive undtaget for at betjene sig via internettet, når der fx skal søges offentlige ydelser. Kriterierne for at få undtagelse er de samme, som beskrevet ovenfor under afsnittet Fritagelse for Digital post.

Man kan ikke søge om generel undtagelse for digital selvbetjening på forhånd. Myndigheden kan dog beslutte, at undtagelsen permanent gælder for alle fremtidige ansøgninger, hvis det vurderes, at en person ikke bliver i stand til at betjene sig digitalt.

Læs mere på www.borger.dk


Indhold hentes